Stoppa fyrverkerier och smällare för privatpersoner

Med tanke på årskiftet till nya året 2021, samlades flera grupperingar av ungdomar i bostadsområden i Motala för att på ett vårdlöst sätt skjuta fyrverkier. Även en barnfamilj blev beskjuten av fyrverkier i Charlottenborg, vilket kan resultera med att någon skadas så allvarligt att man riskerar livet.

Dessutom med tanke på coronastriktionerna samlades vältigt många ungdomar i ett område för att avfyra fyrverkier och smällare.

Vi tycker att fyrverkerier ger alldeles för stora konsekvenser för individen själv och mellan olika grupper i samhället. Djuren påverkas, rester från fyrverkerier, man blir beskjuten av smällare vilket skapar ett oroligt samhälle! Vi vill inte att vem som helst ska kunna skjuta ”fyrverkerier”. Att vuxna och politikerna måste ta ett större ansvar och ha mer ansvar.

under nyårsafton, skedde flera incidenter tex skjutning av fyrverkerier mot polisen (tjänstemän), glasrutor totalförstörs, en häst dog, många har ringt in till polisen under nyårsafton PG.a av stökigheter och att folk inte kunnat hantera fyrverkerier och smällare på ett tryggt sätt och börjat skjuta smällare på andra personer och mycker mer.

Sebastian Wijkander    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Sebastian Wijkander lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.