Stoppa flytt av 5-åringarna i Åkarp 2020

Vi protesterar härmed EMOT FLYTT AV 5-årsverksamheten på Östragårdens förskola och Dungens förskola till paviljong placerad bredvid Lilla Dalslundsskolan i Åkarp.

Vi kräver att våra  barn får stanna kvar på sina förskolor till mitten av Augusti 2020 då de börjar i förskoleklasser.

Förskolebarn ska ha en avgränsad, trygg och åldersanpassad miljö. Så länge de är förskolebarn ska de vistas i förskolemiljöer. Förslaget är bristfälligt både i underlag och tänkt genomförande. Den tilltänkta paviljongens ventilation är dimensionerad för 30 personer. Antalet personer som föreslås flyttas dit är nästan det dubbla. Allmänheten använder skolgården som gångväg och lekplatsen är inte anpassad till femåringar. Förskolebarnen ska konkurrera med 10-åringar om lekplats, samt dagligen förhålla sig till hundratals stora barn och okända vuxna som passerar. Inga riskanalyser eller faktiska underlag för att detta är en acceptabel lösning har presenterats.

Rutger Ljungqvist    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Rutger Ljungqvist lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.