”Med anledning av Svar till Stefan Löfvéns uttalande häromdagen om att svensk coronastrategi fungerat bra för skolan.

Kommentarer

#13

Som vikarie i förskola/skola har jag sett hur extremt olika förutsättningar olika platser har. Att offra vård och skola var ett val som de styrande gjorde. Det är skrämmande att de ej medgivit detta.

Inger Olsson (Ljungby, 2020-05-23)

#14

Det räcker nu med massmord, Sverige måste byta strategi och sluta riskera folks liv. Mitt barn har inte lärt sig nåt nytt under dessa månader iallafall när de flesta av hans lärare har insjuknat en efter en. Det räcker nu. Sluta lek och chansa med folks liv och hälsa.

Afsaneh Ravanbood (Stockholm , 2020-05-23)

#24

Sveriges strategi för att bekämpa Corona har varit rent vansinne från dag ett, har till dags dato kostat 4000 människoliv. Trots det ser vi ingen eftertanke och ånger hos FHM utan man bara fortsätter med galenskapen. Sätt stopp för denna kriminella hantering NU!

Annika Gullberg (Norrtälje, 2020-05-23)

#31

Skolungar och dagisbarn blir inte så sjuka själva, men de SPRIDER smitta omkring sig till vuxna som blir jättesjuka och sprider smittan vidare. Ni borde stängt skolorna och dagisarna!

Elina Åhlstedt (Sollentuna, 2020-05-23)

#35

Hej, Vi VET att barn och lärare inte har tillgång till handsprit, att inga barn kan förväntas skrubba händerna i 20 sek på ett sätt som inte ens många kirurger klarar av innan de går in på operation, att ytor, handtag och toaletter inte desinficeras regelbundet under dagen. Och att vuxna inte har munskydd och barn inte har något skydd heller (finns bra hattar med visir som användas i många skolor utomlands). Inte heller kan man hålla distans mellan elever eftersom man inte lagt om undervisningen som man skulle behövt göra, man skulle behövt dela klasserna på 3 delar och ge tex 2 timmar undervisning/dag för varje grupp och sedan vädra och desinficera emellan. Men detta har man struntat i att implementera och kravspecificera. Att inte skydda barnen i skolan är en skam. (även en skam att inte skydd lärare såklart!)

Caroline Klingenstierna (Skarpnäck, 2020-05-23)

#36

Jag skriver under med anledning av min egen erfarenhet . Under perioden har flertalet av mina elever varit sjuka , mina kollegor och deras barn , mitt eget barn och jag själv. Ett stort antal timmar i vikarie tjänst utöver egen heltid har både jag och mina kollegor utfört. Medfört stress och i princip daglig huvudvärk . Jobbar på en grundskola norr om Stockholm.

Maria Väisänen (Stockholm, 2020-05-23)

#42

Min fru jobbar i skolan och blev smittad där, sedan blev jag också smittad.

Claus Röyem (Oxelösund , 2020-05-23)

#46

Förälder med barn i skolåldern och sambo som är SFI-lärare

Lisa Meyler (Stockholm , 2020-05-23)

#48

Anser lärarna har rätt. Inte hållbart som det är nu

Mona Persson (Ronneby , 2020-05-23)

#58

Sverige måste ta kontroll på smittspridningen, masstesta och isolera de smittade med anhöriga. Självklart gäller detta även skolorna. En skam att personal som tillhör riskgrupp inte har kunnat isolera sig utan tvingats jobba!!!

Anna Svedjenäs (Alingsås, 2020-05-23)

#60

Jag skriver under detta då jag är en av de lärare som just nu är sjukskriven för tredje veckan med Covid-19. Genom att varje dag ta mig till ett arbete i skolan där inga av övriga samhällets restriktioner gäller och dessutom med kollektivtrafik så hade det ju snarare varit konstigt om jag inte smittats.

Peo Olsson (Göteborg , 2020-05-23)

#70

att det tydligen är stor smittspridning i skolor. Därför bör både elever och lärare skyddas från att bli smittade. Så länge vi inte vet hur covid-19 smittar eller när man utvecklar immunitet, är det bättre att göra för mycket än för lite.

Lotta Wiman (Vallentuna, 2020-05-23)

#71

Jag är lärare.

Anna Ejmert (Huddinge , 2020-05-23)

#74

Jag arbetar som lärare och vet vilket dubbelarbete det har varit och är.

Gerd Gauffin Berndtsson (Stockholm, 2020-05-23)

#77

Instämmer med artikeln.

Susanna Gröning (Surahammar , 2020-05-23)

#84

Jag utbildar mig till lärare och har jobbat deltid inom skolan. Jag slutade mitt arbete eftersom min man tillhör en riskgrupp. Som tur är har jag nu ett annat deltidsjobb eftersom smittstödspengen bara var ett tomt löfte.

Anette Olander (Karlskoga, 2020-05-23)

#85

Inför läroplikt till hösten, ge barn möjlighet att studera hemifrån & hjälpa till minska smittspridningen! Fler lärare ges möjlighet att arbeta hemifrån. Vi vill alla hjälpa till att skydda riskgrupper i skolans personal & familjerna!

Lillian Halvarsson (Stockholm, 2020-05-23)

#89

Beroende av omständigheter.
Är regering med bihang helt bortom ansvarstagande och beslutsfattande?
Tur att det inte är krig!

Fredrik karlsson (Mellerud, 2020-05-23)

#91

Har vår 10-åring hemma från skolan pga min hjärt-lungsjukdom och makens KOL.

Annica Gustavsson (Grästorp, 2020-05-23)

#92

Stoppa påskyndandet av smittspridningen

Tasneem Juma (Stockholm , 2020-05-23)

#96

Jag skriver under pga att skola och huvudman har beslutat att jag genom att ha min svårt lungsjuka son hemma bryter mot skolplikten trots läkarintyg

Mikaela Rydberg (Stockholm , 2020-05-23)

#97

Min dotter tillhör en riskgrupp, enligt alla andra länder men inte Sveruge, men måste gå till skolan varje dag annars kommer en soc.anmälan. VARJE dag har jag en stark oro!

Suzanne Lyrén (Kil, 2020-05-23)

#102

Jag håller med om vad som skrivs i upproret. Vill visa mitt stöd.

Therese Allikmaa (Hällefors, 2020-05-23)

#116

För att regeringen är oansvarig påstår att beslut vilar på fakta, vilket inte har någon vetenskaplig grund. Utsätter elever och lärare för idag omätbar risk och bemödar sig inte att göra studier i ämnet. Flera barn är nuinneliggande med svår sjd!

Cecilia Naucler (Bromma, 2020-05-23)

#136

Jag som pedagog och skyddsombud har inte möjlighet och ges inte möjlighet att följa restriktionerna från FHM. När det defakto finns möjlighet att skydda medarbetare är vi bakbundna av kommunen som bestämt att alla skolor ska göra på samma sätt inom kommunen trots olika förutsättningar och trots att möjlighet finns att på skola lösa problem lokalt genom samverkan. Jag vet inte om man kan återsmittas i Covid 19 eller hur korrekt forskning kring barns smittsamhet är men jag anser att vi måste följa barnkonventionen och därmed låta föräldrar ta ansvar för sina barn och sin egen hälsa, idag agerar kommunen och skolverket i strid mot detta. Vi måste få ta eget ansvar över vår hälsa under en, för tillräckligt många, livsfarlig pandemi och ta detta ansvar utan att drabbas av reprisalier i form av utebliven lön eller liknande. Helt säkert kommer pandemin att kontrolleras inom överskådlig tid, därför ska vi se till att skydda så många som möjligt. Vi har infrastruktur för att kunna bedriva distansundervisning utan att samhället kollapsar. Att kombinera it-lösningar varvat med mindre skolklasser fysiskt på skola skulle öka möjligheten att skydda fler vuxna och barn. Så länge vi lever finns tid att ge den kunskap till eleverna som de behöver, kanske krävs det strukturförändringar som måste få kosta i både tid och pengar för att rädda liv. Provtagning och karantän är ett absolut måste i en miljö där vi inte ens har plastskärm mellan oss och kund. Försiktighetsprincipen måste få gälla även i skolan. Min grundfråga är, hur mycket är ett liv värt? Svaret har du inom dig, för mig är mitt ovärderligt, jag vill leva och se mina barn och barnbarn bli vuxna och få vara en del i deras liv så många timmar jag bara kan.

Kristina Irgum (Umeå, 2020-05-24)

#138

Jag vill stoppa smittan, rädda liv och då krävs det agerande i form av rekommendationer att familjer med misstänkta sjuka stannar hemma.
Klart ökad testverksamhet
Munskydd vid trängsel
Då kan vi stoppa smittan

Urbam Wikman (Holmsund, 2020-05-24)

#145

JAG TYCKER STEFAN BORDE AVGÅ--HISTORIENS VÄRSTA LANDSFÖRRÄDARE,,,TYCKER BARN SEX ÄR OK-HAN BORDE SKÄMMAS

mario lipski (norsborg, 2020-05-24)

#152

frun och jag är i riskgrupper,skolan smittar,det förstår ju vem som helst,ska man lägga bördan på barnen som kan ta hem smitta och vi är i karantän..går det illa så kan man förstå vem som får undra hela livet om skolan gav smittan,lek inte med familjers liv och samveten,tänk till nu för barnas skull och inte på era siffror och flocker osv..

torny gustavsson (grästorp, 2020-05-24)

#155

Jag helt och hållet håller med. Det får räcka nu. Våra barns familjer måste skyddas. Det handlar också om barnens psykiska hälsa. Att ett barn ska behöva gå med stark oro över att få med sig smittan hem till en förälder i riskgrupp som i värsta fall avlider, är inte ok. Låt de kunna skydda sig om de känner och vill/har möjlighet till det. Skolplikten bör revideras till läroplikt istället. Möjlighet till undervisning på distans är enkel idag, även för grundskole-elever. De som vill hålla sig hemma, ska få göra det när det handlar om ett dödligt virus som cirkulerar i samhället.

Ett barns värsta mardröm är att va orsaken till sin mamma eller pappas avlidan. Att som barn sen leva med den enorma ångesten, att föräldern kanske levt om barnet inte tvingats till skolan mitt under en pågående pandemi i världen. De barnen kommer höras isär psykiskt, tack vare er i regeringen.

Gör något nu för de som kan och vill va hemma!!!
Det gynnar både lärare, föräldrar och elever.

Vi lever i ett modernt samhälle, men undervisningen är förlegad till "på-plats-undervisning. Ta chansen och utveckla detta nu!

Veronica Wergedahl (Stockholm , 2020-05-24)

#159

att jag instämmer med skrivningen här och är djupt beklämd över att vår regering inte lyckats åstadkomma en mer hållbar strategi!

Katarina Persson (Falkenberg, 2020-05-24)

#161

As a parent I have a right to protect myself and my family, but this is not currently accounted for. And I have a duty of care for teachers and school staff who educates my child daily

Simona Tassinari (Malmö , 2020-05-24)

#164

På min skola finns inget tänk direkt gällande de restriktioner eller rekommendationer. Om man påpekar att något borde göras. Nästan hånas dessa. Trånga lokaler, där föräldrarna också är inne i skolbyggnaden. Så sjukt att inget görs!!!

Camilla Ekrogn (Göteborg , 2020-05-24)

#168

Utveckla distansutbildningen visa ni är moderna sluta hota riskgruppsfamiljer

Jeanette Sandgren (Malmö, 2020-05-24)

#170

Det skulle inte vara funktionellt att stänga skolorna helt, men föräldrar skulle ha rätt att välja hemundervisning med digitalt stöd eller undervisning på plats i skolan. Och om skolan ska vara öppen i höst behöver de vara det på ett säkert och genomtänkt sätt. Varför görs våra barn till en del av ett projekt där barn utan fullgott smittskydd ska vistas i skolan under tvång (jo-det är ju för man vill använda dem för att öka "flock-immuniteten").
Föräldrar har ingen insyn för de får inte gå in i skolan (förstår det helt) men det gör också att kontrollen är noll hur dessa "rekommendationer" följs. Men vi VET att barn och lärare nu inte har tillgång till handsprit, att inga barn kan förväntas skrubba händerna i 20 sek på ett sätt som inte ens många kirurger klarar av innan de går in på operation, att ytor, handtag och toaletter nu inte desinficeras regelbundet under dagen. Och att vuxna inte har munskydd och barn inte har något skydd heller (finns bra hattar med visir som användas i många skolor utomlands). Inte heller kan man hålla distans mellan elever eftersom man inte lagt om undervisningen som man skulle behövt göra, man skulle behövt tex dela klasserna på 3 delar och ge tex 2 timmar undervisning /dag för varje grupp och sedan vädra och desinficera emellan. Detta skulle man behöva ändra till i höst. Då skulle man även ha ordentliga rutiner för smittspårning på plats vid minsta tecken. Och det absoluta syftet skulle vara att kväva all smittspridning direkt. Annars kan inte föräldrar förväntas ha något förtroende för varken skolan eller övriga myndigheter.

Caroline Klingenstierna (Skarpnäck, 2020-05-24)

#173

Jag håller med allt i texten. Dags att vi får en ny strategi för att skydda människorna i detta land.

Christina Bringhammar (Malmö, 2020-05-24)

#178

Jag skriver under för att jag anser det vara en självklarhet att mina barn är mina, INTE statens. Jag och ingen annan avgör om mina barn ska/får utsättas för smitta. Det är min uppgift som förälder att göra mitt bästa för att mina barn inte ska fara illa. Det gäller vare sig det är Corona eller ej!

Ulrika Jörgensen (Ulricehamn, 2020-05-25)

#183

För att det uppenbarligen inte fungerat bra för varken lärare eller elever med den höga sjukfrånvaron och pga det ovanstående som författarna skrivit.

Åsa Roos (Eskilstuna, 2020-05-25)

#190

Hela situationen är ohållbar utifrån arbetsmiljö

Jessika Narozniak (Stockholm, 2020-05-25)

#191

Jag håller på med allt som står i brevet!

Andromachi Panagiotidou (Borås, 2020-05-25)

#195

Jag jobbar som gymnasielärare på vuxenutbildning. Som tur har jag kunnat jobba hemifrån sedan i början av marsmånad. Trots det har kollegor i grundskolan fått jobba som vanligt med väldigt lite hänsyn till den risken för smittspridning och ohälsa de dagligen ev kan utsättas för. Hanteringen av denna situation har utgått ifrån barnens psykosociala hälsa, dock på bekostnad av lärarnas både fysisk och psykisk ohälsa. Det är som Dr Mike Ryan vid WHO kallat det: "a brutal arithmetic". Under en pandemi är det viktigt att allt liv skyddas i ett humanistiskt och demokratiskt samhälle värt namn. Inte heller borde flockimmunitet kokas ner till en slags fatalism då det lika mycket handlar om politik.

Michael Walls (Brämhult, 2020-05-25)

#196

Jag tycker regeringens hantering av denna kris varit - och är - under ALL KRITIK!

Peter Bonde (Danderyd, 2020-05-25)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...