Stoppa Stockholms Stads Skolplattformen!

Skolplattformen. Stockholm Stad bygger just nu en ny plattform för kommunikation till vårdnadshavare och elever. Plattformen kallas Skolplattformen. Flera förseningar och driftsproblem har kantat vägen för projektet. Med en budget på en miljard kronor har man ännu inte levererat.

Med en mindre försvarsbudget på ofantliga 695 miljoner kronor lanserades plattformen till höstterminen 2018. Nu i januari 2019 meddelar man att pengarna är slut och man utvidgar budgeten med ytterligare 258 miljoner kronor. Total budget är alltså närmare 1 miljard kronor!

Vi vill med denna namninsamling visa politikerna i Stockholms Stad att nu är det nog. Dessa pengar kunde ha gått till andra behov!

Perspektiv. Bara för att ge perspektiv räcker den aktuella budgeten till fem IT-konsulter i lite över 99 år om de kostar 1000 kronor i timmen!

Skrivet om Skolpattformen

Stockholms skolplattform dyrare än beräknat – en kvarts miljard över budget

Stockholms stads skolplattform kostar mer än beräknat. Hittills har budgeten överskridits med 258 miljoner kronor. https://computersweden.idg.se/2.2683/1.713089/stockholms-skolplattform-kvarts-miljard

Det här slöseriet på våra skattepengar måste sluta!  Gör din röst hörd - Skriv på nu! Dela!

Skolplattform – lika dyr som Wikipedia

Stockholms stads nya digitala plattform för skolor har utsatts för hård kritik.Dels eftersom den fortfarande inte fungerar fullt ut, men också på grund av den höga kostnaden. Budgeten på 695 miljoner kronor är lika mycket som det kostar att driva den globala internetjätten Wikipedia. https://mitti.se/lansnyheter/stockholms-skolplattform-wikipedia/

”Det fungerade på teststadiet” – Stockholms it-direktör om haveriet med skolplattformen

Stockholms hårt kritiserade skolplattform fortsätter att irritera användarna. I dagsläget kommer den skarpaste kritiken från skolelevernas föräldrar.

Genom att skriva under godkänner jag att Per Lundevall överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.