Stoppa vindkraftsexploateringen intill Ängskär och Bondskärets naturreservat i Hållnäs

Kommentarer

#1

Jag tycker att det är fel placering. Det förstör miljön där och kommer vara ödestigert för havsörnarna i området. Jag tycker kommunens veto ska vara rådande.

Ylva Brattfäldt (Uppsala , 2020-07-12)

#2

För djurlivet och för att de som bor runt de område det berör inte ska behöva störas av de ljud som dessa stora vindsnurror står för!

Charlotte Eriksson (Skärplinge, 2020-07-12)

#3

Vindkraftverk är skadliga för hälsan och förfärliga att bo i närheten av.

Eva Cederberg (Uppsala, 2020-07-12)

#8

Jag önskar denna kustremsa så oförstörd som möjligt. Det räcker med Forsmark

Helena Westlin (Örbyhus, 2020-07-12)

#10

Vill inte ha dom.förstör djurliv och natur

Lennart Edström (Hållnäs, 2020-07-12)

#13

Jag värnar om djurlivet samt att det finns risk för störningar i det luftburna bredbandet.

Katarina Ivarsson (Hållnäs, 2020-07-13)

#14

Därför.

Theodor Gustafsson (Gävle , 2020-07-13)

#18

Vindkraft är ren och skär naturskövling.

Jan Marklund (Tierp , 2020-07-13)

#19

Det är ologiskt och dumt att tillåta vindkraft så nära flera naturresarvat.

Monica Jansson (HÅLLNÄS, 2020-07-13)

#26

För jag tycker det är fel att placera ett vindkraftverk där det finns naturreservat och havsörnar som råkar illa ut pga av detta.

Madeleine Eriksson (Hållnäs, 2020-07-13)

#27

Helt fel ställe att ställa vindkraft på. Finns många anledningar till det, men havsörnarna (+andra fåglar), naturreservatet och kustlinjen just där kommer ta skada av vindkraftverk.

Erica Hjälmeskog (Karlholmsbruk , 2020-07-13)

#28

Undrar vem mark som det ska ställas på och hur kan man tillåta en sån otroligt korkad sak precis vid en av dom finaste kusterna.

Jonas Carlström (Örbyhus, 2020-07-13)

#32

Jag tillbringar många somrar i Vavd Hållnäs Vindkraften förstör miljön

Gorel Heaney (Halifax, 2020-07-13)

#34

Jag att vi njuter av naturen o fågellivet på hållnäs kusten

Susanne lindström (Hargshamn, 2020-07-13)

#37

Jag vill inte ha vindkraftverk placerat vid Ängskär och bondskärets naturreservat.
Rädda vårt djur och fågelliv .
Utan ett fungerande bredband kommer det bli svårt att befolka Hållnäs

Petra Thestrup-Torpman (Hållnäs, 2020-07-13)

#41

Helt befängt att placera ett vindkraftverk
med 6 olika naturreservat och fågelskyddsområden som granne. Svartören en ö som ligger strax utanför tänkt byggplats är det landstigningsförbud på på grund av häckande fågel. Bor själv med fri utsikt över Gudingefjärden och ser det myller av olika fåglar som uppehåller sig i området med Havsörnen som kronan på verket. Självklart så hävdar örnen sitt revir även om ett bo raserats så byggs det så klart ett nytt.

Robert Norling (Hållnäs, 2020-07-13)

#43

Jag anser att man inte ska röra naturreservat!
Ett företag ska inte ens tänka tanken att det är ok.

Christina Andersson (Uppsala, 2020-07-14)

#44

Sommarboende i området och vill inte att min barndoms idyll förstörs

Karl Furehed (Stockholm, 2020-07-14)

#48

Motståndare till vindkraft i allmänhet men i synnerhet när vindkraftverk byggs intill naturreservat.

Anders Westergren (Prästtorp , 2020-07-14)

#49

Fågellivet störs. Att se ett vindkraftverk från hamnen i Ängskär stämmer inte för mig. Låt Ängskär vara som det alltid varit en naturlig plats, båtliv, fiske, bad, camping, allt fågelliv mm.

Elisabeth Wallin (Tierp, 2020-07-15)

#50

Förstör djurliv och fågellivet.

Dick Torpman (Tierp, 2020-07-15)

#52

Hållnästrakten är unik då den är sist upp ur havet. Finns växter o djur där som inte finns på andra ställen.
Vindkraftverk är alltid störande o skulle påverka på alla sätt. Okänsligt valt läge o länsstyrelsen borde värna området.

nils von essen (vattholma, 2020-07-15)

#53

Hela Hållnäshalvön som är unik i Sverige förlorar sin karaktär.

Mats Keddyson (Karlholmsbruk, 2020-07-16)

#62

Jag vill bevara det fantastiska kulturlandskapet som är i Ängskär och Bondskäret som jag själv vårdat i 30 år.

Ewa Brattfält (Karlholmsbruk, 2020-07-18)

#67

Ett vindkraftverk så nära Bondskärets naturreservat skulle störa den naturupplevelse, som ett ökande antal människor söker. Bl a tystnaden, som ju nu är en bristvara, söks. I området finns även havsörn annat rikt fågelliv, som skulle påverkas.

Ingegerd Burenius (Gävle , 2020-07-20)

#70

Bygg vindkraftverk vid kärnkraftsverket istället för vid två naturreservat!

Joakim Nordblom (Stockholm , 2020-07-22)

#72

Vindkraftverk hör inte hemma i skyddsvärda naturområden överhuvudtaget och i Ängskär i synnerhet. Bara att anlägga ett sådant verk medför allvarliga ingrepp i naturen (vägar, fundament m.m.) Hur människor som bor i närheten av vindkraftverk påverkas av lågfrekventa ljud är dåligt utrett och verkar inte tas på allvar vid tillståndsprövning. Det är däremot väl dokumentetat hur fåglar och insekter dödas. I ett område med rikt fågelliv verkar det därför mycket olämpligt att ge tillstånd till ett vindkraftverk som t.o.m. är högre än Uppsala domkyrka. Jag hoppas därför verkligen att länsstyrelsen respekterar Tierps kommuns beslut att inte bevilja tillstånd för vindkraftverk vid Ängskär.

Anne-Lie Form (Fageeviken, 2020-07-22)

#75

Om Hållnäs ska kunna överleva och vara attraktivt för besökande och boende måste det förhindras att vindkraftsverk sätts upp tätt intill naturreservat och andra skyddade områden. Att dessutom riskera bredbandsutbyggnaden i området vore katastrofalt för fastighetsägarna och för landsbygden som helhet.

Staffan Ahl (Uppsala, 2020-07-23)

#76

Bor där dom tänk ställa snurran

Lennart Edström (Hållnäs, 2020-07-23)

#78

Bygg dom ute till havs förihelvete

Thommy Andersson (Gräsö, 2020-07-23)

#83

Vindkraft är inte en hållbar energikälla! Och den påverkar naturen mer negativt än positivt.

Christoffer Johansson (Gräsö, 2020-07-23)

#93

Jag anser det är olämpligt med ett vindkraftverk i ett naturreservat där alla slags djur och växter ska vara skyddade. Tex havsörnen!!!

Anne-Grete Tronslien (Åkersberga , 2020-07-24)

#98

Instämmer helt i skrivelsen

Lena Jonsell (Uppsala, 2020-07-25)

#99

Instämmer i alla anförda argument och vill särskilt understryka skyddet för landskapsbilden i detta flacka kustlandskap.

Bengt Jonsell (Uppsala, 2020-07-25)

#104

Som medlem i Flottskars familjeförenIng motsätter jag mig planerna på etablering av vindkraftverk på föreningens mark. Framför allt av naturskyddsskäl samt att Flottskär är en släktgård avsedd för rekreation. Jag är även emot av hänsyn till grannfastigheterna.

Ewa Säfwenberg (Sollentuna , 2020-07-27)

#105

För havsörnarnas väl och ve. Det finns lämpligare platser för etablering av vindkraftverk.

Klas Sjöland (Ängskär , 2020-07-27)

#106

Det kommer att skada djurlivet och förstöra den fina miljön vi har här.

Clara Thestrup Söderström (Hållnäs , 2020-07-27)

#107

jag värnar miljön

leif lindbäck (Ängskär, 2020-07-27)

#113

Bondskäret är unikt och natura 2000 område. Att resa ett vindkraftverk som är 184 m högt i dess omedelbara närhet innebär en risk att mycket förändras. Den unika faunan och djurlivet kan påverkas, allt hänger ihop, en störning kan påverka mer än vi anar.

Kristina Hellström Eriksson (Östervåla, 2020-07-28)

#114

Vill inte att det ska påverka djur, människor och natur. Framför allt inte bredvid ett naturreservat.

Ewa L-K (Skärplinge, 2020-07-28)

#121

Det unika oexploaterade området. Rädd för ytterligare exploatering. Hotar det rika fågel- och naturlivet. Vill inte ha infraljud och vindkraftsbuller. Dessutom har vi redan kärnkraft i närområdet och ska få slutförvar av kärnkraft.

Ulla-Carin Blom (Uppsala, 2020-07-28)

#122

Har fritidshus i närområdet

Niclas Eriksson (Uppsala, 2020-07-28)

#124

Känsligt område!

Leena Ahlnäs (Hållnäs, 2020-07-28)

#127

Fritidshus i närområdet

Jacob Eriksson (Östervåla, 2020-07-29)

#131

Tycker att det förstör naturen å fågel livet mer än gör nytta

Camilla Hellström (Lodjursvägen 3, 2020-07-29)

#132

Vi har en stuga här i Ängskär och tycker det är väldigt märkligt att kunna godkänna ett vindkraftverk alldeles intill ett naturreservat, med så pass rikt fågelliv som vi har här. Förutom att det verkligen inte passar in här, så är jag säker på att det kommer störa alla som har fastigheter innom ett ganska stort område.

Tomas Björk (Ängskär, 2020-07-29)

#136

Miljöhänsyn

Odd Bergland (Marbella, 2020-07-29)

#141

Jag vill ej ha något vindkraftverk i Hållnäs

Lars Tönnesen (Ängskär , 2020-07-29)

#143

Vindkraftvärk SUGER, tack :)

Filippa Tönnesen (Ängskär, 2020-07-29)

#144

Har en fastighet i Ängskär med naturreservatet Bondskäret nära. Underligt att anlägga ett vindkraftverk i detta område med hänsyn till fågellivet som är omfattande!! Det låter mycket vilket blir störande.

Annika Björk (Ängskär , 2020-07-29)

#145

Jag tror att vi blir störda då vi bor rätt nära och jag undrar hur man kan få ekonomi med ett kraftverk risk för att det blir flera efterhand

Svante Sandin (Hållnäs, 2020-07-29)

#146

Förstör inte naturvärden

Leif Mårtensson (Uppsala, 2020-07-29)

#148

Jag anser det räcka med att vi har Forsmarks kraftverk i vår närhet.
Då har vi den kraften och riskerna detta medför.

Anneli Ljungqvist (Örbyhus , 2020-07-29)

#149

Den föreslagna platsen är sällsynt illa vald i ett känsligt område, just intill skyddsvärda naturreservat. Vindkraftverket bör istället ges möjlighet att uppföras i de exploateringsområden som pekas ut av kommunen. Det är anmärkningsvärt att Länsstyrelsen går emot fullmäktiges beslut och förordar exploatering i direkt närhet till tre naturreservat, som myndigheten har att skydda mot just exploatering som påverkar värdefulla djur- och naturmiljöer.

Tomas Stavbom (Uppsala, 2020-07-29)

#150

Förstör naturen och främst fågellivet.

Nina Andersson (Karlholmsbruk , 2020-07-29)

#151

Sverige ska bygga kärnkraft, inte vindkraft.

Mona Frost (Nyköping, 2020-07-29)

#155

Där är ett rikt fågelliv med havsörn som vi bör vara rädd om.

Inga-Lena Storkh (Tierp, 2020-07-30)

#157

Tillbringar mycket tid ute i naturen vid hållnäs/Ängskärs, och njuter av både natur och djurlivet som jag ser kommer drabbas om detta utförs!

Elouise Howard (Uppsala , 2020-07-30)

#160

Jag skriver under som medlem i FFF (Flottskärs Familjeförenimg) och går därmed emot det beslut som tagits av föreningen för många år sedan på felaktiga grunder.

Helena Östregård (Stockholm , 2020-07-30)

#163

Förutom det planerade vindkraftverkets storlek och visuell påverkan på landskapsbilden medför infraljud störd sömn för närboende. Vindkraftverk ska inte placeras i ett tyst ostört område där många bor permanent/vistas för rekreation. Inte heller intill ett naturskyddsområde.

Viveca Säfwenberg (Saltsjö Duvnäs, 2020-07-30)

#164

Sommarbostad i ängskär

Julia Eskilsson (Gävle , 2020-07-30)

#165

Eftersom natur- och djurliv har ett skyddsvärde i området anser jag att det måste finnas lämpligare platser att placera vindkraftverket.

Daniel Norling (Gävle , 2020-07-30)

#168

Det kan vara början på ännu fler. Vindkraften är inte tillräckligt säker och effektiv för att satsa på i nuläget

Petra Carlsdotter (Skärplinge, 2020-07-30)

#169

Miljöhänsyn

Yvonne Berger (Nueva Andalucia, 2020-07-30)

#173

Varför ska vi förstöra fina områden runt kusten för att bygga vindkraftverk, när det finns tusen andra ställen att bygga på där ingen påverkas!

Linnéa Carlsson (Tierp, 2020-07-31)

#176

Värnar om miljön, naturen och djurlivet i Hållnäs.

Elisabeth Söderman (Hållnäs, 2020-07-31)

#177

Kurt Eriksson

Kurt Eriksson (Ängskär, 2020-07-31)

#178

Veronica Eriksson

Veronica Eriksson (Ängskär, 2020-07-31)

#180

Fritidshusboende, vill njuta av ostörda naturen, lugnet och fågellivet.

Eira Siven (Uppsala, 2020-08-01)

#182

Har ett fritidshus i närheten

Göran Hallgren (Ängskär , 2020-08-01)

#184

Är helt emot vindkraftverk mitt ibland naturvårdsområden. Dessutom i ett revir för Havsörn.

Ewy Norling (Gudinge, 2020-08-01)

#191

Ge er nu!!!
Hutlöst tänk!
Kostsamt, inte lönsamt och väldigt störande.

AnneLee Hjälm (Karlholmsbruk, 2020-08-05)

#194

Området ligger mig varmt om hjärtat då jag varit hos mina mor- och farföräldrar på somrarna (Wallinders).

Inger Thyselius (Uppsala, 2020-08-07)

#198

Jag bor inom desebellen plus vill ha alla djuren kvar för dom försvinner och sen ljudet från den kommer störa oss

Anneli Bergman (Hållnäs, 2020-08-11)

#199

Jag satt i föreningen Livskvalité Runt Öregrundsgrepen som lades ner när hotet runt Gräsö avvecklats. Vi skall inte ge dom lillfingret då de snart tar hela handen.

Åsa Öström (Gräsö, 2020-08-12)

#200

Det kan inte vara motiverat med ett vindkraftverk så nära ett naturskyddat område.
Skruva upp effekten på Forsmark istället.

Niklas Lindstedt (Uppsala, 2020-08-15)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...