Buss 869

Kommentarer

#8

Fortsätt att göra det möjligt att bo i skärgården både för ung som gammal.

Peter Bengtsson (Dalarö, 2020-01-03)

#13

Jag har pendlat Dalarö-Gullmars dagligen i 6 år och det har fungerat enbart pga 869. De nya ändringarna gör den dagliga pendlingen betydligt svårare. För att inte tala om att den 15 minuter längre restiden leder till sen ankomst till jobb och universitet. Detta kräver att man tar en tidigare buss, vilket är svårt när turtätheten är låg. När det gäller 869 finns rum för förbättring INTE försämring!

Isac Ingfeldt (Stockholm, 2020-01-03)

#18

Jag, som är pensionär, skriver under för att jag lätt ska ta mig till läkare, tandläkare osv. och inte behöva tröttande gångväg mellan buss och tunnelbana.

Irene Karlzohn (Dalarö , 2020-01-03)

#19

Den enda snabba och vettiga förbindelsen till många arbetsplatser och skolor.

Maria Kimber (Dalarö, 2020-01-03)

#27

Jag brukar alltid åka buss 869 tillGullmarsplan men efterflytten är jag tvungen att ta bilen till en infartsparkering för att hinna i tid till jobbet.

Gina Zitz (Dalarö, 2020-01-03)

#30

Jag skriver under pga att jag, om jag åker kollektivt, åker 869 eftersom det inte finns ngt annat sätt att ta sig till Dalarö med kollektivtrafik. 869 bör gå hela dagarna och ta med passagerare åt båda hållen. Det skall ju vara miljösmart med kollektivtrafik, men att låta tomma bussar gå ut till Dalarö på morgnarna och låta tomma bussar gå från Dalarö på kvällarna är allt annat än miljösmart.

Ann-Charlotte Olsson (Stockholm, 2020-01-03)

#37

Jag vill behålla anständiga förbindelser.

Lars Harrysson (Österhaninge, 2020-01-03)

#40

Jag pendlar med buss mellan Dalarö och Stockholm

Anna Dahl (Stockholm, 2020-01-03)

#43

Det är oerhört viktigt att 869 trafikerar Gullmarsplan som tidigareför att få livspusslet med att jobba, hämta och lämna barn ska kunna gå ihop. Det finns dessutom ingen alternativ buss från Globen vilket gör allt ännu värre om tunnelbanan är sen.

Anna Molin (Dalarö, 2020-01-03)

#46

Denna buss behövs!!

Sara Wiltman Persson (Dalarö, 2020-01-03)

#48

Jag behöver denna busslinje för att kunna ta mig till/från fritidshuset på Dalarö med kollektivtrafik

Kurt Fridh (Nacka, 2020-01-03)

#56

Jag skriver under eftersom jag tycker att det är helt fel att buss 869 flyttas eftersom den bussen endast går en gång per timme.

Inger Åström (Stockholm, 2020-01-03)

#58

Buss 869 är en mkt viktig linje att resa in till Gullmarsplan för byte till andra busslinjer som går därifrån. Äldre får det svårare att resa kollektivt pga flytt av 869. Naturligtvis tar vi bilen istället.

Agneta Hermansson (Dalarö , 2020-01-03)

#62

Här kommer även mina tidigare inskickade synpunkter till sl. Fick dessvärre ett ganska torftigt svar som inte alls adresserade nedan punkter så skickar därför igen. Och instämmer med det som även står för denna namninsamling.

Restiden innan var kännbar, men hanterbar, och så smidig den bara kunnat bli. Denna för er, ”lilla förändring” om att flytta hållplatsen från gullmarsplan till Globen, gör att min och många andras restid i praktiken (en bra dag) blir 20minuter längre till jobbet till min arbetsgivare på gärdet. Denna förändring gör att det inte finns några marginaler kvar alls i vardagen.

1. Beslutet innebär sämre bytesmöjligheter, färre möjliga förbindelser och därmed FLER och mycket längre väntetider, särskilt när man ska trixa mellan röda och gröna linjen för att ta sig till och från Globen. Det handlar inte bara om en hållplats, som på pappret må låta som en petitess - i vardagen blir det här en helt annan verklighet av pusslande, tidshållning och framförallt stress.

2. Redan tidigare innebar det mycket små tidsmarginaler när det gällde förseningar i tunnelbana trafiken. Nu kommer ännu mindre marginal finnas.
Hade det varit en buss som går var 10e eller 15e minut kan man leva med en extra hållplats längre bort. Men missar vi denna buss som går en gång i timmen med en enda minut, ja då blir vi också en timme sena till hämtning på förskola osv.

3. Tidigare har vi vid förseningar kunnat undvika att göra anslag på reseersättning och ta taxi till Dalarö vid förseningar, eftersom 809an gick en stund senare och anslöt till 839 från Handen vid Klockarleden. Men i och med att den nu går från gullmars (vid punkt G vid Nynäsvägen) förlorar vi även möjligheten att välja det alternativet. Och på vinterhalvåret händer det en hel del kan jag säga då det tyvärr är alltför ofta som någon av tunnelbane linjerna är försenade, som ni säkerligen också har statistik på.

4. I slutändan handlar detta om fyra 869 turer in och fyra turer ut morgon och kväll. Det kan knappast vara någon avlastning av Gullmarsplans bussterminal att tala om. Den marginella nyttan detta gör (som ni hittills envist hävdat), i relation till den avsevärda försämringen för majoriteten av oss Dalaröresenärer hade jag hoppas kunnat ses med lite mer förståelse och empati.

5. Det kommer bli flera, och har redan blivit så, som tar bilen hela vägen till jobbet eller halvvägs in till stan och även belasta andra busslinjer. Bara för att de försvinner från statistiken från Dalarö linjen betyder det inte att behovet försvinner från jordens yta. Samma människor ska pendla men genom andra mer tidskrävande, krångligare och kostsammare alternativ ur andra hänseenden.

Jag ber er, tänka över detta beslut och lyssna till oss som faktiskt har praktisk erfarenhet av att pendla denna sträcka. Ni kan enkelt flytta dessa fyra bussturer till samma station som buss 809 nu avgår från under byggnationen. Och menar ni att det inte är möjligt. Bör det gå att hitta plats för fyra ynka turer någon annanstans vid gullmarsplan.

Mvh
Caroline Edestig Plym

Caroline Edestig Plym (Dalarö, 2020-01-03)

#63

För att jag inte vill börja åka bil till jobbet, vilket snart framstår som det enda rimliga alternativet.

Sofie Hermansson (Dalarö, 2020-01-03)

#64

Med den nya hållplatsen vid slakthusområdet förlängs min arbetsresa från och till Dalarö med minst 30 minuter per dag, därtill färre alternativ ifall tunnelbanan är försenad, vilket händer ofta. Detta har redan resulterat i fler bilresor från o till jobbet vilket inte borde vara avsikten.

Eivor Nilsson (Dalarö, 2020-01-03)

#66

Suzanne Lundqvist

Suzanne Lundqvist (Dalarö, 2020-01-03)

#67

Hela vårt livspussel med flytt till Dalarö för snart 2 år sen är helt beroende av en fungerande kollektivtrafik. Vi pusslar redan eftersom inte 839 och 869 synkar. Men om 869 inte går till och från Gullmarsplan de få en avgångar som nu går så tvingas vi nog flytta. Att behöva köra TVÅ bilar till söder varje dag är HELT OHÅLLBART. Ur miljö och personlig ekonomisk synpunkt!

Victoria Jöhncke (Stockholm , 2020-01-03)

#68

Jag skriver under på att buss 869 inte ska flyttas från sitt angöringsläge på Gullmarsplan.

Detta för att inte förlänga restiden, för då kommer allt fler ta bilen för att hinna till sina jobb.

Ludvig Hellström (Dalarö , 2020-01-03)

#75

De kraftiga försämringarna av busslinje 869 gör mig besviken och ledsen. Jag flyttade till Dalarö från stan för 5 år sedan och då var den goda bussförbindelsen ett starkt argument för att kunna genomföra flytten.

Mina två barn måste kunna ha möjlighet att välja gymnasieskolor som ligger i stan. En bra bussförbindelse är nyckeln till dessa möjligheter! Att lägga ner linjen helt vore en katastrof för vår familj.

Jakob Frick (Dalarö, 2020-01-03)

#77

Jag vill hinna i tid till mitt arbete.

Lena Broander (Dalarö, 2020-01-03)

#80

Det är en sån försämring i både tid, alternativ till 809 som vi tidigare kunde ta som alternativ. Vi hinner inte tillbaka till gullmarsplan för det nu. Vi har 4 bussar det borde kunna få vara kvar i gullmarplan. Att vi dessutom får åka förbi Gullmarsplan åt båda håll, stå ute i regn. Försämrad service för de som redan har långt mellan bussarna lagom till priset går upp... det känns inte genomtänkt utan bara som vi blivit dumpade vid Globen. Det kan kanske ses som en liten ändring för er blev en stor försämring för oss.

Jane Jernberg (Dalarö, 2020-01-03)

#81

Fler kommer välja bilen då pendlandet tar längre tid med dessa ändringar. Vi vill ha kvar 869:an som tidigare.

Ann-Sofie Jaremark (Dalarö, 2020-01-03)

#82

Det är viktigt att människor ska kunna välja att åka kollektivt. Områden utanför centrala Stockholm behöver bli mer attraktiva att bo i för att det inte ska bli större urbanisering än vad det redan är. Enkel och snabb kollektivtrafik är just en sådan faktor.

Ursula Ringwall (Dalarö, 2020-01-03)

#84

På grund av att det är oförskämt att minska trafikantunderlaget för busslinjen genom att skapa ett obekvämt och tidsödande byte till tunnelbana utanför stan där tågen går sällan.

James Hindmarsh (Stockholm, 2020-01-04)

#86

Själv vill ha bättre med bussar till handen eller västerhaninge från dalarö

Jessica Lindström (Stockholm , 2020-01-04)

#88

Förstår att gullmarsplan ska byggas om, men eftersom t ex 809 och 810 kan ha hållplats k närheten så borde det inte vara några större problem att låta 869 dela hållplats med dom. Dessutom har vi på Dalarö haft möjlighet att välja att åka 809/810 de gånger som det har ställts in turer eller varit förseningar i t-banan, vilket nu inte går pga av avståndet mellan hållplatserna. 869:ans turer är så få, så det är svårt för oss dom åker att se problemet. Dessutom har antalet som åker varit stort, så att många behöver stå.

Katarina Hoffmann (Dalarö , 2020-01-04)

#90

Att buss 869 fungerar smidigt är en förutsättning för att Dalarö skall kunna fortsätta leva och växa såsom levande skärgårdssamhälle. 15 min i vardera riktning är mycket på marginalen

David Renger (Dalarö, 2020-01-04)

#94

Försämra inte för oss tack - vi har ju bara ett fåtal bussar

David Berg (Dalarö, 2020-01-04)

#96

Resvägen till stan för oss som bor i länets utkant och glesbygd är nog tidsödande utan att den förlängs ytterligare genom flytten av vår hållplats.

Margareta Bernhardsson (Ornö , 2020-01-04)

#97

Buss 869 till Gullmarsplan är en förutsättning för att mina döttrar ska kunna gå i sitt gymnasium på Södermalm.

Lage Bergström (Dalarö, 2020-01-04)

#98

Att detta leder till att jag måste ta en 40min tidigare buss på morgonen för att hinna till skolan men även att man inte kan stressa lite direkt efter skolan för att hinna till gullmars utan nu måste vänta in en specifik tunnelbana vilket leder till att jag i många fall behöver ta en buss senare och vänta ute i nästan 50 min

Linn Henner (Stockholm, 2020-01-04)

#105

En av de mest använda linjerna som snarare skulle behöva en ökning av avgångar blir nu så försämrad att folk överväger att överge den för bil eller annat...

Henrik Hansson (Uppsala, 2020-01-04)

#107

Tag genast bort 869ans hållplats vid Globen och flytta den till Nynäsvägen där den stod en gång tidigare vid förändringar vid 806 och 810. Det fungerade bra då och borde göra det även nu.

Ing-Marie Palm (Dalarö, 2020-01-04)

#108

Jag menar att det är ytterst angeläget att UNDERLÄTTA för familjer att bo utanför tätorterna och inte försämra kollektivtrafiken. Det ligger i ALLAS intresse att vi reser kollektivt så ofta som möjligt. Fler turer med direktbuss till Gullmarsplan och även turer TILL Gullmarsplan på em/kväll och FRÅN Gullmarsplan på morgonen.

Maud Edgren Schori (Stockholm, 2020-01-04)

#109

Buss 869 behöver gå till och från Gullmarsplan. Vi som åker den har redan lång resväg och den förlängning som nu blivit gör stor skillnad.
Att flytta denna buss med ytterst få avgångar kan inte utgöra en märkbar avlastning för Gullmarsplan.
Jag behöver ta tidigare bussar för att få ihop min arbetstid. Det går inte i längden.
Min son 14 år hinner inte längre till skolan med 6.40 bussen från Dalarö. Ska han behöva åka ännu tidigare? Detta är orimligt!!

Carin Renger (Dalarö, 2020-01-04)

#110

Kommer åka bil ist för buss om detta inte ändras! Skandal!
Man flyttar till ett ställe BL a för de kommunikationen som finns. Nu har förutsättningar ändrats. INTE OK.

Harry Hedemark (Dalarö, 2020-01-04)

#111

Buss 869 är viktig för att minska biltrafiken till/från Dalarö

Lotta Yrlid (Dalarö, 2020-01-04)

#112

Jag personligen har spenderat många resor till och från mellan dalarö och stan. Bland annat för att ta mig till gymnasiet men även vänner utanför dalarö. Att 869 ska gå till gullmars är det inget snack om, det öppnar upp för barnen och ungdomarna som växt upp i skärgården att välja bland fler gymnasier och skolor pga smidigheten av kollektivtrafik. Ta inte detta ifrån oss. Jag hade tur som fick möjligheten att ta mig till medborgarplatsen på 1timme under mina år i gymnasiet, låt dagens och framtidens ungdomar ha samma möjlighet.

Isac Björkman (Dalarö, 2020-01-04)

#128

869 måste fungera för att kunna leva/bo på Dalarö. Alternativet är att ta bilen vilket ialf våe familj vant oss av vid.

daniel persson (dalarö, 2020-01-05)

#129

Åker med linjen dagligen

Johanna Fredholm (Stockholm, 2020-01-05)

#133

Tack vare buss 869 kunde jag studera på gymnasium i Stockholm när jag bodde på dalarö utan större besvär. Massor av människor har åkt gullmarsplansbussen i åratal och sparat åtskilliga timmar, dagar, veckor i restid tack vare bussen. Det vore en klar försämring för de boende på dalarö om bussen skulle försvinna.

Simon Sundin (Stockholm, 2020-01-05)

#136

Jag vill åka kollektivt till jobbet meni dagsläget finns inte något vettigt alternativ.

Ann-Kristin Johansson (Stockholm , 2020-01-05)

#139

Jag bor utefter linjesträckningen för buss 869.

Mirja Harrysson (Österhaninge, 2020-01-05)

#140

Busstrafiken är viktig för Dalarö av många goda anledningar.

Staffan Lindstrand (Dalarö , 2020-01-05)

#143

Miljöaspekt

Christelle Palm (STOCKHOLM, 2020-01-05)

#144

Jag tycker det är viktigt med bra förbindelser till Stockholm för boende på Dalarö. Det ska vara möjligt att bo utanför stan och på ett enkelt sätt kunna ta sig in till ett arbete i stan utan att behöva ta bil.

Anna Morén (Stockholm, 2020-01-05)

#148

Vill absolut inte att kollektivtrafiken och just denna linje försämras/tar längre tid.

Charlotte Scarlet Larsson (Dalarö/Stockholm , 2020-01-05)

#158

Jag skriver under på grund av att jag anser att buss 869 ska gå till Gullmarsplan så att dalaröborna får ett vettigt kollektivt alternativ till bilen. Jag anser också att buss 869 inte ska gå tom från Dalarö på eftermiddagen, utan även då ta med passagerare till Gullmarsplan.

Richard Nordgård (Dalarö , 2020-01-06)

#160

Jag håller helt med Jans beskrivning ovan!

Stina Hallberg (Dalarö, 2020-01-06)

#161

Jag arbetspendlar med buss 869 till stan.

Eva Berglund Thörnblom (Dalarö, 2020-01-06)

#164

Jag, Susanne Syversen och de flesta på Dalarö är i stort behov av att ha bra komunikationer till och från skola, arbete och stadskärnan, dessutom växer Dalarö i och med inflyttning av unga familjer.

Susanne Syversen (Stockholm, 2020-01-06)

#168

Jag har vänner i Österhaninge och vistas mycket där. Det är skönt att kunna ta sig dit själv utan att vara beroende av att bli hämtad.
Bussar behövs verkligen för oss som inte har bil men vill komma ut till vännerna.

Marian Boström (Stockholm,, 2020-01-06)

#169

Jag skriver på denna lista då jag ser en risk med att fler kommer att använda bilen för att ta sig till stan/jobbet och detta strider mot alla miljömål som Sverige och EU satt upp. Dessutom finns det en risk att Dalarö som bostadsort blir mindre attraktiv med dessa försämringar.

Agneta Strömberg (Dalarö, 2020-01-06)

#172

Vi behöver den här bussen !

Anna Juhlen (Dalarö, 2020-01-06)

#175

Varför ska man bo på Dalarö om det inte finns vettiga busslinjer.
Alla kommer att börja köra bil istället och vad gör vi mot vår miljö då???
Nina

Nina Strömberg (Dalarö, 2020-01-07)

#176

Jag skriver under för att det är förkastligt att försämra för oss Dalaröbor som är beroende av 869 till Gullmarsplan. Förstår att 869 inte är för er en kassako men vissa samhällstjänster måste kunna få lite sämre och hämtas hem från andra linjer.
/Johan

Johan Jarl (Dalarö, 2020-01-07)

#184

Bor på Dalarö och måste ha en buss som tar mig till söder på snabbast sätt. Jag skriver under frivilligt. Denna buss måste gå till Gullmarsplan. Helst fler gånger under dagen.

Cedric Åkerberg (Dalarö, 2020-01-07)

#191

Jag skriver under här på grund av att jag ska kunna ta mig hem utan att behöva ta bilen.

Filippa Bystedt (Stockholm, 2020-01-07)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...