streetfoodstockholm

Street Food Stockholm startade som reaktion på en artikelserie i lokaltidningen. Personer som ville dra igång street food verksamhet får inte de nödvänidga tillstånden som krävs för att kunna sätta igång.

Ett samtal till trafikkontoret bekräftade att de dagligen tar emot mellan tio och femton samtal som berör möjligheten att få sälja mat på gatan. Samtliga avslås. Trafikkontoret meddelar att de tyvärr bara kan följa de bestämmelser som finns.

Frågan har skickats till politiker i stadshuset. Tyvärr har ingen svarat på några av de mail som Street Food Stockholm skickat.

Street Food Stockholm handlar inte bara om maten utan om sänkta trösklar, integration och möjligheter att kunna försörja sig själv. Idag finns det 70 tillstånd i hela Stockholm. Det är på tok för lite. Varje nytt tillstånd är lika med ett nytt jobb. Staden får dessutom en helt ny kulinarisk scen som gynnar Stockholm internationellt och lokalt. Många är de stockholmare som vill ha en enklare vardag och kunna köpa sig något gott, snabbt och billigt att äta. Idag är de förvissade till att antingen köpa varmkorv eller gå på restaurang. Det måste kunna finnas fler alternativ.

Skriv under ifall du också tycker att det borde vara enklare att starta street food verksamhet i Stockholm.