Protest mot omläggningen av busslinje 172 och 173

Hösten 2019 vill Daniel Helldén (MP) som är trafikborgarråd i Stockholm och ordförande i Trafiknämnen tillsammans med Keolis dra in ett flertal busshållplatser för busslinje 172 och 173. De hållplatser som berörs på linje 172 är: Högdalsdepån, Högdalens industri, Gubbängens idrottsplats, Getfotsvägen, Gubbängen och Stora Sköndals väg.
Det betyder att 172:an ligger kvar på Örbyleden från Hökarängen mot Högdalen utan att köra via Gubbängen. Den sträckan ska täckas av busslinje 143.

På linje 173 planeras 14 hållplatser att tas bort: Ekholmsvägen, Lammholmsbacken, Lindvreten, Apoteksbolaget, Vårdkasevägen, Fornminnesvägen, Visirvägen, Segeltorps industriområde, Häradsvägen, Dr Widerströms gata, Älvsjögården, Skebokvarnsvägen, Örbyleden och Stora Sköndals väg.
Det betyder att 173:an ligger kvar längs Gamla Södertäljevägen (där det tillkommer två hållplatser, förslagsvis Segeltorps Centrum och Fruängsgården) ända bort till Kungens Kurva. Busslinjen kommer inte alls att trafikera Smista allé utan där ersätter linje 707 istället.

Dessa hållplatser anses ha för få antal av-och påstigande och man beräknas kunna spara sex till åtta minuter beroende på riktning.

Vi vill med denna namninsamling protestera mot Helldén och Keolis förslag som planeras att klubbas igenom inom kort.

Tycker du som oss? Att Helldén och Keolis ska tänka om och tänka rätt samt att de inte ska dra in dessa hållplatser? Skriv då på!
Både MTR's & Keolis depåer ligger inom dessa berörda hållplatser, hur har de tänkt att personal ska kunna ta sig till jobbet kl 4-5 på morgonen för att hämta ut buss/tåg så att alla andra Stockholmare kan ta sig till jobb/skola/övrigt?!

Buss och tunnelbana är Stockholms blodomlopp och vi förstår att man måste göra vissa finjusteringar för att det ska gå så smidigt som möjligt, men vad är idéer som dessa om inte en blodpropp?

Vi behöver din underskrift!

Källa: https://www.stockholmdirekt.se/nyheter

Beatrice Persson & Elin Tong    Kontakta namninsamlingens skapare