Stoppa utvisningen till Afghanistan av Ainaz, 12 år

12-åriga Ainaz, boendes i Hagfors sedan november 2015, riskerar att utvisas till Afghanistan med sin sjuka pappa, detta trots att hennes mamma och hennes två bröder har permanent uppehållstillstånd i Sverige.

Ainaz mamma Fatemah fick PUT i Sverige redan när Ainas var 5 år, men kunde då inte flytta hit på grund av att Ainaz inte omfattades. Migrationsverket vägrade godkänna att hon kom hot med modern eftersom pappan inte hade skrivit någon handling där han gav modern vårdnaden om deras dotter. Anledningen till att pappa Ghawsudin inte gjort detta var att han var kvar i Afghanistan och fånge hos talibanerna som misshandlade honom grovt. Hela familjen trodde till slut att pappa Ghawsudin var död och hade gett upp hoppet om att kunna återförenas.

Men 2015 kunde han äntligen ta sig från Afghanistan och talibanerna och återförenades med Ainaz och sin fru Fatemah i Iran och de begav sig gemensamt till Sverige. Väl här har Migrationsverket vid ett flertal tillfällen hotat Ainaz och hennes pappa med utvisning, trots att de två äldre bröderna och mamman har PUT.

Jag, och många med mig, anser att det är ren idioti att denna redan hårt drabbade familj återigen ska behöva splittras. Tycker du också att det är idioti? Skriv i så fall under du också!

På bilden ser ni till vänster Aziz Jalili
Fatemah Jalili och Bahram Jalili, de tre i familjen som har PUT och till höger Ghawsuddin jalili och Ainaz Jalili som hotas av utvisning, ståendes framför Migrationsverkets lokaler.
received_660592254342483.jpeg

Lena Sahlberg, lärare    Kontakta namninsamlingens skapare