Stoppa korridor Tulebo

Vi vill stoppa Regeringens och Trafikverkets planer på att - genom Korridor Tulebo - förstöra bostadsområden och skövla natur för att bygga en dubbelspårig järnväg för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats. Det kommer innebära 8 tåg i timman i vardera riktningen, alltså 16 tåg i timman.

Under tio års tid då järnvägen byggs kommer det köras, skövlas och sprängas i skog och mark, och vi som bor nära kommer antingen få acceptera att det sprängs under, eller bara ett par hundra meter från våra bostadshus, eller så kommer vi att tvångsförfyttas.

Hundratals människor kommer för alltid få sin boendemiljö raserad, stall och jordbruk kommer tvingas lägga ner och naturen kommer aldrig återhämta sig. Om förslaget drivs igenom kommer vi tvingas leva med konstanta vibrationer och buller i våra hem. Tåg som kommer ut ur en tunnel åstadkommer en plötslig och hög ljudbang. Det kommer dras en bro rakt över Gravsjön. Värdet på bostäder och mark riskerar att rasa. Det kommer vara slut på skogspromenader, rida till Tulebosjön och bada, barnen kommer inte kunna springa fritt och bygga kojor, och fåglarna kommer inte längre kvittra på morgonkvisten. Ser man till miljökonsekvensutredningen kommer den få katastrofala konsekvenser.

Behöver vi verkligen höghastighetståg för otroligt höga kostnader (nuvarande budget ligger på 295 miljarder) och som skapar nya avsevärda miljöproblem? Dessutom finns det alternativ som har mycket mindre miljöpåverkan, och som inte drabbar i närheten av så många människor:

• Bygg ut och modernisera befintliga tågförbindelser
  • Bygg bort dagens flaskhalsar
  • Bygg järnväg utmed motorvägar
  • Satsa på miljövänliga fordon

Låt inte politikerna driva igenom ett prestigebygge som går emot miljöbalken, gynnar väldigt få, men där väldigt många, både människor och natur, måste betala ett väldigt högt pris.

Skriv under nu!

Genom att underteckna godkänner jag att Nicklas Karlsten lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.