stoppa särbehandlingen av oliver

Oliver ska snart fylla 6 år. Han bor i Finspångs kommun och ska som dem flesta 6-åringar börja skolan i höst. Ihop med hans lillebrors förskolestart 2014, lyckades deras föräldrar få in barnen på Viggestorps förskola, där Oliver sen skulle gå i skolan. Han skulle då gå på sammma förskola som hans grannkompisar och hinna lära känna sina kommande klasskompisar. I området där Oliver och hans familj bor har man alltid gått på Viggestorps skola. Det gäller för hans grannar men inte för Oliver, hans förskolegrupp ska gå där om de inte sökt annat. Men inte Oliver. Han ska ensam splittras från gruppen och dem han känner för att gå på en annan skola. En skola längre bort som han inte känner till och där han inte känner NÅGON.

Olivers föräldrar har kontaktat och träffat ansvariga inom kommun vid flera tillfällen, men varje gång får de svaret. "Tyvärr kan vi inte tillgodose era önskemål"

Måndagen den 11/5, på Olivers födelsedag, ska hans 6-årsgrupp på förskolan upp och hälsa på i skolan inför höstens skolstart. Men inte Oliver! Han ska då lämnas kvar ensam och undra vad han gjort för fel för att inte få följa med. Han får inte följa med sina vänner till skolan och med gruppen han trodde att han också skulle tillhöra. DETTA ÄR MOBBNING!

Att vuxna människor kan ta ett sådant beslut beslut över ett 6-årigt barn är helt oförståligt för mig. Man sliter inte ut ETT barn ur en grupp. Jag skulle kunna skriva i evigheter om hur ruttet jag tycker att detta är skött från kommunen, hur arg jag blir bara jag tänker på det osv. Men det viktiga just nu är att säga ifrån. DET HÄR ÄR INTE OKEJ! Vi måste kunna se barnperspektivet och ge våra barn den bästa och roligaste skolstarten dem kan få livet.

Oliver ska inte behöva sitta kvar själv och se hans grupp gå och hälsa på nya skolan, han ska inte behöva sitta kvar själv på skolskjutsen och se hans förskolevänner/grannvänner kliva av på den skolan som Oliver trodde att han också skulle gå på. För att sedan åka vidare till en skola längre bort, där han inte känner någon.

SNÄLLA! Hjälp till att stoppa särbehandlingen av Oliver, när du skriver under här, skriver du under för barn i samma situation. Tänk om det var ditt barn!

Tack!