Tillåt åsnor på SvRFs tävlingar

Då jag fått veta att Svenska Ridsportförbundet (SvRF) kan komma att se över den regel som idag säger att åsnor ej äger rätt att deltaga på deras tävlingar tycker jag det finns all anledning att visa dem vår inställning till denna idag orättvisa särbehandling och förhoppningsvis påverka dem till en mer positiv och inkluderande attityd gällande detta.

Åsnor räknas som övriga hästdjur och går under samma regler som hästar gällande registrering, skötselkrav osv. Svenska hästavelsförbundet är avelsorganisation och det är samma regler för åsnor som hästar gällande pass och man tecknar precis samma försäkring på en häst som en åsna. Utrustningen är densamma och man rider eller kör på dem på samma sätt som på hästar.

Trots det har vi idag fråntagits möjligheten att tävla på SvRF tävlingar. Det gäller grenar som hoppning, dressyr, körning, WE och distansritt. Den gren som skulle locka flest åsnedeltagare är utan tvekan de olika körgrenarna. Men naturligtvis är det viktigt att möjligheten finns öppen för deltagande även i de övriga av SvRFs grenar om det i framtiden skulle dyka upp ett talangfullt åsne- eller mulekipage som brinner just för dem.

Förr när regeln tillkom fanns en rädsla för att åsnor skulle bära på lungmask. Men idag är det möjligt att friskförklara alla individer genom att skicka in träckprov, något som görs på de allra flesta åsnor idag, det är även ett krav för att få deltaga på åsneföreningens egen årliga tävling. Att åsnor skulle konkurrera på de högsta nivåerna i sin disciplin mot hästar är allt annat än troligt. Men de flesta häst-/ponnyekipage har varken ambition eller möjlighet att slåss med eliten heller. Så att ha det som anledning till att vi inte skulle få deltaga på SvRF tävlingar alls är inte rättvist.

Att få tävla även på lägre nivåer är ett jättebra sätt att få kvitto på hur träningen går för ekipaget. Samt glädjen i att få utöva sin hobby tillsammans med likasinnade. Jag tycker inte att vi ska fråntas den möjligheten bara för att vi har valt en lite annorlunda träningskompis som passar oss bättre än en ponny i övrigt.
Så snälla stöd den här namninsamlingen och visa att du är för lite mer färgstarka och inkluderande startfält i framtidens ridsportstävlingar!