Solidaritet med 74 åriga Maharam som hotas av utvisning

Mitt namn är Lailuma Khourame,har bott i Sverige i över 15 år .received_1747104638712414.jpeg och har svensk medborgarskap , är utbildad undersköterska och har arbetat under alla år inom barn och äldreomsorg .har 2 barn en pojke 13 år och en flika 8 år gammal  . Min mamma heter Maharam Niemat, hon är 74 år gammal. Vi är från Afghanistan. Min mor kom till Sverige i september 2014. Hon hade sällskap av hennes barnbarn, min brors son, och ansökte tillstånd för att stanna här genom familjeåterförening. .
I december 2015 fick hon avslag, men vid tredje avslaget 2016 fick hon en stroke som förlamat halva hennes kropp. Hon opererades och blev lite bättre men minnet är skadat till minst hälften och hon blev sängliggandes.
Vi var tre syskon. Min äldre broder var polis men blev kidnappad och dödad. Man fann hans kropp utan huvud år 2012. Min äldre syster blev dödad 2013. Hennes man dog 2015. Så nu är jag hennes enda dotter och därmed den enda som kan ta hand om henne. Även hennes äldsta sonson, barn till min mördade broder dödades år 2016.
Min mamma valde inte flykten i första hand, hade hon gjort det hade hon kunnat komma hit med mig för sexton år sedan. Det är de senaste årens omständigheter och våra närmaste anhörigas bortgång som fick henne att söka sig till mig. I synnerhet efter stroken och den accelerare demensen är hon helt beroende av vård och jag är hennes sista barn vid liv.
Olika FN-dokument understryker både om kvinnors rättigheter samt de äldres rätt till värdig och trygg åldrande. Min mamma behöver både sjukvård och omvårdnad för att överleva. Afghanistan är ett land som UD avråder från att åka till ändå anser migrationsverket att en halv förlamad och dement 74 årig kvinna kan skickas dit.
Det är därför vi vänder oss till er som sätter mänskliga rättigheter högt, till er som värnar om rätten till asyl och som värnar om de äldres rättigheter. Vi vänder oss även till er feminister eller ej som anser att även äldre kvinnors rättigheter bör vi värna om.
Vi vädjar till er medmänsklighet och solidaritet med min moder. Därför ber vi er att skriva under denna namninsamling, som ytterligare ett försök att påverka beslutet som kan avgöra ifall hon kan leva sina sista år i trygghet med mig eller kan sända henne till en säker död.