SKULPTUR AV FRIDA STÉENHOFF

Som ett resultat av arbetet med Sundsvalls kvinnokarta, föddes idén att en porträttskulptur av Frida Stéenhoff skulle resas i Sundsvall i Esplanaden utanför Sundsvalls teater.

Feministen Frida Stéenhoff  var verksam och bosatt i Sundsvall 1887-1908, under levnadsåren från 22 år till 43 år. Det var här hennes viktiga teaterpjäser och debattskrifter om fri kärlek, rättvisa för kvinnor och kvinnlig rösträtt tog form. Och det var under denna tid som hon introducerade begreppet Feminism i Sverige. Våren 2016 skickade Föreningen Qvinnouniversitetet Sundsvall/Timrå ett förslag  till Kultur- och Fritidsnämnden om att en skulptur över Frida Stéenhoff skulle uppföras i Sundsvall. Svaret blev positivt men avvaktande. Men vi vill inte att förslaget skall rinna ut i sanden!

Du som vill visa ditt stöd för skulpturen, skriv därför under denna namninsamling och visa att vi är många som står bakom förslaget! Listorna samlas in av Qvinnouniversitetet och lämnas sedan till Kultur- och Fritidsnämnden i Sundsvall.

#steenhoffsomstaty

Frida_Steenhoff_rasterarat_kort.jpg