Rädda Gävleborgs primärvård - sänk inte kompetenskraven

Kommentarer

#601

Efter 25 års arbete på vårdcentral som specialist i allmänmedicin inser jag vilken katastrofal utveckling det skulle bli i Gävleborg om detta dumdristiga förslag genomförs. En vårdcentral med en enda specialist i tjänst en dag per vecka skulle så småningom inte locka en enda läkare att arbeta där. Någon utbildning till specialist i allänmedicin skulle aldrig kunna genomföras där. För det krävs handledning av läkare som redan är specialist i allmänmedicin. Ingen skulle heller drömma om att göra sin utbildning där. ST-läkarna är nästan alltid basen för att rekrytera fasta vårdcentralläkare. NOLL ST-läkare ger NOLL fasta läkare alltså. TÄNK OM och TÄNK KLOKT!

Anna-Karin Tominich (Skoghall, 2021-04-08)

#605

Förslaget är upprörande speciellt för mig som ägnat hela yrkeslivet åt allmänmedicinen och även 20 år som studierektor i allmänmedicin.

Christina Gustafsson (Älvsjö, Stockholm, 2021-04-08)

#606

När man lägger allt mer över på primärvården kan man inte samtidigt sänka kompetensen. Jag är läkare och trippelspecialist med stor respekt för det arbete som görs av allmänspecialister! Nu är man på helt fel spår. Det kommer framöver belasta mer akuten, specialistvården och sjukhus. Helt fel beslut!

Anke Wenkhausen (Bollnäs , 2021-04-08)

#607

Det blir ett väldigt tapp i kompetens på vårdcentralerna om de inte ska bemannas av specialister i allmänmedicin. Förödande för ST - läkarna

Veronica Similä (Mjölby , 2021-04-08)

#608

Instämmer helt i att närvarande specialist i allmänmedicin är en förutsättning för kunna bibehålla kvaliteten i primärvården.

Sofia Hellman (Vaxholm, 2021-04-08)

#609

Beslutet är äventyrar patientsäkerhet.

Anna Borg (Stockholm , 2021-04-08)

#610

Nationell och regional ledning har misslyckats med att utveckla primärvården. Nu sänker man kraven istället för att satsa på ett rimligt sätt. Det pågår enormt resursslöseri kring hyrläkare och nätläkare - dessa läkare kan arbeta i primärvården med snabb utbildning och stöd.

Stella Cizinsky (Örebro, 2021-04-08)

#611

Primärvården är inte den del av vården som behöver denna typ av så kallade lösningar. Det är en icke-lösning.

Linn Svensson (Älvsjö, 2021-04-08)

#612

Katastrofalt att minska specialistläkarkompetensen på VC

Ann-Christin Rehnberg (Göteborg, 2021-04-08)

#621

AT- + ST läkare måste ha handledning av specialistkompetenta läkare i allmän medicin. Samt fr.allt måste Patienter möta läkare med specialistkompetens i allmän medicin. Det handlar om Patientsäkerhet

Annika Wassberg Strindberg (Linköping, 2021-04-08)

#625

Jag skriver under därför att detta beslut är rakt av patientfarlig och kommer i slutet göra vård dyrare.
Det kommer leder till försenade diagnoser och försenade hjälpinsatser. Genom detta kommer komplikationer öka.

Birgit Kühn (Bollnäs, 2021-04-08)

#630

Invånarna i Gävleborg är värda att ha möjlighet till bedömningar av specialister i allmänmedicin på varje vårdcentral! Detta är helt i linje med nationella rekommendationer och satsningar på den nära vården. Gör om, gör rätt!

Fredrik Modig (Ramlösa, 2021-04-08)

#631

Vill ha en fungerande sjukvård vart man än kommer i Sverige..

Elisabeth Eriksson (Bollnäs, 2021-04-08)

#636

Total brist på kunskap hos politiker och tjänstemän om innehållet i primärvårdsuppdraget som utgör basen i sjukvården

Estera Wernering (Stockholm, 2021-04-08)

#637

Jag signerar denna skrivelse i.o.m. det är skam för svensk sjukvård och speciell för ledning region Gävleborg, att nonchalera den kompetens som allmänläkarna bidrar till patienternas hälsa inom regionen.

Jerzy Leppert (Västerås, 2021-04-08)

#645

ST-läkare i allmänmedicin, Habo vårdcentral

Björn Fransson (Jönköping, 2021-04-08)

#647

Jag skriver på på grund av att jag som nu pensionerad allmänläkare(och företagsläkare) anser att det måste finnas specialistkompetenta läkare på alla vårdenheter för patienternas säkerhet, vårdkvalitet och för att läkare under AT/ST ska få bygga upp den kunskap och säkerhet under handledning som krävs för att vården ska bibehålla fortsatt hög kvalitet.

Kerstin Marinko (Uppsala, 2021-04-08)

#650

Det är ett ogenomtänkt beslut. Patientsäkerheten hotas om man tar bort specialisterna från vårdcentralerna. I Region Uppsala får ST-läkare inte alls arbeta de första åren utan en specialist på plats. Våra nyutbildade kollegor är oftast väldigt duktiga och pålästa men läkare är ett yrke man aldrig blir fullärd i och man behöver mycket hjälp och stöd i början. Att lista sig på andra än specialister ger förmodligen inte heller någon kontinuitet - ST-läkare t ex försvinner på randning.

Johanna Hellberg (Uppsala, 2021-04-08)

#657

Som ST läkare inom allmänmedicin i Gävleborg får detta beslut mig att tvivla på framtiden för vår regions primärvård

Jesper Löfgren (Hudiksvall, 2021-04-08)

#659

Håller helt med i resonemanget ovan. Är själv specialist i allmänmedicinen och tycker det är viktigt att värna om hög kvalitet inom primärvården.

Britta Elvstam (Kalmar , 2021-04-08)

#664

Sveriges befolkning skall ha rätt till en egen fast läkare som skall vara specialist i allmänmedicin och som har förmåga att ta ett helhetsansvar. Specialistkompetens i allmänmedicin är kvalitetsgaranti gentemot invånarna att läkaren har kunskaper och färdigheter för att kunna hantera djupet och bredden i det allmänmedicinska uppdraget för att få invånarnas förtroende.

Camilla Sandin Bergh (Göteborg, 2021-04-08)

#668

Jag skriver under för att invånarna i Gävleborg är värda God och Nära vård.

Paul-Matis Türnpuu (Gävle, 2021-04-08)

#676

Vill du bli opererad av ST- läkare med bakjour på telefon? Sövd av narkosläkare med bakjour hemifrån?

Nadia Kahtan (Skövde, 2021-04-08)

#680

Ansvarslöst beslut som är en tydlig risk mot patientsäkerheten. IVO borde reagera. Hur kan god vård garanteras?

Cecilia Renman (Örebro , 2021-04-08)

#682

Primärvården skall skötas av specialister inom allmänmedicin.

Zuzana Josefsdotter (Stockholm , 2021-04-08)

#698

Har arbetat många år i primärvården och vet hur viktigt det är med bibehållen kompetens på vårdcentralerna. Vårdcentralerna är överbelastade och underbemannade men att lösningen skulle vara att tumma på kvaliteten är det befängdaste jag hört!

Karin Engström (Gävle, 2021-04-08)

#702

Viktigt att försvara allmänmedicinen från klåfingrighet och dåliga beslut.

Marsa Berge (Linköping, 2021-04-08)

#706

jag är specialist i allmänmedicin och förstår vilken oerhörd sänkning av vårdkvalitet förslaget kommer att medföra för Gävleborgs befolkning.

Karin Röjås (Kalmar, 2021-04-08)

#707

Vem vill bli kvar på vårdcentralen utan specialister?

Patrycja Pajak (TÄBY, 2021-04-08)

#709

Detta är vansinne! Hur ska man kunna lära sig att bli allmänläkare om man inte får handledning? Det måste alltid finnas en specialist på plats för att besvara frågor och guida ST-läkare, för att öka deras kompetens och säkra god vård för patienterna. Detta är en stor risk man tar för patientsäkerheten. Jag tror inte heller att man kommer kunna rekrytera ST-läkare eftersom de hamnar i en obekväm ansvars-situation, och de är måna om att lära sig, vilket de inte kan göra utan hjälp på plats för diskussion och dubbelbedömning. Läkaryrket är ett lärlingsarbete.

Mirja Waldenström (Falun, 2021-04-08)

#711

ST-läkare i Allmänmedicin

Therese Birger (Stockholm, 2021-04-08)

#714

Arbetar på Hälsocentral & vi behöver Specialisera i Allm.medicin

Anna Brindås (Söderala , 2021-04-08)

#715

Pga att det är viktigt att primärvården fungerar, vi behöver allmänspecialisteer även i framtiden. Det beslut som nu är taget utarmar primärvården och flödet till akutmottagningarna kommer att öka

Sonja Åhs (Enånger, 2021-04-08)

#729

Som ST i allmänmedicin tycker jag att förslaget är bedrövligt!

Christina Loren (Umeå , 2021-04-08)

#731

Specialist i allmänmedicin

Linn Ekström Feyzi (Nacka, 2021-04-08)

#733

Det är ett riktigt dåligt beslut, som kommer att på sikt sänka kvaliteten enormt inom primärvården. Tycker synd om patienterna och alla mina kollergor som arbetar inom primärvården.

Josef Sundström (Hudiksvall, 2021-04-08)

#739

Instämmer!
Jävsdeklaration: är allmänspecialist sedan 2008, idag sjukhusläkare...

Florian Martin (Lidköping , 2021-04-08)

#743

Som allmänmedicinare kan man "lite om mycket" jämfört med organspecialister som kan "mycket om lite". Man är som en spindel i nätet och håller ihop trådarna för patienten. Tankesättet skiljer sig markant. Vi behövs alla dagar inte bara 1.

Kristin Kober (Sundsvall, 2021-04-08)

#745

Jag är specialist i allmänmedicin, och oroar mig över avvecklingen av kompetenskraven inom region Gävleborg, och att detta ska spridas vidare till övriga regioner. Detta skulle innebära en avveckling av patientsäkerheten.

Hans Leijonhufvud (Sala, 2021-04-08)

#746

Allmänmedicin är en specialitet som bedrivs på vårdcentraler och kräver specialister i just allmänmedicin, precis som anestesi kräver anestesiologer, eller neurokirurgi kräver neurokirurger. Man kan inte utarma vare sig specialiteten eller vårdcentralerna.

Anders Silfver (Sundsvall, 2021-04-08)

#748

Det är sjukt att arbetsbelastningen är så stor att läkare inte vill jobba som allmänläkare. Att det är så svårrekryterat. Tänk på arbetsmiljön, tänk långsiktigt för en gångs skull.

Elin Johansson (Ljungby , 2021-04-08)

#755

Heja primärvården!

Malin Skogström (Malmö, 2021-04-08)

#757

Det är självklart att man inte kan bedriva seriös primärvård utan dess specialister i allmänmedicin.
Kan det vara så svårt att förstå?!,??

Bertil Hagström (Horred , 2021-04-08)

#758

Jag håller med

Maria Ernfridsson (Västervik, 2021-04-08)

#761

Livsfarligt ur patientsäkerhetsperspektiv.
Viktigaste området att ha specialister på plats.

Mark Albeek (Stockholm, 2021-04-08)

#765

Beslutet är uselt.

Oskar Lidén (Hudiksvall, 2021-04-08)

#776

Det är katastrof att sänka kompetensen på hälsocentralerna.

Anna Nilsson (Gävle, 2021-04-08)

#778

Jag anser att kvaliten i vården måste återupprättas och ska vara gemensamt ägd inte privat!

Lars-Göran Hedström (Varberg, 2021-04-08)

#782

Allmänläkare har en självklar, icke utbytbar plats, i vården

Elisabeth Dobritz Uppström (Kungälv, 2021-04-08)

#786

Jag jobbar som distriktssköterska på hälsocentral och ser vikten av att det finns allmänspecialist på plats.

Margareta Ringdahl (Bollnäs , 2021-04-08)

#787

Sossar har i många år försökt att lamslå hela eller delar av Hälsingland. Nu är även centern med och vill rasera våra hälsocentraler. Upp till kamp alla Hälsingar

Lisa Lind (Bollnäs, 2021-04-08)

#790

Specialisten har den nödvändiga kompetensen och erfarenheten.

Birgitta Ivarsson (Stockholm, 2021-04-08)

#798

Jag stöder uppropet.

Lars Grundström (Luleå, 2021-04-08)