Stöd SVT:s sändning av dokumentär om Ukraina

Dokumentärfilmen Ukraina - revolutionens mörka sida planeras för visning 1 maj i TV. Den visar hur en regeringslojal folkmassa kastar molotovcocktails in genom dörrar och fönster i en fackföreningsbyggnad i Odessa 2 maj 2014. Det leder till massmord på 42 personer som önskar ett mer federalt styre vilket med rätta kan kallas en massaker.

Flera personer och ukrainska organisationer söker nu stoppa visningen eller se till att SVT samtidigt tar till den extraordinära åtgärden att dokumentärfilmen utsätts för en kritisk granskning i anslutning till visningen. De ukrainska organisationerna hänvisar till en artikel som menar att ansvaret ligger på bägge sidor för massmordet. Detta genom kritisera de angripna för att de försvarade sig så att bägge sidor kastade molotovcocktails. Det är att ställa sig på massmördarnas sida. De som kastat molotovcocktails från folkmassan mot ingången har handlat medvetet och omoraliskt medan att försvara sig är en nödvärnsrätt. Metoden att avfärda ansvaret genom att lägga det hos bägge sidor är massmordsförnekelse.

Dokumentären anklagas också på andra felaktiga grunder. Den övertolkas genom att man påstår att den säger att högerextrema grupper dominerar Ukraina när den bara säger att de utgör ett våldsbenäget hot som växte till sig under majdanupproret. Det förnekar knappast någon. Den säger också att dessa grupper fortsätter att vara ett allvarligt problem vilket belysts alltför lite i massmedia. Rysslands roll har i massmedia tagits upp mycket och kritiseras kort också i denna dokumentär som mer fokuserar på det mindre kända amerikanska inflytandet.

Dokumentärfilmen visar på händelser i Ukraina som alltför lite blivit belysta i massmedia. Därför uppmanar vi att SVT står fast vid sitt beslut att visa filmen!

För bakgrund se: http://www.synapze.se/?link=article&key=16085