Stoppa exploateringen av Lanna

Kommentarer

#14

Vi vill bo på landet och inte en förort till Örebro.

(Vintrosa, 2017-09-24)

#18

Jag växte upp i Lanna på 80-talet och det Lanna som fanns då är sedan länge borta. Det är inte landet längre, man skulle lika gärna kunna tro att man är i Adolfsberg eller annat liknande bostadsområde inne i stan.

(Örebro , 2017-09-24)

#21

Jag har gjort ett aktiv val att flytta ut "på landet" och vill gärna att det förblir just "lantligt". Inte att örebro stad tillslut sprider ut sig såpass att det tillslut växer ihop med lanna.

(Örebro, 2017-09-24)

#28

Total förstörelse av mina föräldrars gård i Lanna! Väg ska byggas rakt igenom vår mark och hästhagar! Utan någon hänsyn till att vi är flera markägare som blir påverkade och får våra marker, tomter förstörda. Det finns andra alternativ som inte tar ifrån oss det många har byggt upp under många år. Lagt ner tid, pengar och faktiskt sin själ...

(Lanna, 2017-09-24)

#34

Vi har haft kontakt skrivit listor till kommunen Vi tycker att det gå för fort och att idyllen försvinner.Trafiken är katastrof folk kör som idioter.Då vi bor nära golfbanan och har djur. Det bor mycket småbarn här.

(Örebro, 2017-09-24)

#39

p.g.a. att jag helt instämmer med skribenten"/ Med tillägg av den sedan ett antal år tillbaka ständigt växande trafiken genom byn. Fram till 1975, gick väg 204 genom Lanna / Då samma år ändrades sträckningen, till vad den är idag, söder om byn. Trots en väg av 204:ans dignitet, rakt genom samhället, uppfattades inte trafiken då som skrämmande. Det gör den idag. Exploateringen av Lanna, som den har varit, sedan ett antal år tillbaka, och en ännu pågående sådan, under en tid framöver som vi inte vet? när det projektet går i mål .Den har ökat trafikintensiteten enormt. Självklart med all byggnation, troligen då med två fordon i de flesta hushåll +all byggtrafik som skall färdas genom byn. Och, det är på sättet som alltför många kör idag som är så tragiskt att skåda. Här råder sedan några år tillbaka hastighetsbegränsningar på 30 och 40 km/tim ( en liten snutt mellan Vretavägen fram till Dagis Sör/norrgården är 50 skyltad ) Inte särskilt många är de som håller de skyltade hastigheterna. Alldeles för många är dessvärre de som dagligen,tydligen helt utan omdöme och hänsyn, överskrider gällande hastighet med råge". Upp mot och t.o.m. över 100 km/tim förekommer. När man kontaktar ansvarig på den kommun vi bor i, för att diskutera om önskemål på ev. fartdämpande åtgärer, får vi höra vägen inte tillhör Lekebergs Kommun. Finns det då inte ett uns av intresse??!för ansvarig, se till att våra barnbarn, själva eller med föräldrar, gåendes eller på cykel, kommer helskinnade till/från dagis/skola. Från in/utfart Norrhagevägen till Kommungräns-Örebro finns ingen gång/cykelväg, samt en del överfarter ( som exempel ) som borde kunna rymmas i en Kommun, med säkerhetstänkande. Eller hur? Ansvarig Tjänsteman..

(Lanna, Vintrosa, 2017-09-24)

#40

Vill att Lanna behåller sin lantliga charm

(Örebro, 2017-09-24)

#42

Vill behålla vårt Lanna lantligt!!! Fler stora boendeområden ger många nyinflyttade familjer och då med största sannorlekhet barnfamiljer.

Jobbar själv i skolansomsorg på en 3/4-pararellig skola ( i år 6st förskoleklasser! ) med gigantiskt stora klasser i bl.a. åk 3 med 28elever/klass.
Smärtgränsen är nådd för länge länge sen...
Vi måste satsa på kvalitet för att främja våra barns skolgång och samhällets framtid. Att se alla barn och ha en rimlig chans att tillgodose alla barns behov i förskolan och skolan måste prioriteras.
Skola och förskolorna mäktar inte med mera nu!!!

(Lanna, 2017-09-24)

#46

Jag är så orolig för vad som håller på att hända här i Lanna, naturen försvinner! Politikerna lyssnar inte! Mycket oroväckande!

(Lanna, 2017-09-24)

#48

Jag instämmer helt med skribenten!

(Lanna, 2017-09-25)

#51

Håller helt med skribenten.

(Lanna, 2017-09-25)

#54

Att byggnationen av "Nya Lanna" har nått oanade höjder i smaklöshetens namn!

(Örebro , 2017-09-25)

#58

Behåll Lanna i lantlig miljö och sluta bygg sönder detta fina lilla samhälle!!

(Lanna, 2017-09-25)

#59

Uppvuxen i Lanna och flyttade tillbaka för tre år sedan. Att byn växer och fler kan bo här gör mig inget. Det är sättet det görs på som är problemet.

(Lanna, 2017-09-25)

#60

Jag skriver under pga att det inte är hållbart med den exploatering av Lanna som nu sker.

(Örebro, 2017-09-25)

#62

Det byggs nytt i Lekebergs kommun utan att ta det minsta hänsyn till att detta drabbar alla negativt ekonomiskt och arbetsmässig synpunkt som bor här..Vi vill även behålla våran landsbyggdsidyll och natur..Det försvinner snart.
Nu får det vara NOG!!!!!

(Mullhyttan, Lekebergs kommun, Örebro län , 2017-09-25)

#64

Drt byggs på tok för mycket här ute! Bevara naturen och landetkänslan!!!

(Hidinge, 2017-09-25)

#66

Rovdriften av Lanna måste stoppas.

(Lanna , 2017-09-25)

#67

Risk att man förstör mer av naturen i detta fina område!

(Vintrosa, 2017-09-25)

#71

Jag vill bo på landet inte en förort.

(Lanna, 2017-09-25)

#73

Landsort eller förort?

(Fjugesta, 2017-09-25)

#76

Nybyggandet i Lanna/Hidinge sker alldeles för fort med alldeles för stor ökning av inflyttade på för kort tid. Listan kan göras lång hur det påverkar oss som redan bor här som även går att läsa i texten för namninsamlingen. Jag håller med skribenten.

Låt oss vara ett levande samhälle där det även finns plats för trygghet, natur och landsbygd.

(Lanna/Hidinge, 2017-09-25)

#80

Det behövs en tanke runda om förskolor/skolor

(Örebro, 2017-09-26)

#82

stoppa exploateringen av lanna

(vintrosa, 2017-09-26)

#83

Skattehöjningen i kommunen tyder på att man inte har kontroll på kostnaderna för en sådan kraftig expansion som nu sker och planeringen avseende infrastrukturen för en sådan kraftig ökning av innevånaravtalet (t.ex vägsituationen) verkar också vara ur spel.

(Vintrosa, 2017-09-26)

#84

Jag tycker som de flesta Lanna bo att det inte behövs byggas mera för skolan kommer bli för liten, mer biltrafik, vill ha en lugn o trygg miljö för barnen.

(Fjugesta, 2017-09-26)

#86

Jag har inget emot att kommunen växer, men det måste ske med ansvar och att vi får behålla den lantliga miljön. Jag påtalade detta problem redan 2009 när kommunen då planerade Skrantåsen, detta område består av stora tomter och är luftigt med stora grönområden. Vad hände sen?!

(Hidinge, 2017-09-27)

#88

Är född/uppvuxen i Lanna-trakten. Född 1976, då det fortfarande var och fanns en gemytlig, lantlig charm!!

(Örebro, 2017-09-27)

#96

Jag skriver under för jag vill bidra med mitt stöd till kampen för att bevara och värna om en positiv utveckling för Lanna, -
För oss som bor här , De barn som ska växa upp här, Vår Natur/ Skog / och Grönområden .
- För långsiktig hållbarhet !!!

(Vintrosa, Lanna, 2017-10-01)

#97

Kan inte annat än att hålla med vad som står i texten ovan. Lanna börjar tappa sin charm. Visst är det roligt att lanna har blivit ett populärt område, och på grund av ökad befolkning har vi även fått en större och nyrenoverad skola, en fin bollhall. Lannalodge har ordnat jätte fint med golfbanan, gym, relax mm. Och på grund av allt detta har vi även fått ett ökat värde på våra hus, vilket vi är tacksamma för.
MEN det räcker så nu, vi vill bevara Lanna som det är, skolan räcker inte till och inte personalen där heller. Dem tomter som är sålda, men inte bebyggda än, visar på att det kommer och komma ännu fler familjer inom snar framtid. Vart ska dem barnen få plats i skolan? Hur ska alla barn känna sig trygga och sedda? Hur ska personalen hinna med och räcka till? Redan idag är dem 150 barn inskrivna på fritids, och fler kommer det att komma. Samt att det planeras för ett till område, vilket för mig känns helt befängt om man ser på situationen redan idag. Nej nu tycker jag att det räcker med exploateringen i Lanna.

(Vintrosa, 2017-10-02)

#101

Flyttade till Hidinge/Lanna 2008 för att bo på landet men kommer snart vara omringad av villaområden. Men inget ont som inte har nåt gott med sig, skolan blev jättefin. Men känns som det inte finns nåt slut på detta byggande och är orolig för hur det ska sluta, vill inte bo i en förort till Örebro.

(Hidinge , 2017-10-03)

#105

Det har blivit på tok för mycket byggnation. Flyttade hit för att bo på landet med våra hästar, katter, hund och barn. Nu känns det som om Lekeberg har fått storhetsvansinne och försöker konkurrera med Örebro.
Trafiksituationen är ju totalt åtsidosatt.
Bevara Lanna/Hidinge lantligt.

(Hidinge, Lanna, 2017-10-05)

#118

Det går för snabbt. Kommunen hänger inte med. Ett exempel är den nya vägen som ska dras på ett sätt som inte är optimalt. Flera hästgårdar förstörs. Det finns fler exempel. Skolan är ett.

(Lanna, 2017-10-08)

#121

Trafikproblem måste lösas!!
Vretavägen är för smal för all tung trafik!!!
Infrastrukturen måste lösas!!!

(lanna lekeberg, 2017-10-17)

#124

Trött o uppgiven på hur kommun kör över sina medborgare pga att vissa entreprenörer kräver det.

(Fjugesta, 2017-10-18)

#129

Det är viktigt att exploatering på landsbygden sker på andra villkor än i storstäder. Naturvärden och den charm som ex. Lanna har är på väg att förstöras. Detta tänk från en kommuns sida måste brytas. Ingen stadsmiljö på landsbygden!

(Vintrosa, 2017-10-18)