Stoppa förbudet mot “farliga hundraser” – bedöm hundar efter individ, inte ras!
Kommentarer
#406
För jag har en american bully xl som skulle kunna pussa hjäl någon men aldrig skada någonAndreas Jonsson (Rimbo, 2025-10-14)
#409
Jag tycker att det är fel på människor som har ingen kunskap om rasen . Vilken hund som helst kan bli farlig om mam uppfostrar den på fel sätt. Döma inte efter utseende/hundrasen utan kola på folk som inte kan uppfostra sina hundar på bra sätt istället.Anna Nowicka (Upplands vasby, 2025-10-14)
#410
Jag älskar den rasenBenny Ånell (Linköping, 2025-10-14)
#411
Alla hundar oavsett ras är lika värda o det är endast den som håller i kopplet som gör att en hund ev skulle bli aggressiv.Ylwa Gunnborn (Köping, 2025-10-14)
#412
Hundar av dessa raser är de mest fantastiska man kan träffa! Ett förbud skulle absolut inte hjälpa dådet endast är ägarna det är fel på, de skulle då bara skaffa nya raser och vad händer då, ska varenda ras förbjudas? Stoppa detta förslag!Alexandra Larsson (Stockholm, 2025-10-14)
#418
Vanvett. Har haft denna typen av hundar i hela mitt liv. Och några andra raser samtidigt.Bättre hundar än staffe, PB, AM staff finns inte . Håll koll på skitavel istället
Inger Westblad Trygg (Stockholm, 2025-10-14)
#419
Är emot rasförbud!Anna Clara Linell (Stockholm, 2025-10-14)
#420
Jag vill inte att min älskade bully som aldrig gjort något mot någon som är det bästa som hänt mig och min familj då hon är en räddning för mina barn med npf diagnoser så är hon ovärderlig för oss och ingen ”kamphund” utan den mest tillgivna hund jag haftAnna Graje (Långshyttan, 2025-10-14)
#422
Har själv haft hundar, varav en ansågs som farlig (AWD) av andra, och nu är vi dagmatte/husse till världens underbaraste amstaff. Hundar föds inte farliga, det är människan som har dom i sin ägo som gör dom farliga.Charlotte Heffler (Lingbo, 2025-10-14)
#423
Att förbjuda specifika hundraser kommer inte stävja problemet med okontrollerad avel och olämpliga ägare.Ellie Abrahamsson (Gävle, 2025-10-14)
#424
Att jag har en American bully som är en underbar ras.Christer Tsombos (Halmstad, 2025-10-14)
#425
Det är helt fel väg att gå.Monica Falk (Vittaryd, 2025-10-14)
#430
Men jag är så trött på att okunskap får styra. Trött på att beslutsfattare och media väljer att måla upp min ras som ett hot, istället för att titta på fakta. Hundar föds inte farliga – men de, precis som alla raser, kan ha vissa genetiska drag. Dessa drag handlar inte om aggressivitet, utan om driv, styrka och arbetslust – egenskaper som kräver en kunnig och ansvarsfull ägare. Det är just därför ansvaret ligger hos människan, inte hos hunden.Sanna Lassila (Älvkarleby, 2025-10-15)
#432
Jag även en pitbull/amstaff/cane corso/mastiff/amerikans bulldeg han ör den godaste finaste hund mot alla människor och djur. Rasförbud är att gå tillbaka till andra världskriget när judarna förbjöds och skulle utrotas! Det är ras diskriminering och rasism även på hundar.Josefin Astborg (Smygehamn, 2025-10-15)
#435
Helt vansinnigt att diskriminera en hundras. Det är hundägandet och människan bakom som ska stramas upp. "Hundkörkort" bör införas för alla hundägare för att skydda hundar från olämplig hantering. Det gäller samtliga raser. Det är inte hunden i sig som är problemet det är vi människor.Maria Astborg Villamo (Bedfingesyrand, 2025-10-15)
#438
Jag håller fullständigt med om att dessa hundar samt Staffar är underbara familjemedlemmarRose-Marie Borgström (Henån, 2025-10-15)
#439
För att det är ren IDIOTI att man ens överväger att förbjuda en hundras istället för att förbjuda oansvariga människor att införskaffa dem! Äger själv en amstaff, goaste hunden jag haft!Sabina Olsson (Sollefteå, 2025-10-15)
#442
Jag har själv en (renrasig med stamtavla) amstaff och vi måste gå ihop om detta med rasförbud. Det drabbar oss alla med ”kamphundar”Jenny Bengtsdotter (Skutskär, 2025-10-15)
#444
Jag tycker det är självklart❤️Jimmie Nordin (Eskilstuna, 2025-10-15)
#445
Jag själv är ägare till en amstaff, sån kärleksfull och fin familjemedlem. D är ägaren som formar hunden oavsett ras.Benita Brännlund (Skellefteå, 2025-10-15)
#449
Det är fel ägare till fel raser. Är inte hundrasen som är felet här utan ägren, hur den blivit uppfostrad, tränad. Min hund är en pitbull Haft henne sen valp och tränat henne. Hon älskar människor barn och djur. Hon har aldrig gjort illa någon därimot har hon blivit hundbiten av en shäfer som va sprang lös. Så det är hur ägarna uppfostrar sina hundarMic KAJRUP (Göteborg, 2025-10-15)
#452
Dessa hundar förtjänar inte att försvinna. De förtjänar kärlek lika mycket som dom ger.Fredrik Johansson (Borås, 2025-10-15)
#453
Skriver under då det är fel att alla raser och hundar drabbas när det inte går att säga att alla är lika pågrund av ras.. individen och uppfostran är orsak till mycketFreya Schmidt (Grums, 2025-10-15)
#458
Vi har en 10årig amstaff tant. Vi är en barnfamilj med småbarn. Har flera väninnor med småbarn och bebisar. Våran tant är den snällaste tanten man kan hitta. Hon har aldrig någonsin agerat fel mot varken barn eller djur. Hon är rädd för vinden och för småhundar som skäller på henne. Stöter vi på småhundar som skäller på henne gör hon världens u-sväng för att inte bli attackerad. Är det korsdrag hemma springer hon o gömmer sig i sonens sovrum. Med lilleman på 4 år känner tanten sig som tryggast!Våran 4 åring kan även rasta henne och hålla i kopplet helt själv och hon vågar absolut inte dra åt så kopplet skulle bli spänt, hon är väldigt mån om att inte råka dra omkull lilleman. Hon vill gärna också alltid se till så att alla barnen hänger med. Skulle någon hamna på efterslänt då stannar hon bestämt och väntar in alla familjemedlemmar.
Hon är alltid med och springer lös på barnkalas.
Hon kan heller inte sova utan sin stora snuttefilt, varje kväll ska hon bäddas in. Annars står hon vid sängkanten och undrar vad det är för fel på mig😂🤔 bara att be om ursäkt och bädda ner tanten.
Lina Nilsson (Partille, 2025-10-15)
#459
Att jag själv äger en så kallad ”kamphund”Maya Rollfelt (Rimbo, 2025-10-15)
#461
Varje ras och varje enskild hund som individ har olika psykiska och fysiska behov som behöver uppfyllas för att den ska må bra och fungera, som exempelvis aktivering, stimulering, motion, socialicering, träning och uppfostran.En pomeranien, en golden retriver, en schäfer, oavsett hundras kan en hund i händerna på en ägare med bristande kunskap, dålig hantering och som inte tar sitt ansvar skapa en hund som mår dåligt, som då blir osäker och farlig.
Därför bör fokus vara på ägarna, mer krav för att få äga hund tex utbildningar som ger grundkunskaper i hur arten hund fungerar och vad den behöver, gärna en utökad kurs för varje enskild ras och avslutad kurs ger ett intyg på att du får äga hund också krav på att alla nya hundägare ska oavsätt ålder på hunden gå en kurs där man lär sig hur hundar lär sig på bästa sätt, hur man kan aktivera och olika träningsmetoder. Bör vara striktare regler och lagar gällande hur man får ha en hund, tex större ytor, mer tillsyn, mer rastning, lag på minsta km promenad per dag, max ensamtid osv, striktare avel, mer kontroller av alla hundar och bryter man mot något så blir man av med sitt tillstånd och får inte äga hund.
Hanna Heinpalu (Jönköping, 2025-10-15)
#464
Det ALDRIG är hundens fel.Alex Kihlgren (Vagnhärad, 2025-10-15)
#465
Har 2 st AST hanar, erfarenhet av rasen sedan 10 år. Underbara och familjevänliga hundar. Det är INTE rasen det är fel på, det är ÄGARNA!Rikard Olsson (Limhamn, 2025-10-15)
#467
Håller fullständigt med om det du har skrivitAnnmarie Åström (Sundsvall, 2025-10-15)
#468
Jag skriver under pågrund av att jag själv har ägt både bully och staffordshire terrier, och de har båda blivit felaktigt dömda för att vara elaka och farliga, när de båda var de snällaste individer jag någonsin mött.Isabell Grahn (Forserum, 2025-10-15)
#469
Jag skriver under för att jag till 100% håller med själv är ägare av en amerikansk bully och rottweiler! Dem är helt underbara och skulle aldrig vara utåtagerande!! Förbjud vissa människor att ha hundar de inte tar hand om!Adrin Svensson (Emmaboda, 2025-10-15)
#471
Jag håller med dig fullständigt, det handlar om ägaransvar och INTE rasen.Känner många fina, glada, lydiga hundar av rasen
"FARLIG"
Lilian Hjortsberg Persson (Hjortkvarn lilian.backstugan@gmail.com, 2025-10-16)
#472
Jag älskar denna ras!Maria Leamsson (Gävle, 2025-10-16)
#473
Ägarnas ansvar att fostra dessa hundar till härliga individer .Hundar föds inte farliga de är människorna som formar demAnna-Lena Lindfors (Helsingborg, 2025-10-16)
#475
Jag har en american staffshire terrier..min förra var en american staffhord terrier = Kravlös kärlekKatrin Lindberg (Uddevalla, 2025-10-16)
#478
Dåliga människor ska inte ha djur. Fel att kalla många hundar farliga när det är människan som håller i kopplet som är den farliga/ olämpliga.Theresé Löfvenhamn (Göteborg, 2025-10-16)
#486
Självklart är det hundägaren som ska ta sitt ansvar, det är ALDRIG hunden som det är "fel" på. Vissa personer ska inte ha hund.Liselott Olsson (Broby, 2025-10-16)
#487
Det ska bedömas efter individJohan De Bie (Karlskrona, 2025-10-16)
#491
Jag skriver på för det är helt orimligt att oansvarig avel ska förbjuda hundraser.Elin Jönsson (Stockholm, 2025-10-16)
#497
Rätt människa till rätt hund!Catrine Ekman (Göteborg, 2025-10-17)
#500
Jag anser att det är dålig uppfödning som är problemet. Registrera uppfödareCarin Thyberg (Stockholm, 2025-10-17)
#501
Jag är fast besluten att det aldrig är hundens fel. Utan ägarens förtjens. Vad det en må vara . Mvh Djur älskare!Hanna Carmeby (Linköping, 2025-10-17)
#505
Ingen hund ska behöva lida för vad människan görAnneli Svensson (Vislanda, 2025-10-17)
#507
Jag anser att det inte är rasen utan hundägaren som gör fel och det är en form av djurplågeri när inte hundägaren behandlar sin hund rätt , detta kan bero på okunskap. Själv så älskar jag rottweiler och schäferJessica Joh (Stockholm, 2025-10-17)
#510
Det är inte hundraser som är farliga, det är människor som skapar farliga individer. Det som krävs är ett fungerande system för att komma åt dessa människor, genom lagar som inte är tandlösa, samt regelverk och resurser för kontroller och åtgärder. Om Länsstyrelsen jobbade annorlunda än idag så skulle många av dessa ärenden som blivit kunnat stoppas i tid.Försvåra att äga, föda upp, köpa och sälja genom tydliga lagar och regler kring ansvaret i djurhållning. Se till att tillsyn görs, och att åtgärder tas till när lagar och regelverk inte följs.
Straffa inte oskyldiga medborgare och deras välmående, friska och fantastiska hundar genom snabba lösningar på komplexa problem som bottnar i helt andra saker än hundraser.
Linnéa Östblom (Göteborg, 2025-10-17)
#511
Det är fel att hundar straffas pga att ägarna gör fel. Inte ok att straffa rasen pga människanMalin Pilheden (Älta, 2025-10-17)
#512
Raserna som alla klassar som "kamphundar" är de mest pålitliga, kärleksfulla och trygga hundar som går att hitta. Helt otroliga familjehundar, och så mycket kärlek. Har haft både pitbull och just nu har jag Cane corso. Helt fantastiska individer. Finns bättre saker att förbjuda och lägga ner tid och pengar på, typ kriminalitet och utvisning av de som begår brott i vårt land. Låt våra fantastiska hundar få finnas och förgylla liven för oss som älskar dom.Annika Åhlman (Göteborg, 2025-10-17)
#514
För att det är människan dom hamnar hos, med sin okunskap, som gör vilken hundras som helst farlig. Till och med en golden kan lätt bli aggressiv i fel händer. Så inför istället ett ansvar på uppfödaren!Rebecca Mortensen (Mullsjö, 2025-10-17)
#516
Så är det. Alla djur e som människor.Man kan inte döma efter hur omslaget, däremot kan man få indikation beroende på miljö o ägare/uppfödare. Om man kan sin sak vill säga
Kim Petersson (Bruzaholm, 2025-10-17)
#520
Jag har fram tills bara dagar sedan, haft äran att ha en fantastisk outstanding amstaff pitbull i min familj o vårt hem ♥️ social mild snäll varelse fin mot fyrbent på 3 kg upp till 75.. även om vi fattades mycket i kurser o träning, så hade hon fantastisk mentalitet o ett väldigt fint sett att möta upp andra varelsen utifrån respektive individ.Patricia Hellqvist (Karlskrona, 2025-10-18)
#523
Det är fel väg att gåPeter Juhlin (Göteborg, 2025-10-19)
#524
Allt ligger på ägarens ansvar, inte hunden. Man kan inte döma ut en ras pga att vissa hundar i rasen får fel vägledning, visar fel beteende, är en ”kamphund” då ska även ändra raser dömmas ut också, typ dom som ligger högst upp på listan över som bits mest, golden retriever. Men just det dom ser inte hotfulla ut, men bits ändå. Därför skriver jag på.Annelie Lindquist (Salem, 2025-10-19)
#525
Äger sj en bully , ser många i samhället som med har det,det finns bra och dåliga människor, dom dåliga är dom som uppfostrar bully m.m på extremt fel sätt och dom gör allt för trigga igång ett o annat på en sådan hund.Inte bara det,VILKEN hund som helst kan vara aggressiv dock i FEL HÄNDER och fel uppfostran.
STORA som SMÅ.
Oavsett RAS.
Oavsett STORLEK.
Fel vi andra som har skall bli drabbade pga dåliga hundägare gjort mer eller mindre att vi andra oskyldiga hundägare drabbas över sträcket och blir lidandes.
Så inte hundens fel utan ÄGARENS fel.
Du som ägare formar din egna hund.
Du som ägare väljer vad du vill ha din hund som.
Men i dagsläget blir de att dom flesta (som ej ska ha såna hundar överhuvudtaget) väljer att göra fel och ge oss andra ett dåligt rykte.
Så fokuset borde läggas på ÄGAREN och deras bakgrund och göra kontroller ist och se om dom är lämpliga eller ej!
Då det finns människor som slår sina hundar för dom till sist ska få fram ett aggressivt beteende som sedan gör att hunden lider av hela situationen ist och blir utåt agerande pga sin ÄGARE.
Inte rasen de fel på utan återigen ÄGAREN.
Finns inga dåliga hundar utan DÅLIGA ÄGARE.
Allt hänvisas till ägaren och inte djuret!
Ayla Johannesson (Landskrona, 2025-10-19)
#530
Det är inte rasen det är fel på det är ägarenAngelica Lejon (Kungälv, 2025-10-20)
#531
Har själv en liten pitbull herre som inte alls skall dömas för hans rasIngrid Lopez (Malmö, 2025-10-20)
#535
Det är en väldigt fin och mjuk ras som snarare borde skyddas från oansvariga och pengagiriga människor. Erkänn rasen istället så att aveln blir reglerad.Towe Bocsor Gillström (Stockholm, 2025-10-21)
#537
Jag håller med dig, hundar ska inte förbjudas för att vi människor inte kan,fostra dom ordentligt. De är inte hundarnas fel.Anne-Marie Hägglund (Tumba, 2025-10-21)
#538
Jag är så JÄVLA trött på fördomsfulla blickar, kommentarer och avvisanden!Frida Gollnik (Göteborg, 2025-10-21)
#539
Jag har själv en bully som jag adopterade & var väldigt rädd och osäker till en början. Med träning och kärlek samt tålamod har han blivit MYCKET bättre.Lisbeth Marghit (Malmö, 2025-10-22)
#540
Håller med artiklen fullständigt! Har själv en bully/staffe & en pitbull/staffe som är omplacerade hos mig. De har världens finaste psyke så ALLA omplaceringar av dessa raser är inte "problemhundar". Som det står skrivet, beror helt på ägarens uppfostran. Har jobbat med dessa raser mycket o speciellt bullyn & staffen är extra familjekär. Kärleken dom visar är det vackraste jag varit med om från en hund. Jag tycker: Inför KÖRKORT på hundar, oavsett ras men speciellt för dessa raser. Det är otroligt tragiskt om vi som har sådana hundraser som familjehundar skulle bli av med dom! Jag har aldrig mött en rad med mer personlighet än dom. Hoppas denna namninsamling gör verkan! FÖRBJUD INTE!! INFÖR KÖRKORT ISTÄLLET, för ALLA som äger dessa raser är inte lämpliga ägare för dom samt ger alla ett dåligt rykte, se här bara.. sorgligt ju. Det jag tror är att det finns en rädsla eftersom de finns olämpliga ägare som använder dessa som kamphundar.. Ta dessa hundar från dessa personer istället för våra andra kära familjehundar!Tezz Pekár (Tyringe, 2025-10-22)
#558
Självklarhet!Ida Johansson (Rockneby, 2025-10-28)
#562
Håller med om att hunden blir det den fostras till. Ingen hund, oavsett ras, föds aggressivJuanita Svensson (Katrineholm, 2025-10-31)
#564
Jag själv äger en amerikansk bully.Nina Pucci (Landskrona, 2025-10-31)
#565
Hundar ska individuellt bedömas. Många små hundar är aggressivare mot stora hundar. Främst små hundar som blir upplyfta och satta på en "pedidstal" gör utfall. Min 30 kg hund blev attackerad av en chihuahua på 3 kg och ägaren fick slita i sin hund att släppa min hunds svans och blev själv biten av sin egna hund under detta. Detta var bara i lång päls, så min hund fattade inte vad som hände. Småhunds ägare anmäler själva inte att dom blivit bitna av sin hund då skadan inte är stor, men händelsen har hänt. Och många gånger har det hänt flera gånger. Värst är när dom avlar på denne hund som flertalet gånger bitit besökare och vänner. Sista nämda va en dvärg pincher som vaktade sin soffa när jag var på besök.Jessica Åblad (Vartofta, 2025-10-31)
#569
Finns inget som styrker att ett förbud mot vissa raser ska stoppa hundattaker. Ägare borde ha hundpass och kunskap innan en hund köps oavsett ras.Petra Johnsson (Malmö, 2025-10-31)
#570
Att jag har en blandras amstaff/bully och haft många andra raser såsom schäfer m.m. Det är aveln och att dom säljs till fel ägare som bör ses över! En hund oavsett ras skall ej hamna i fel händer och ägo där man ej inser ansvaret!!Charina Backman (Göteborg, 2025-10-31)
#573
För att jag själv äger en bully, en korsning presa/ bully och tidigare har jag ägt en pitbull/staffordshire korsning.Alla lika trevliga och inte ett uns aggressivitet i dem!
Ägaren, inte raser avgör hur en hund blir.
Camilla Sörén (Landsbro, 2025-10-31)
#574
Det är aldrig hundens fel!Anna Forsström (Örsundsbro, 2025-10-31)
#579
Står alltid på djurs sida.alltid människors fel. Deras okunskap som djurägare.Jessica Nilsson (Linköping, 2025-10-31)
#581
För jag tycker att de är helt vansinne att försöka förbjuda hela raser!Robin Kniest (Sundsvall, 2025-10-31)
#586
Jag har haft en Bulldog och har en American Bully XL nu. Både är familjemedlemmar och bra hundar. Man måste ta ansvar för sitt djur och bör kontrollera ägarna. Hundraser är inte det problemMona-Christina Hamad (Essen, 2025-11-01)
#587
Aldrig fel på en ras. Endast individer som kan felaKim Jansson (Hova, 2025-11-01)
#597
Jag har själv en Amerikansk Bully, och det är aldrig hundens fel. Det är alltid ägarens ansvar hur man har uppfostrat och beter sig.Stefan Holappa (Gävle, 2025-11-02)
#598
Det får vara nog nu med särbehandling av dessa underbara hundar...Anna-maria Venäll (Gnesta, 2025-11-02)