#Trafikupproret i Örebro
Kommentarer
#9
Vi bor utanför staden och är beroende av bilen och kommunala färdmedelLars Hallgren (Vedevåg, 2020-01-07)
#16
Nu får det vara nog! Hur ska vi kunna fortsätta att leva? Om dessa höjningar får fortgå!Marlene Lindström (Örebro , 2020-01-09)
#18
Jag som arbetspendlar rakt igenom stan skulle gärna annars se STORA parkeringar utanför centrum och sedan bussar in väldigt tätt typ som Arlanda. Så sedan endast yrkestrafik, buss, taxi och transporter får ske inom stadstjärnan. Vissa dagar är det mer eller mindre 40 minuter "tomgångskörning" för att ta sig från Strikehuset genom stan och ut södra utfarten. Bedrövligt.Anders Persson (Hallsberg, 2020-01-09)
#19
För att man blir tokig när man ska hem och åker tex mosåsvägen den som går förbi Ica parkhallen och brandstation den är nyligen upprustad istället för mera körfält för bilar så blir det en gång och cykelbana till alltså 1 gång och cykelbana på båda sidor??????? Från min balkong ser jag hur mycket det cyklas och promeneras det hade räckt med 1 st gång och cykelväg. Och rondeller med övergångsställen alldeles inpå så att om man är i rondellen blir man tvungen att stanna i rondellen. Tror inte man får stanna i rondellen detta är bara 1 exempel vimlar av dålig planering i stan lika så med parkeringsmöjligheterChrister Larsson (Örebro , 2020-01-09)
#24
Folk utanför stadsgränsen ska ha möjlighet att transportera sig med alla sätt inte bara på den cyklande innerstadselitens vilkor.Joachim Andersson (Örebro, 2020-01-22)
#26
Jag är synnerligen missnöjd med hur kommunen försvårar och förstör framkomligheten och flytet i trafiken. Detta cykelmantra! BRT är alldeles för omfattande och dyrt för Örebro. Det finns inte underlag för det. Vi är inte London.Marianne Karlsson (Örebro, 2020-01-22)
#27
Jag bor utanför city och för oss är fungerande kollektivtrafik och möjlighet att nyttja bil avgörande. Trafiksituationen idag är usel och plats för specialbussar finns inte.Håkan Fernström (Örebro, 2020-02-12)
#31
En annalkande katastrof!Lennart Wallin (Örebro , 2020-02-13)
#32
Hela Örebro län måste få leva...!. Ska landsbygden försämras ännu mer till förmån gör några få i Örebro. Dessutom är Örebroarna så tröga att lämna bilen hemma tyvärr....Elisabeth Einestam (Örebro, 2020-02-14)
#39
Trafiken måste flyta i Örebro, som det är nu bildas det bara en massa köer överallt och det löser man inte med snabbussar!Kristin Pihl (Örebro, 2020-03-03)
#40
Kan inte vara den sträckning som minskar bilåkandet mest (BRT)Infartsparkering vid Lillån och Marieberg o snabb bussar därifrån borde minska trafiken mer.
Finns det nån studie på det ?
Håkan Ljunggren (Örebro , 2020-03-03)
#41
Ändringarna i örebros gatumiljö främjar inte en levande stad och fungerande service. Örebro är ingen storstad utan en stad med mycket folk som behöver bilen till stan. Så många obegåvade tjänstemän och politiker som får härja fritt!Anders Persson (Örebro, 2020-03-03)
#45
Därför att våra kommunpolitiker bedriver miljöpopulistisk trafikpolitikJonas Sjöqvist (Örebro, 2020-03-03)
#48
Jag är sjukt trött på alla dessa vägbulor som finns i stort sett vid varje övergångsställe samt väg korsningar. Lika trött på väghinder i form av ihopdragning eller annat hinder av körfält så att man som bilist måste stanna vid möte. Det måste bli ett stopp på dessa galenskaper! Det absolut bästa för miljön är väll ändå att trafiken flyter på utan en massa onödiga stopp?Hur kommer det sig att en liten klick politiker och s.k. stadsplanerare kan få härja fritt utan att det blir folkstorm? Det jäser i stugorna...
Lars Johansson (Örebro, 2020-03-03)
#51
Det satsas pengar på helt fel sakerKjell Högberg (Örebro , 2020-03-08)
#52
Det finns bättre lösningar på hur vi i och utanför Örebro ska kunna göra våra nödvändiga transporter.Lars Johansson (Örebro, 2020-03-08)
#67
Jag tror inte att snabbussar kommer att lösa trafiksituationen. Tror att det kan bli ett kontraproduktivt äventyr som kommer att orsaka ytterligare utsläpp när bilköerna växer. De skattepengar som läggs på projektet skulle göra större nytta genom att behålla tretimmarsbiljetten och genom att inte dra ner på ecisterande bussturer. Och vem vet? Kanske skulle det bli skattpengar över till att laga alla potthål på stadens gator, cykelbanor och trottoarer.Lisbeth Noren (Örebro, 2020-03-17)
#71
Tycker det satsas alltför mycket på Örebro, men inte särskilt mycket på oss utanför staden. En miljard låter helt galet mycket på en busslinje medan bussarna från landet in till staden läggs ner. Helt fel signaler!!!!Åsa Norén (Stora Mellösa , 2020-03-20)
#76
Dessa pengar behövs till viktigare saker, ex vård, skolor etc.Cecilia Nordqvist (Örebro, 2020-03-26)
#77
Staden är i katastrof, ta bara alla potthålPerErik Eriksson (Örebro , 2020-03-27)
#80
Jag är en Karlskoging som håller med Örebroarna som protesterar 👍Ewa Nygren (Karlskoga , 2020-03-28)
#83
Vi kan inte byta bostad lika snabbt som vi kan byta arbetsplats. Vi måste pendla och komma fram. Samhället fungerar inte utan bilen.Anders Östlund (Örebro, 2020-03-29)
#86
Instämmer i allt som nämnts här. Omöjligt att ta sig in med bil och borttagen tretimmarsgräns för bussen ( =höjning från 21 kr till 48 kr.) gör att jag inte längre tar mig intill centrum.Birgitta Larsson (Örebro, 2020-03-30)
#91
Jag är så förbaskat less på att man gör allt bakvänt i den här stan. Köa med bilen kan knappast var bra för miljön.Morgan Jakobsson (Örebro, 2020-03-30)
#95
Vill ha bättre busstrafik. Inget BRT!Gunilla Hammarland (Örebro , 2020-04-01)
#96
Jag skriver på för att vi på jobbet behöver bilen för att köra runt och städa.Sandra Nyman (Örebro, 2020-04-01)
#97
Jag är lastbilschaufför o kör en hel del i stan. De är snart omöjligt och ta sig fram. Dom som bestämmer hur stan ska byggas om är välkomna att åka med mig en dag och se hur trångt de är. Man ska tänka på miljön o få med så mycket gods de bara går men dom bygger om så man inte kommer fram med släp samt får köa hela tiden. Vart tog miljötänket vägen? Vill man inte ha kunder till butiker i stan?Madde Karlsson (Örebro, 2020-04-02)
#99
Snart omöjligt att ta sig in i staden för kringboende. Kommunalskatten är lika hög för oss men vad f*n får vi för pengarna.Bygg ringleder! Vi behöver också ta del av offentlig service som sjukvård, bibliotek m.m.
Tomas Sträng (Örebro , 2020-04-17)
#111
Detta är en demokratifråga - alla kan inte gå, cykla eller åka kollektivt. Då måste det finnas rimlig möjlighet att ta sig fram med bil - och att kunna parkera i centrum.Margreth Öhrngren (Örebro, 2020-08-19)
#113
Det är för dyrt och ineffektivtJonas Nilsson (Örebro, 2020-08-20)
#116
I första hand därför att BRT-systemet inte tillför något positivt för kollektivtrafiken, varken rent allmänt och inte heller för mig personligen. För övrigt så har trafiksituationen i Sörbyängen blivit närmast olidlig på de få vägar som är framkomliga med bil.Thomas Askemur (Örebro, 2020-08-23)
#117
Slöseri med skattepengarNina Lehikoinen (örebro, 2020-08-23)
#120
Örebro är en liten/ mellanstor stad o. Kostnaden för BRT skulle drabba oss skattebetalare många år framåt o. Det är bättre för oss i ytterområdena tex. Vintrosa at gynna länstrafiken. Dessutom skulle BRT ej gynna arbetspendlare från närliggande orter i Närke.Christer Roos (Örebro, 2020-09-01)
#121
Att skaffa dessa bussar är ett ekonomisk vågspel och försvårar för andra fordonTomas Götemo (Örebro , 2020-09-06)
#122
Jag skriver under pga BRT i Örebro måste stoppas. Begär en beslutande folkomröstning om BRT.Thorbjörn Hammenfors (Örebro, 2020-09-06)
#125
STOPPA ÖREBRO KOMMUNS MILJARD SKRYTBYGGE!!! Försvara välfärden och idrotten!Noha Olsson (Örebro, 2020-09-06)
#130
Örebros politiker slösar bort MINA skattepengar på egna påhittade onödiga påhittNils Garp (Örebro, 2020-09-14)
#133
Genom den trafikplanering som gjorts i Örebro tror jag att många bilister upplever att motorvägen E20/E18 genom Örebro upplevs som att den blivit en lokalgata. Upplever att många bilister redan kör av vid första avfart efter den påfart där de kört ut på motorvägen och att hastigheten vid vissa tider med mycket trafik ligger mellan 60-75 kilometer och i det vänstra körfältet kör den tunga trafiken förbi i 80+ och kanske till och med 90+.Politikerna i Örebro talar om Örebro som en logistikstad men de verkar missa trafikplaneringen och kommunikationen med Trafikverket. Vad är läget om diskussionerna om omkörningsförbud för den tunga trafiken på E18/E20 och ett 3:e körfält mellan trafikplats 114 och 115 mot Stockholm? Politikerna måste trycka på uppåt! Det finns avfarter där det behövs ytterligare en fil och sträckan mellan 111 och 110a är ingen trevlig sträcka vissa tider där det kan bli problem för de som inte känner till problemen och skall följa E18 mot Oslo.
Det behövs trafikuppror även i ovanstående.
Lennart Andersson (Örebro, 2020-09-17)
#136
BRT-bussar är en så urbota dum idé !!Hans Birger (Örebro, 2020-09-29)
#144
Det kaos som råder dödar centrum från inte bara butiker utan från boende!Johan Lundh (Örebro, 2020-10-10)
#147
Projektet med superbussar är en felaktig och oansvarig satsning.Sigvard Karlehagen (Örebro , 2020-10-14)
#150
Jag vill inte att detta projekt ska verkställas pga att jag tycker det är trångt redan nu i vår stad och om BRT blir av så blir det mycket mycket trängre och svårframkomligt!Gunilla Engström (Örebro, 2020-10-19)
#152
Jag tycker att trafikplaneringen i Örebro och BRT.bussystemet är dåligt genomtänkt.Klad Jansson (Örebro, 2020-10-30)
#154
Min övertygelse är att vi behöver och det är nödvändigt att vi lägger de miljarderna på:Skola
Älderomsorg
Kriminalvård
Barn och ungdomars ohälsa
Folkhälsan, genom våra motionsspår
Få igång cyckelstationerna som bidrar till både miljö och hälsa.
Och så vidare vidare.......listan kan göras lång på vad som måste göras innan vi kan leka med våra gemensamma pengar.
Susanne Ivarsson (Örebro, 2020-11-21)
#156
Jag skriver under för superbussarna är helt onödiga i denna lilla stad..Satsa istället på där det verkligen behövs för innan allt är nedgångetmathias ödegården (örebro, 2020-12-03)
#157
Vi behöver inga superbussar! Använd pengarna bättre!Therese Lundberg (Örebro, 2020-12-09)
#158
Var har klokskapen, förnuftet och eftertänksamheten tagit vägen?Vilken BRT- buss ska jag ta om jag inte bor längs den planerade lättbyggda sträckan?
Kanske en annan sträckning skulle ha större verkningsgrad för att minska biltrafiken.
Lars Magnusson (Örebro, 2020-12-31)
#160
BRT bussarna är helt onödiga i Örebro. Kommer att stoppa upp biltrafiken ännu mer, trots allt behövs bilarna fortfarande som en kommunikation då landsbygden runt Örebro är levande. Bussförbindelser som tas bort på landsortslinjen gör landsbygden isolerade.Annett Valtersson (Örebro , 2021-03-01)
#163
Vi måste försöka stoppa vansinnet!Lars Torpel (ÖREBRO, 2021-03-09)
#166
Jag vill att superbussarna slopasTrafiksituationen i Hela länet behöver en översyn
Marianne Karlsson (Örebro, 2021-03-09)
#170
Trafikplaneringen i Örebro är katastrof!Fredrik Nederman (Örebro , 2021-03-10)
#172
Ogillar kommunens beslut om BRT-bussarAlf Hjerpe (Örebro, 2021-03-10)
#173
Nu räcker det med dumheter. City dör. Marieberg jublar!Stefan Krol (Fjugesta, 2021-03-10)
#174
På grund av att BRT är en helt galen felprioritering av våra skattepengar.Göran Lennartsson (Örebro, 2021-03-10)
#175
Skattepengar slösas bort!Roger Cassman (Örebro , 2021-03-10)
#178
Jag har tröttnat på den dubbelmoral som skrider mellan ledande politiker att Örebro ska vara attraktivt och levande stad. Sedan skapar man en problematik i infrastrukturen pga inkompetens hos beslutfattarna. SkamLinus Sjögren (Örebro, 2021-03-10)
#185
De styrande i örebro måste inse vilka följderna blir av dagens katastrofala politik.Lars-Åke Larsson (Örebro, 2021-03-21)
#188
Önskar att projektet superbussar omelbart avslutas.Slutade åka buss i början på 2020 då biljettpriserna höjdes och tretimmarsbiljetten togs bort. Detta var min egen omedelbara protest.
Anders Stenberg (Örebro, 2021-03-24)
#193
Det borde prioriteras bussar på landsbygd istället för i city. Låt hela Sverige levaTobias Svensson (Kumla, 2021-03-24)
#194
Jag råkar bo i en del av kommunen - ca 10 min bilväg från stan - där vi inte anses behöva kollektivtrafik värd namnet, och här pågår vadslagning om när sista bussen går in till city.Anders Nilsson (VINTROSA, 2021-03-24)
#197
Galet och DYRT!!! Beräknad kostnad var från 2015; hur mycket kommer det att kosta idag???Ta tillbaka de busslinjer och busshållplatser som tagits bort och 3-timmarsregeln för hur länge biljetten gäller, så kommer folk att använda sig av busstrafiken igen. Såklart åker man hellre bil som det är nu. Använd mindre bussar vid lågtrafik och gör tätare busstrafik, så man inte behöver vänta så länge, när man ska byta buss, för att ta sig till en annan stadsdel.Birgitta Tivemo (Örebro , 2021-03-24)