Undersköterskeutbildning öppen för alla!

Vi vill att det ska finnas en undersköterskeutbildning som är öppen för alla sökande!

Ett konstigt problem har uppenbarat sig, det finns människor som vill utbilda sig till undersköterska men inte får det. Det finns ett stort behov av undersköterskor, vilket inte täcks av de som väljer vård & omsorg på gymnasiet. Och det är just där skon klämmer, undersköterska blir man alltså på gymnasie-/komvuxnivå och därför är det hemkommunen som måste betala för studierna även om de sker på annan ort eller på distans. Bor man då i en kommun som bara har råd att ge komvux till de som inte klarat sin gymnasieutbildning så blir det omöjligt för övriga att utbilda sig till undersköterska. Att man sen jobbar på en arbetsplats där man aldrig kan få fast anställning, eller kanske inte alls får stanna kvar, utan denna utbildning, verkar inte ha någon betydelse.

Det har blivit en låsning i systemet. Människor som vill utbilda sig och arbeta blir hindrade från det. Och varför? Jo för att de har skött sin gymnasieutbildning "för bra"!