Stoppa ordningsvakternas övervåld på svarta människor i Sverige!

Den 5 januari 2019 blev två 12åriga svenska pojkar med somaliskt ursprung nedslagna av säkerhetsvakter i Kista galleria i Stockholm. Detta efter att de pratat för högt om fotboll i det närliggande biblioteket. Bland annat blev barnen nedtryckta mot räckena vid rulltrappan, kastades ner på golvet i gallerian och fick vakternas knä tryckta på barnens rygg. Barnen blev även runtdragna i deras fötter. Händelseförhoppet pågick i omkring en halvtimme och senare upptäcktes det att ena barnet drabbat av hjärnskakning. Hela händelseförlopped filmades av övervakningskameror och vittnens telefoner.

Rädda barnen gick ut med ett offentligt uttalande att detta var ett fall av barnmisshandel. https://press.raddabarnen.se/news/kommentar-fraan-raedda-barnen-med-anledning-av-bilderna-paa-en-vakt-i-kista-galleria-som-goer-ett-ingripande-mot-ett-barn-348714

Den 20 januari 2019 sände Kalla fakta på TV4 ett program om rasprofilering där flera rasifierade personer berättar om upplevd särberhandling från polis, ordningsvakter och rättsväsen.

Bland annat berättar Sebastian och pappa Martin Atterby om hur deras familjesemester slutade med att Sebastian, som har dreadlocks och mörk hy, blev inplockad i tullen på flygplatsen på oklara grunder.

Den 31 januari 2019 blev en höggravid svart kvinna utkastad ur tunnelbanan i Stockholm av biljettkontrollanter och säkerhetsvakter, därefter ska hennes gravidmage ha slått i en bänk. Hon blev nedtryckt på marken och släpad på marken av vakterna framför ögonen på sin femåriga dotter. Kvinnan hade förvärkar och tog tunnebanan påväg mot en checkup på mödravårdscentraken. Kvinnan hade färdbevis som var giltligt fram till 5 februari men hade svårigheter att få uppvisa biljetten til kontrollanten tillräckligt fort . Den femåriga dottern stod vid sidan med en säkerhetsvakt och såg hela händelseförloppet. Kvinnan var tvungen att åka ambulans till sjukhus på grund av skador och spenderade natten på sjulhuset. Barnet i magen mår bra men kvinnan har blåmärken över hela kroppen, den femåriga dottern är i chock. Dette hände tre veckor innan beräknad födsel.
Hela händelseförloppet filmades av flera vittnens telefoner.

Genom dessa förlopp har vaktfirmorna och SL gett svepande, otillräckliga svar eller lagt locket på. Media har gett sparsamt med information och inte riktat någon kritik mot den tydliga rasprofileringen från vakternas agerande.

Nu får det vara nog!

Vi kräver:

Ett ordentligt uttalande, en offentlig ursäkt och ett rimligt skadestånd från vaktbolagen till våldsoffrena och deras familj.

Att vaktbolagen ger alla sina anställda särskild utbildning inom diskriminering och rasprofilering.

Att vakterna får särskilt utbildning i vilket omfång de kan använda våld i tjänst och vad som är polisens ansvar.

Att ansvariga vakter sätts ur tjänst och tas inför rätta.

Att vaktbolagen tar sitt ansvar!!

Namnlistan kommer att skickas till samtliga vaktbolag och alla högt uppsatta politiker i Riksdagen.