Stoppa omorganisationen på Vikaholms förskola

Stöd vår vädjan om att stoppa den planerad omorganisationen efter sommaren på Vikaholms förskola. Förändringen som innebär dubbelt så stora barngrupper och kontaktytor kommer inte att gynna barnen!

Som riktmärke rekommenderar Skolverket 6–12 barn per barngrupp för barn i åldern 1–3 år. För barn i åldern 4–5 år är riktmärket 9–15 barn per barngrupp.

Allt över det innebär en försämring för våra barn! Det finns tydliga lagar, läroplaner, olika förordningar och föreskrifter som styrker Skolverkets riktmärke. Här på Vikaholms förskola strider man tydligt mot de rekommendationer som Skolverket tagit fram.

Oron är stor för hur detta ska påverka våra barn, nedan nämns några:

• Kvalitéten på den pedagoiska verksamheten
  • Miljön som våra barn vistas i många timmar varje dag
  • Välmåendet hos våra barn som får dubbelt så många "relationer" och möten under en dag på förskolan. Det blir dubbelt så många kompisar och pedagoger att hålla koll på och skapa en relation till.
  • Smittorisken som kommer öka markant när ännu fler barn beblandas
  • Utanförskap, höga ljudnivåer mm som kan leda till stress och psykisk ohälsa

Detta är inte roliga delar som kan komma att bli verklighet om vi inte går ihop alla och sätter stopp för en omorganisation som leder till en försämring för våra barn. Barnkonventionen, Skolverket, studie gjord via lärarförbundet 2020 mm styrker oron som beskrivs och lagar finns som styrker barnens rätt. Barnkonventionen är lag i Sverige sedan 1 januari 2020.

Vi som föräldrar kräver att man låter barnen vara kvar på sina avdelningar där dem har sin trygghet men låter pedagogerna jobba i "flank".

Dedikerade föräldrar    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Dedikerade föräldrar lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.