Tillåt fyrverkerier - stoppa förbudsförslaget av MSB

Denna petition är FÖR bevarandet av nuvarande lagstiftning gällande fyrverkerier för privat bruk och MOT alla inskränkningar.

MSB (myndigheten för säkerhet och beredskap) har föreslagit att fyrverkerier skall beläggas med tillståndstvång fr.o.m. sommaren 2019. Man motiverar det med att det är farligt (100 skador som kräver vård årligen varav 20 allvarligt). Tillståndet skall kunna begäras hos kommunen varför vi kommer att få se stora variationer i tillståndsgivningen. Efter årtionden av minskning ökar plötsligt antalet olyckar med ca 100% mellan åren 2016 och 2017 men någon förklaring ges inte.

Jag är emot det här förbudet och av flera anledningar:

* för att det handlar om ytterligare inskränkningar i människors frihet

* för att det handlar om en mycket gammal tradition

* för att det finns andra förnöjelser som är betydligt farligare (fotboll 30000 skadade/år, ishockey 10000, cykling [20 döda/år], båtolyckor [30 dödsfall/år] och många andra farliga aktiviteter) och som med samma logik borde förbjudas - vilket vore ännu mer absurt.

Sist men inte minst tycker jag att det är oerhört vackert med fyrverkeri! Bevara dem!

Fredrik Christiansson    Kontakta namninsamlingens skapare

Fyll i formuläret nedan för att skriva under denna petition skapad av Fredrik Christiansson. Namninsamlingens författare kommer se all information du anger i detta formulär.