STOPPA BESPARINGAR INOM AMBULANSEN

zhen-hu-340739-unsplash.jpg

Södra Älvsborgs Sjukhus behöver spara pengar. Utöver flera andra åtgärder drabbas även AMBULANSVERKSAMHETEN. Vi vill tydliggöra att det finns STOR RISK att detta drabbar ER MEDBORGARE.

Enligt besparingarna kommer bland annat;

-DRIFTSTIDEN PÅ AMBULANSER ATT REDUCERAS.

-FLERA AMBULANSER ATT PLOCKAS UR DRIFT HELT UNDER SOMMARMÅNADERNA.

-AMBULANS PLOCKAS UR DRIFT ISTÄLLET FÖR ATT REKRYTERA VIKARIE VID   SJUKSKRIVNING.

Kortfattat innebär detta att det kommer vara FÄRRE AMBULANSER I DRIFT. Vilket med stor sannolikhet innebär att det kommer ta längre tid att nå de svårast sjuka patienterna.

Idag är vi långt ifrån, det av politiker uppsatta mål, att nå 90% av befolkningen inom 20 minuter vid prio 1 (livshotande tillstånd). Vi når drygt 65% idag. Många patienter får vänta alldeles för länge redan idag! Och med besparingarna ser prognosen än sämre ut. Våra ambulanser har uppdrag i många kommuner; ALINGSÅS, BOLLEBYGD, BORÅS, ESSUNGA, FALKÖPING, GÖTEBORG, HERRLJUNGA, LERUM, MARK, SVENLJUNGA, TRANEMO, TROLLHÄTTAN, ULRICEHAMN, VARA, VÅRGÅRDA.

Du och/eller dina anhöriga kan drabbas! Vi önskar att beredskapen blir högre för ER och inte lägre!

HJÄLP OSS PÅVERKA MAKTHAVARNA ATT INTE FÖRSÄMRA MÖJLIGHETERNA FÖR ER ATT FÅ DEN KANSKE LIVSAVGÖRANDE HJÄLPEN I TID!!

Namnunderskrifterna kommer delges sjukhusstyrelsen i mitten av april.

Eric Hammar, Ambulanssjuksköterska, Ambulanssjukvården SÄS, Alingsås

Genom att skriva under godkänner jag att Eric Hammar överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.