Sopstation i Grythyttan

Återvinningsstationen på Magasinsgatan vid Västra Skolan i Grythyttan stängs den 8 maj med anledning av att kommunen har sålt marken och den nya markägaren ska bygga på platsen. Stationen kommer att ersättas med en ny först under nästa år, 2018.

Vi vill att en tillfällig sopstation ska ställas upp i byn tills den nya är på plats! Det är orimligt att alla 891 invånare som bor i byn ska behöva köra till Hällefors med sitt skräp resten av året. Många saknar dessutom bil och körkort.

Hushållens återvinning bidrar väsentligt till att man aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar.

På kommunens hemsida står det att "Hällefors kommun är en ekokommun och är medlem i föreningen Sveriges Ekokommuner (SEKOM). I SEKOM verkar Hällefors kommun tillsammans med många andra kommuner för att främja utvecklingen för ett hållbart samhälle utifrån en ekologisk grundsyn." Där är ökad återvinning en viktig punkt att följa... Året om!

Skriv under denna namninsamling för att trycka på kommunens beslutsfattare om en tillfällig sopstation i Grythyttan och för en renare värld!