socialaomsorgare

Hej!

Vårat namn är Feven Ghebreghergis och Lamula Thoren och vi gick sociala omsorgsprogrammet med inriktning äldre och funktionshinder. Vi båda fick arbete direkt efter utbildningen 2008. Idag, 9 år senare, när vi vill söka arbete inom barn och ungdom men även i andra situationer så får vi som svar att vi inte är socionomer. Detta efter Socialstyrelsens krav på att kommunerna skall enbart ha behöriga (socionomer) socialsekreterare till 2019. Och när vi undersökt vad som skulle krävas för att bli socionom så behöver vi studera heltid i 2 år, något som känns väldigt tråkigt då vi har utbildat oss i 4 år och det krävs alltså 2 år till för att vi ska få arbeten som vi anser redan vara kvalificerade för. Vi har familjer, studielån och det känns inte rätt att vi ska behöva studera 2 år till. Vi kräver nu att Socialstyrelsen svarar på hur har man har kommit fram till detta beslut och hur vi på ett mindre komplicerat sätt kan tillgodogöra det som vi anses sakna. Det måste finnas andra sätt!

Vi känner oss diskriminerade och att man inte har tänkt igenom detta beslut fullt ut. Vi tror att detta är enbart början och att man kommer ställa högre krav på socionomutbildning inom andra områden och att vi som sociala omsorgare blir marginaliserade.

Om du funderar på din yrkesframtid, tycker att det här inte känns rätt eller helt enkelt vill stötta oss i våran sak, så ber vi så vänligt om du skulle kunna skriva under denna anmälan till Socialstyrelsen.

TACK för att du tog tiden att läsa!

Feven Ghebreghergis Lamula Thoren    Kontakta namninsamlingens skapare