Tegelhagens kolonilotter

Tegelhagens kolonilottsförening ligger idag längs Tegelhagsvägen, "vägg i vägg" med det nybildade Tegelhagsskogens naturreservat i Sollentuna.

I maj 2016 lät kommunen utföra en utredning om en eventuell flytt av kolonilotterna in i naturreservatet, med motiveringen att det finns ett stort behov av byggbar mark i Sollentuna kommun.

Beskedet damp ner som en chock! Många har lagt ner sin själ i deras lotter och ett flertal medlemmar har öppet deklarerat att de inte kommer att orka med en flytt. Att bygga upp en, ur odlingssynpunkt, bra jordmån är nämligen inte något som man gör i en handvändning, för att inte tala om alla perenna buskar, som faktiskt inte växer på hjul. Det kommer att ta åratal av idogt arbete för att bygga upp lotterna igen om kommunens utredning blir verklighet.

Vad är utsikterna för själva naturreservatet då? Två år har gått sedan det beslutades att det skulle inrättas. Idag pratar man om att fälla träd och dränera våtmarker inom det tilltänkta flyttområdet. Hur det kommer att påverka ett område som har deklarerats som skyddsvärt, ett område där bl.a. svartpälsbin och fladdermöss har sin hemvist, är oklart. I praktiken ser kommunens plan mest ut som en faktisk minskning av naturreservatet.

Det är inte heller klart hur byggplanerna, vad det nu är man tänker bygga, kommer att påverka trafiksituationen i närområdet. En nybyggnation i direkt anslutning till reservatet, i ett område vars avrinning hamnar direkt i naturreservatets våtmarker, kan inte heller vara det bästa valet för naturen. Möjligen kan man klämma in en fotbollsplan eller ett par radhus, men är det verkligen värt priset?

Om du bor i Sollentuna, hjälp oss att göra våra röster hörda innan det är för sent!