Stopp för nya plastkrukor - Dags att fasa in miljövänligare alternativ.

Flera miljarder plastkrukor tillverkas globalt varje år. Bara i England har en undersökning visat att man gör av med 500 miljoner plastkrukor årligen. Hur många som kommer ut på den svenska marknaden vet vi inte, men antagligen över 50 miljoner.

Vissa plastkrukor är gjorda av återvunnen plast men när de väl blivit en svart plastkruka kan de inte återvinnas igen, trots att vi lägger dem i plastinsamlingen. De flesta sopsorterade plastkrukor förbränns helt i onödan då den slutliga sorteringen av plast görs av maskiner som inte kan hantera krukornas svarta färg.

Nu vill vi att plantskolor och gardencenters på allvar börjar arbeta för att snarast finna bättre alternativ. Plast påverkar vårat klimat högst negativt och dessutom ger det farliga utsläpp när det förbränns samt plastrester i naturen.

Det finns alternativ.
1 Att sälja plantor med rotklump, barrot eller med säckvävslinda runt rötterna i större utsträckning.

2 Möjligheten att sälja plantor i krukor gjorda av cocosnötsskal, kobajs eller annat organiskt material finns redan. Exempelvis Hairy Pot eller Cow Pot. Dessa ger också växerna ett bättre rotsystem.

3 Plastkrukor gjorda på bioplast har börjat tillverkas och borde vara ett bra alternativ om de är tillverkade på ett hållbart sätt.

4 Man kan också göra som Brittiska Gardeners World visat. Att plantskolan använder (och återanvänder) plastkrukor för att odla sina växter i. Dessa tas sedan av när kunden köper växten som då istället får med sig plantan hem med tunn kartong runt rotklumpen.

5 Under en övergångsperiod borde man även ha plastkrukor i en annan färg, så att de kan återvinnas. Samt ha pant på krukorna i större utsträckning.

Namninsamlingen kommer skickas ut till landets större plantskolor om vi når över 500 underskrifter. Antalet underskrifter kommer också presenteras på Palmblads Trädgårdskonsults facebooksida.

Löpande information: www.facebook.com/Palmblads

Källor:

Genom att underteckna godkänner jag att David Nilsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.