Tv3: Stoppa programmet Jagad av Hundar omedelbart

Den 30:e september var det premiär för TV3s nya satsning Jagad av Hundar. Trots att kritiken varit hård och massiv har den endast viftats bort av TV3s presschef Max Lagerbäck.
Det här är våra åsikter:

* Hundarna som deltar i programmet sägs vara utbildade inom IPO och specialtränade för programmet. Dock kunde i första avsnittet observeras inte bara fokusering på en uppgift utan ren stress med flera överslagshandlingar: utfall mot bredvidstående hund, försök att krypa ur halsbandet samt en hund som vände mot sin egen förare. Detta ser Mycket illa ut och är en oerhört dålig reklam för IPO-sporten överlag, och de seriösa utövarna av sporten kämpar redan mot fördomar och dåligt rykte. Vi menar att hundarna inte alls är så vältränade som TV 3 vill göra sken av.

* Sekvenserna där hundarna filmas innan de släpps är dramatiska och skrämmande, med aggressivt ljudande hundar, lysande ögon, massor av tänder och saliv som sprutar åt alla håll.
Vi ber produktionen att betänka, att detta program åses även av ljusskygga personer som ständigt är på jakt efter bättre skydd, och bättre skrämselattribut.
Vis av tidigare erfarenheter borde varje människa (även ni som arbetar inom TV-produktion) veta vad konsekvenserna av ett dylikt program är: dessa människor som inte är lämpliga att ha hund överhuvud taget, ska nu ha "en sån där de såg i TV" och oseriösa hundägare kommer snabbt att inse att här går det att tjäna pengar. Vilket leder till en explosion av oregistrerade schäfrar och blandraser över hela landet för att tillfredsställa det nya behovet. Produktionen av dessa hundar sker helt utan hänsyn till varken hälsa eller mentalitet.
Det är dessa hundar som kommer att bli ett problem i samhället. Det är dessa hundar som kommer att skrämma, och eventuellt även skada andra människor. Det är dessa hundar som kommer att ge rasen dåligt rykte, som kommer att massproduceras, vanvårdas, misshandlas, behöva omhändertas av myndigheter, omplaceras gång på gång och skapa feta, dramatiska rubriker i kvällstidningarna.

Vi har sett det förut, vi kommer att få se det igen.
Vi kräver att TV 3 tar betydligt mer långtgående ansvar, inser sitt misstag och omedelbart plockar bort  programmet ur sin tablå.