Stoppa planerad byggnation av flerbostadshus på Slängomvägen Södra!

Hälltorp_bild1.png

Hammarö kommun har nyligen lämnat förslag på detaljplan för Slängomvägen Södra. Syftet med planläggningen är att möjliggöra för bostäder i form av flerbostadshus med ett drygt trettiotal lägenheter. Detta ska uppnås genom att planlägga fastigheten Nolgård 1:20 för bostäder och möjliggöra att bostäderna kan uppföras i två våningar.

Den planerade bebyggelsen

- är av en karaktär i form av flerbostadshus i två plan som inte passar in i området och skulle därför ändra karaktären på området på ett negativt sätt.

- förtätar området på ett orimligt sätt utifrån befintlig situation för bland annat gång-, cykel- och bilvägar, trafikbelastning, grönområden, utemiljöer och förskoleplatser.

- ökar trafikmängden per dygn med över 25 % vilket skapar ökade risker för barnen i området samt skapar ohållbara buller- och störningssituationer för befintliga boende i området.

- innehåller också en stor parkeringsplats för över 70 bilar vilket inte passar in i området och också riskerar att dra till sig kriminalitet och annan negativ påverkan för området. Ökar också risken för att parkeringsplatser inte räcker och bilar börjar parkera längs Slängomvägen alt Dahliavägen eller kring gator.

- förändrar fundamentalt förutsättningarna för befintliga boende i närområdet då befintlig bebyggelse inte är anpassad för ökad befolkningstäthet, ökad trafik, ökat buller, ökad insyn med mera.

- förändrar trafikmiljön på ett mycket negativt sätt för samtliga boende på hela Hälltorp och Nolgård då Slängomvägen redan idag är hårt trafikerad under rusningstider med höga hastigheter och ljudnivåer.

- skapar ett ökat tryck på de redan hårt pressade förskolorna i området dit det redan idag är svårt att få plats för de boende i området vilket kommunen inte har utrett färdigt.

- innebär en rejält ökad mängd barn och ungdomar i området utan att kommunen planerat att förbättra utemiljöerna i närområdet för dessa utan man hänvisar barnen till lekplats 500 meter bort över vältrafikerade vägar. Hammarö kommun borde därför omedelbart dra tillbaka det aktuella förslaget om detaljplan för Slängomvägen Södra.

Andreas Janliden Hälltorp/Nolgård.    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Andreas Janliden Hälltorp/Nolgård. lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.