Protest mot öronmärkning som enda godkända ID-märkning på kameldjur i Sverige

Kommentarer

#11

Jag har egna lamor.

Åsa Toivainen (Sala, 2021-11-20)

#12

Det är kutym att chippmärka alpackor så en majoritet av alla djur i Sverige är redan varaktigt märkta och en mycket säkrare märkningsmetod utan risk för skador.
Kan andra länder som lyder under samma förordning godkänna både microchip och öronmärke borde även Sverige kynna göra det samma

Maria Eriksson (Örnsköldsvik, 2021-11-20)

#17

Mycket säker form att märka både ur fusk och djur säkerhet, söligt med trasiga öron.

Stefan Bergström (Örnsköldsvik , 2021-11-20)

#20

Vi är rädda om våra djur och vill inte skapa onödigt lidande som öronmärkning innebär.
Vi vill istället använda mikrochip som identifikationsmärkning av kameldjur som är betydligt skonsammare.

Yvonne Cabot (Uddevalla , 2021-11-20)

#25

Jag skriver under för att jag och min man har 13 alpackor, och vi är helt emot att öronmärka dem pga skaderisken.

Susanne Andreasson (Kungälv, 2021-11-20)

#27

Det är ett orimligt och dåligt förslag, chip finns och används på andra djur så varför ett öronmärke - nej tack!

Susan de Freitas (Ljungby, 2021-11-20)

#30

Instämmer helt med protesten mot öronmärkning.

Börje Johansson (Borås , 2021-11-21)

#31

Bör vara fullt tillräckligt med shippmärkning

Annika Svensson (Vellinge, 2021-11-21)

#32

Jag vill inte få onödiga skador på mina djur. Ser att risken för skador kopplade till öronmärkning är stor på grund av djurens naturliga beteenden.

Erica Johansson (Deje, 2021-11-21)

#33

Jag har en kompis som äger kameldjur och jag har jobbat med lantbruksdjur o sett vilka skador öronmärkning kan göra. Chip är smidigt och skonsamt.

Björklund Sofia (Karlstad, 2021-11-21)

#34

Pga alla de ovanstående punkterna

Danielle Bernstig (Hestra, 2021-11-21)

#35

Chip borde funka utmärkt.

Alpackorna kan dessutom ta tag i märket och tudela örat om de blir irriterade på varandra.

Maria Berg (Färjestaden, 2021-11-21)

#40

Ökad skaderisk för kameldjur. Djurskyddsperspektiv. Chip är säkrare då dessa inte går att plocka bort.

Emelie Johansson (Borås, 2021-11-21)

#57

Vi har låtit chipmärkas alla våra alpackor från början, även om det var än så länge frivilligt. Jag vill inte att våra alpackor får sönderslitna öron så onödigt.
Det kan ju inte vara so ett stort problem att läsa av en mikrochip.

Michael Still (Sunne, 2021-11-21)

#58

Alla våra alpackor har redan en chip. Det än mycket säkrare märkningnsmetod och det gjorde vi ( veterinären) frivilligt.
Det är lätt att läsa ut chipmärkning. Det måste räcker och jag vill absolut inta att våra alpackar får sönderslitna öron.

Kerstin Still (Sunne, 2021-11-21)

#61

Jag skriver under eftersom de flesta alpackor redan är chipmärkta och det finns risk för skador och infektioner med öronmärkning, eftersom alpackor som leker eller slåss ofta drar varandra i öronen.

Katarina Romney Domstad (Skepplanda , 2021-11-21)

#66

Tycker inte att djur ska plågas i onödan och detta är ett sådant tänk

Wedeberg Linda (Skurup, 2021-11-21)

#67

Jag hoppas att chipmärkning godkänns hos alpacka.

Jenny Johansson (Borås, 2021-11-21)

#69

Det finns ingen anledning att förstöra känsliga öron med plastbricka när man ändå chippar dem.

Åsa Arvidsson (Häljarp, 2021-11-21)

#81

Håller med om texten som skrivits här.

Suss Berg (Ulrika , 2021-11-21)

#82

Har en alpacka gård. Tycker att öron ID ska vara frivilligt. Bättre med chip

Carina Alfredsson (Halmstad, 2021-11-21)

#85

För att det ät vad som är medt humant för djuren utifrån deras naturliga beteende att de chipmärks istället för öronmärks. Samt att använda plast när vi ska minska plastkonsumtionen är att gå bakåt i utvecklingen.

Magdalena Uddenhed (Eslöv, 2021-11-21)

#86

Alpackor är idag märkta med chip. Ett mycket bättre sätt en att utsätta dem för onödig öronmärkning. Märkena medför obehag och kan skada djuren genom att de kan fastna och skada sig.

Elin Pettersson (Åstorp , 2021-11-21)

#87

Att gå tillbaka och öronmärka alpackor är inte förenligt med djurvälfärd då det är mycket smärtsamt och kan göra så att djuret får skador. Hundar, katter, kaniner mm får inte tatueras i öronen sedan en tid tillbaka och jag förstår inte varför det då skall vara tillåtet att trycka hål i öronen på alpackor och andra djur man utsätter för detta. En chipläsare är inget dyrt hjälpmedel och är mycket lätt att hantera.

Gunilla Larsholt (Vintrosa, 2021-11-21)

#88

Öronmärkningar måste ske på ett sätt som innebär minsta risk för komplikationer. Det är levande varelser vi pratar om.

Ingvar Sjögren (Hurva, 2021-11-21)

#89

Det räcker med chip

Ann-Christin Halvarsson (Kristianstad, 2021-11-21)

#97

Ökad skaderisk på djuren.

Lennart Svensson (Vellinge, 2021-11-21)

#98

Jag håller med om alla punkter i protesten då jag har flerårig erfarenhet av lamauppfödning

Eva Boëthius (Nyköping, 2021-11-21)

#100

Jag har själv alpackor. Mina är chippade, det bör räcka.

Inger Samuelsson (Karlshamn , 2021-11-21)

#103

Alpackor och lamadjur kommer förstöra sina öron med infektion, skador och lidande som följd. Det klingar inte rätt med djurskyddet

Anna åkerberg (Höör, 2021-11-21)

#110

Den som vet hur t ex hingstar bestämmer rang kan lätt se dom stora skador som kommer uppkomma med sönderslitna öron och förmodligen käk, tand & gom skador. När öronen är så trasiga att man inte kan sätta märkning i dom, vad gäller då? Avlivning?

Johan Gertsson (Kungsbacka, 2021-11-21)

#111

Chipmärkning är mycket bättre för denna typ av djur!

Jeanett Magnusson (Eslöv, 2021-11-21)

#112

Det funkar utmärkt med chip. Varför riskera att djuren gör sig illa, och därmed plågas, på grund av öronmärkning?

Ninni Barrstrand Nore’n (Kinna, 2021-11-21)

#120

Detta skulle förstöra alpackornas speciella utseende.

Ylva Guntsch Malmhav (Ljungby, 2021-11-21)

#123

Det bästa för alpackan är att chipmärka, märkning i örat kan ge stora skador .

Malin Andersson (Kolsva , 2021-11-21)

#124

Chippmärkning ska räcka(det gör ju det på hund o katt😳) , stor risk för infektioner i/på öronen.
Stor risk att slita sönder öronen om öronmärket/taggen fastnar i något.

Ylva Wallmark (Strängnäs, 2021-11-21)

#125

Varför när nu alla djur redan har chip

Tulo Lankoski (Ljusfallshammar , 2021-11-21)

#127

Protest

Andreas Jansson (Malmö , 2021-11-21)

#133

Vi har chippade alpackor, öronmärkningen kommer bara slitas bort.

Åsa Pettersson (Mölltorp , 2021-11-21)

#134

Jag vill inte få onödiga skador på mina djur. Ser att risken för skador kopplade till öronmärkning är stor på grund av att bråkar djuren så finns stor risk att öronen blir delade med skador som följd.

Per-Håkan Ruuth (Enviken , 2021-11-21)

#135

Jag har alpackor och instämmer helt i ovanstående. De leker/bråkar med huvudena och öronmärkningen kan leda till stora problem.

Nina Höjdefors (Karlstad, 2021-11-21)

#139

Mina alpackor är sällskapsdjur och familjemedlemmar. Precis som mina mina hundar och katter är de chippmärkta och registrerade kan redan identifieras. Öronmärkning passar sig inte att göra på alpackor lika lite som att öronmärkta mina hundar i varje öra med den smärta stress och skaderisk som medföljer

Yvonne Boivie (Östhammar , 2021-11-21)

#146

Mina alpackor är alla chipmärkta, att märka alla med öronmärkning dessutom ser jag som både onödigt och omständigt.

Ida Ek (Uppsala, 2021-11-22)

#149

Skaderisk med sönderslitna öron när märkena fastnar i inredning och stängsel.

Siv Olsson (Ängelholm , 2021-11-22)

#150

Att jag har en vän som har alpackor.

Ida Linander (Gävle, 2021-11-22)

#151

Öronmärkning på får och kor fungerar dåligt med onödigt djurlidande och tappade brickor. Chip fungerar utmärkt för att säkerställa individ och till skillnad från öronmärkta kan man inte "byta" identitet på en indevid

Hanna Pettersson (Tallåsen, 2021-11-22)

#155

Skaderisken för djuren

Theres Svensson (Hörby, 2021-11-22)

#158

Jag håller med

Thomas Falkeborn (Nyköping, 2021-11-22)

#161

Jag vill inte utsätta mina älskade alpackor för risken med öronmärkning när chipmärkning fungerar så mycket bättre. Då tycker jag att ni kan kräva att hästar också öronmärks, det är precis lika illa och har sin anledning till varför man inte gör det.
Man kan fundera på om dom som bestämmer sånt här, eller ens tar fram förslaget, verkligen har någon erfarenhet över det djurslag dom bestämmer över.

Sanna Sved (Färila , 2021-11-23)

#162

Jag anser att chipmärkning är både säkrare och bättre för alpackorna, då öronmärkning kan orsaka inflammation, obehag och även lossna.

Åsa Ragnarsson (Sundbyberg, 2021-11-23)

#164

Jag anser att man kan inte vara så prestigefylld som tjänsteman att man inte lyssnar på de som har faktisk kunskap i ämnet man beslutar om.

Lena Saksi (Sölvesbbborg, 2021-11-23)

#169

Detta är djurplågeri och det är olagligt ....

Magnus Hedlund (Uppsala , 2021-11-24)

#170

Det borde vara olagligt med denna form av öronmärkning på alla djur, då det ofta orsakar skador. Jag skulle absolut inte vilja ha några plastbitar i öronen på mina åsnor. Godkänn chipmärkning istället

Eva Hedlund (Uppsala, 2021-11-24)

#183

Jag är kamelägare och anser inte att öronmärkning tar hänsyn till djurens naturliga beteende och välfärd,

Anna-Carin Hagström (Vikingstad, 2021-11-26)

#188

Alpackan är ett säreget djur och deras öron är känsliga mm mm Emotsäger mig bestämt

UllaLena von Krusenstierna (Stallarholmen 64597, 2021-11-28)

#189

Inte humant överhuvudtaget!

Natalie Vaneker (Stockholm , 2021-11-28)

#192

Har chippade alpackor och vill värkligen ite förstöra deras öron med märken.

Annicka Andersson (Svartsjö, 2021-12-03)

#193

Chipmärkning är ett mycket bättre alternativ så ingen skadas vid lek och liknande

Ida Stark (Lindesberg , 2021-12-03)

#194

Jag motsätter mig öronmärkning dels för skade- och infektionsrisk och dels för att jag efterlyser en dialog från Jordbruksverket i denna fråga. Var för har inga diskussioner förts med alpacka communityn i Sverige....varför ingen underhandsinformation?
Varför öronmärka och vilken fara utgör alpackor med tanke på att förflyttningsregler skärpts på ett sätt som pekar på att slpackan ses som en fara.
Sverige är en demokrati.... Kommunicera och bestäm inte saker över våra huvuden!

Madeleine Kihlberg (Rejmyre, 2021-12-05)

#197

Smärtsamt och onödigt lidande med dessa lappar i öronen!

Lindén Anniqa (Herrljunga, 2021-12-10)

#198

Absolut inga öronmärken på alpackor! Alldeles för stor skaderisk!

Annelie Berg (Bromölla, 2021-12-27)