Splittra inte förskoleklasserna på Aspuddens Skola

Splittra inte förskoleklasserna på Aspuddens Skola!

Vi är en grupp föräldrar i FC som känner en oro inför beslutet som har tagits av skolledningen om att F-klasserna ska splittras till hösten.

Vi har alla fått signaler om att klassen, som under höstterminen var lite orolig, nu har blivit sammansvetsad, trygg och lugn. Pedagogerna har gjort ett fantastiskt arbete! Även om barnen får med sig kompisar till en ny klass så måste arbetet med att få ihop gruppen börja om på nytt och det oroar oss.

1.       Vi har fått höra att syftet med F-klass är att få ihop gruppen för årskurs 1-3, men det verkar inte längre ha någon betydelse.

2.       Det är inte pedagogerna som känner barnen i vår klass som ligger bakom beslutet. Det verkar vara taget ovanifrån på grund av organisatoriska problem snarare än med barnens bästa i första rummet.

3.       Finns ingen vetenskaplig grund för detta beslut – tvärtom finns forskning som just pekar på vikten av sociala relationer för denna åldersgrupp (de kommer nu förlora både pedagogerna och gruppen).

4.       Det har inte gjorts tidigare, varför just i år?

5.       Det är en turbulent vår pga av Corona, vi vet ju inte ingenting om situationen i höst – bör då barnens trygghet i skolan riskeras?

6.       Skolan har bett oss vårdnadshavare att hämta tidigt och att vara hemma vid minsta symptom – många barn missar mycket skoltid och kanske all fritidstid och hur ska de då förberedas för splittringen?

Eftersom Aspuddens skola inte brukar splittra klasser mellan förskoleklass och ettan så önskar vi att denna metod inte testas just detta år.

Genom att underteckna godkänner jag att Oskar Kullander lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.