Rädda Gävleborgs primärvård - sänk inte kompetenskraven

Kommentarer

#201

Det börjar i en region.. sen är det nästa region som står på tur

Hassan Abdirahman Ali (Stockholm , 2021-04-08)

#217

Jag är specialist i Allmänmedicin och anser att det här är ett ogenomtänkt och farligt beslut som grundar sig i okunskap om vad det innebär att arbeta som läkare i primärvård och vilken bred kompetens som specialister i Allmänmedicin besitter.

Ulla Wåhlin Holmgren (Norrtälje, 2021-04-08)

#219

Beslutet som tagits försämrar tillgången på adekvat vård i primärvård. Det behövs fler specialister i allmänmedicin inte färre.

Jane Karlsson (Garphyttan, 2021-04-08)

#221

Förslaget är helt galet, vi ska väl förbättra inte försämra vården och landsbygden har rätt till samma vård som storstäderna och sänkt kompetens gör det knappast lättare stt få ny personal.

astrid eriksson (hudiksvall, 2021-04-08)

#225

ST läkare i Allmänmedicin som inser att specialiten behövs och behöver kompetenshöjas.

Annika Björk (Dals Långed, 2021-04-08)

#226

Det är fruktansvärt beslut som kommer att rasera hela primärvården

Anette Larsson (Delsbo , 2021-04-08)

#230

Vi måste se till att bemanna våra vårdcentraler med kompetenta allmänspecilalister. Det måste vara ett minimikrav för att få kalla sig vårdcentral.

Rickard Fahlström (Simrishamn , 2021-04-08)

#232

Snälla politiker i Region Gävleborg. Återkalla detta heltokiga beslut. Förändringen i hälsovalshandboken skickar en mycket negativ signal till mig och mina allmänläkarkollegor - vårt arbete och vår kunskap är inte värt något. Beslutet upplevs som mycket okunnigt och farligt och går emot all tillgänglig vetenskaplig evidens. Jag ber er att möta mig och mina kollegor, så kan vi förklara vad vi gör i vårt uppdrag. Jag får intrycket av att ni tyvärr inte har kunskap, intresse eller kännedom om den verksamhet ni är satta att bestämma över.

Björn Ericsson (Gävle, 2021-04-08)

#234

Viktig fråga!

Anders Björk (Falun, 2021-04-08)

#238

Distriktsläkare

Teresa Algård (Uppsala , 2021-04-08)

#239

Vi måste komma bort från den här farliga tanken att det svåraste jobbet, att identifiera alla möjliga sorters svår sjukdom ute bland allmänheten, ska göras av de lägst kvalificerade.

Samuel Kvarnbrink (Umeå , 2021-04-08)

#243

Förslaget innebär att gå över den definitiva gränsen för att inte längre ha kontroll och överblick i den medicinska kvaliteten på den ensklida vårdcentralen. Evidensbaserat omhändertagandet av såväl patienten som utbildningen av nya läkare kan därmed inte längre säkras.

Magnus Peterson (Uppsala, 2021-04-08)

#246

Jag skriver under på grund av att jag är blivande allmänläkare.

Katri Tuomela (Karlskoga, 2021-04-08)

#247

Otroligt korkad ide’. Om PV ska vara navet i vården som alla lutar sig mot, varför sparkar man då söder navet. På en vanlig cykel brukar det betyda att cykeln är trasig.

Stefan Dahl (Nacka , 2021-04-08)

#249

Det här är helt fel väg att gå. Personlig kontinuerlig och långvarig kontakt mellan alla invånare med sin egen distriktsläkare är det som man ska satsa på i stället.

Nadja Schuten Huitink (Enviken , 2021-04-08)

#251

Kompetenssänkning leder till destabilisering av primärvårdsmodellen och allmänhetens förtroende.

Carl Tevell (Djurhamn, 2021-04-08)

#253

Det är patientfarligt att ej ha specialist på plats vid en VC

Matteus Froelich (Stockholm, 2021-04-08)

#254

Jag värnar om hög kvalitet inom primärvården även i glesbygd

Ejda Hassler (Stockholm, 2021-04-08)

#256

Hela min yrkeslivserfarenhet talar emot detta.
Nu pensionerad
specialist i allmänmedicin

Ann-Marie Ternevall (Göteborg , 2021-04-08)

#258

Kompetens och kontinuitet i primärvården behöver stärkas inte undermineras. Frånsett planernas negativa effekter på vårdkvalitet och patientsäkerhet, kräver rekryteringen av framtida allmänläkare dessutom trygg och kompetent handledning.

Margareta Ahle (Linköping , 2021-04-08)

#262

Ännu ett pinsamt okunnigt beslut av regionpolitiker som inte förstår vad Allmänmedicin innebär. Allmänmedicinare är sjukvårdens detektiver; hittar det som är sjukt och friar övriga. Hjälper alla.

Nils-Olov Sandberg (Vaxholm/Täby, 2021-04-08)

#272

Jag vill ha en patientsäker vård. Och tycker det är viktigt att den allmänmedicinska kompetensen upprätthålls. Och att statusen inom allmänmedicin bibehålls/höjs.

Maja Mollberg (Varberg, 2021-04-08)

#277

Jag jobbar som specialist i allmänmedicin och anser att det är en självklarhet att vi bara ska bemanna med specialister i allmänmedicin på vårdcentraler.

Matilda Eriksson (Ljungby, 2021-04-08)

#278

förslaget slår mot patient och verksamhet. I värsta fall leder detta till högre omkostnader i vården totalt i och med att kompetensen att bedöma åkommor försvinner i stort. För mig som patient, är det inte ok att mötas av icke kompetent personal när jag söker vård, lika lite som jag vill åka buss med en chaufför utan körkort. Har också svårt att förstå att så många inom läkarkåren tycker det är ok att verka inom ett område utan att ha rätt kompetens?Ansvarslöst!

Eva-Lena Karlsson (Falun, 2021-04-08)

#279

Jag håller med om allt som står ovan.

Linda Dekeyser (Bollnäs, 2021-04-08)

#285

Det är viktigt för mig som privatperson att denna kompetens med helhetssyn på människan finns med hög tillgänglighet på min hälsocentral. Det är viktigt för mig som psykoterapeut på hälsocentral att ha denna kompetens med hög tillgänglighet för att samråda kring patienters psykiska hälsa och tillsammans ge god vård.

Sara Strandberg (Ljusdal, 2021-04-08)

#286

Det är katastrofalt att minska kompetenskraven och sänka värdet på vår specialist-inriktning!!!

Lovisa Dybeck (Stockholm, 2021-04-08)

#290

Primärvården är en av Sveriges just nu viktigaste frågor. Förslaget är ett stort steg i fel riktning och lär få negativa effekter som tar många år att komma tillrätta med.

Anna Jansson (Stockholm, 2021-04-08)

#295

Ett ogenomtänkt förslag av Gävleborg!

Staffan Svensson (Göteborg, 2021-04-08)

#304

Allmänläkare behövs på hälsocentralerna.

Andreas Puhlmann (Gävle, 2021-04-08)

#309

Som blivande läkare är jag bekymrad över hur politiker behandlar vårdsystemet.

Oscar Lidén (Göteborg, 2021-04-08)

#313

Jag är sammankallade för utbildningsutskottet av SWESEM och styrelseledamot. Som akutläkare får vi många remisser från primärvården och jag befarar att inte bara kvalitén på primärvården men även belastningen på akutmottagningar ökar, när icke-specialister blir ansvariga för den primära vården och oftare väljer att bolla patienter vidare till närmsta akutmottagning som enkel utväg ut svåra beslut.

Philipp Martin (Malmö, 2021-04-08)

#314

Det är helt orimligt att bedriva primärvård utan allmänmedinska specialister.

Anna Sjöland Sundin (Gävle, 2021-04-08)

#317

Jag tycker att vi som bor norr om Dalälven också behöver en trygg vårdgaranti.

Laila Jonsson (Järvsö, 2021-04-08)

#318

En primärvård med tillräcklig bemanning av specialister i allmänmedicin är en förutsättning för fungerande svensk sjukvård. Jäv: Jag är specialist i allmänmedicin men verksam som överläkare inom sjukhusvård.

Johan Bogefeldt (Stockholm, 2021-04-08)

#322

ST-läkare i allmänmedicin.

Anna Hellberg (Lidköping, 2021-04-08)

#326

Jag har fått "betala dyrt" personligen pga den situation som råder i svensk primärvård - jag har hittills inte arbetat på en enda vårdcentral i landet där den medicinska kompetensen och integriteten värderats och respekterats så att det finns rimliga förutsättningar att ge patienterna ett gott medicinskt omhändertagande,detta då icke-medicinskt kunnig personal ställer upp reglerna för hur den medicinska verksamheten skall skötas.

Marika Hedman (Uppsala, 2021-04-08)

#329

Pensionerad allmänläkare som genom erfarenhet vet att primärvård är viktigt och en mycket mer avancerad uppgift än man kan tro.

Per Alsen (Linköping, 2021-04-08)

#334

jag håller helt med!! vårdcentral utan allmänmedicinska specialister under hela dagen är ingen primärvård.

thord svanberg (Hunnebostrand, 2021-04-08)

#335

Förslaget kommer drabba patienterna, sämre patientsäkerhet, mer svårrekryterat, kompetenta kollegor att rådgöra med behövs under hela karriären.

Ingrid Carlström (Stockholm, 2021-04-08)

#336

Pensionerad Specialist i Allmänmedicin. En förutsättning för en fungerande hälso och sjukvård är hög kvalitet på första linjen. Att bemanna primärvården med läkare utan specialistkompetens i allmänmedicin kommer att öka belastningen på akutmottagningarna och kraftigt öka kostnaderna för sjukvården

Thomas Avén (BRO, 2021-04-08)

#339

Allmänmedicin är en otroligt viktig specialitet och börjar vårdcentralerna drivas utan denna specialistkompetens kommer hela det svenska sjukvårdssystemet få betala priset.

Björn Edlund (Karlstad, 2021-04-08)

#341

Jag har jobbat som distriktsläkare i 29 år varav de 24 första på samma vårdcentral. Har stor erfarenhet av vikten av kontinuitet och vet hur betydelsefullt det är för att primärvården ska fungera men också hur lätt det går att rasera en fungerande verksamhet med ogenomtänkta beslut.... Hör till dem som sedan 1,5 år lämnat vårdcentralsarbetet pga orimligt hög belastning.

Annika Fritz (Göteborg, 2021-04-08)

#343

Det behövs specialistläkare i form av specialist i allmänmedicin där allmänmedicin bedrivs. Det krävs ett brett kunnande.

Ingen skulle väl komma med samma förslag på en specialistklinik på sjukhus, att det inte behövs en specialist inom det området?

Själv trippelspecialist
Infektionssjukdomar, allmänmedicin, företagshälsovård

Christina Kallings Larsson (Visby, 2021-04-08)

#348

Skrämmande nedgradering av nödvändig kompetens i primärvården

Eva Jermer (Kalmar, 2021-04-08)

#353

Arbetar som ST-läkare inom AllmänMedicin och anser detta vara av yttersta vikt.

Mahsa Parsi (Gråbo, 2021-04-08)

#354

Pensionerad distriktsläkare, aktiv inom SFAM med bedömning av ST-läkares kompetens och utbildning av kompetensvärderare för Mitt-i-ST och specialistexamen

Karin Lindhagen (Uppsala, 2021-04-08)

#355

Det finns bättre alternativ att lösa bristen på PV läkare i Region Gövleborg

Pelle Forsgren (Hudiksvall, 2021-04-08)

#356

Finns ingen anledning att inte skriva under..

Eva Öhrner (Täby, 2021-04-08)

#358

Jag är gammal allmänläkare, färdig specialist sen 1988. Nu nyss pensionerad. Att man så här fortsätter avlövningen av allmänmedicin, sänker kvalitetskraven, samtidigt som det ordas om satsning på "nära vård" är grovt stötande och kortsiktigt och helt enkelt dumt. Ett skott i foten på vården.

Martin Enander (Sundsvall, 2021-04-08)

#359

Beslutet går i direkt motsatt riktning mot hur behovet ser ut. Primärvården behöver byggas ut och inte oblitereras. Att sänka kompetenskrav oavsett orsak kommer ge en kraftig kvalitetssönkning.

Oskar Hadström (Örebro, 2021-04-08)

#361

Pensionerad specialist i Allmänmedicin

Ann-Sofie Gumaelius (ÅRE, 2021-04-08)

#363

Har arbetat inom region Gävleborg tidigare! Tänker på mina kollegor som fortfarande arbetar där!

Charlotte Nises (Leksand, 2021-04-08)

#365

Jag är Specialist i Allmänmedicin och vet vad det innebär.

Maud Christensen (Kalmar, 2021-04-08)

#368

Jag skriver under för att beslutet är fullständigt verklighetsbefriat och äventyrar inte bara patientsäkerheten men bidrar också till personalflykt. Tänkt om gör rätt!

Shadi Ghorbani (Malmö , 2021-04-08)

#374

Det behövs specialister i allmänmedicin, en unik kompetens, för att driva utvecklingen mot En god och nära vård. Och för allt som vi gör!

Jenny Stattin (Umeå, 2021-04-08)

#376

Är själv Allmänläkarspecilist och när jag blev färdig läkare innan specialistutbildning så hade jag inte samma kompetens som idag.
Att det inte finns en specialistutbildning att rådfråga vid behov försämrar vården av vår befolkning. Detta leder med stor sannolikhet till ökade kostnader för primärvården i form av fler prover och kostsamma undersökningar pga osäkerhet i bedömning och sämre klinisk erfarenhet.

Marlene Jonasson (Enköping , 2021-04-08)

#378

Hur skulle det gå på kirurgkliniken med specialistläkare en gång i veckan?
När skall man förstå att specialistläkare i allmänmedicinen INTE kan ersättas av läkare utan specialistutbildning. Lika lite som kirurgläkaren kan. Visserligen finns Youtube...

Marie Benktander (Billdal, 2021-04-08)

#383

Håller med till hundr procent

Sara Juhlén (Ljusdal, 2021-04-08)

#384

Helt vansinnigt förslag!

Martin Serrander (Nyköping, 2021-04-08)

#386

Beslutet är bottenlöst dåligt.

Elisabeth Wolpert (Stockholm , 2021-04-08)

#389

Primärvården ska rustas UPP, inte NER!

Ingrid Eckerman (SKARPNACK, 2021-04-08)