Serik Fans bör få stå kvar på norra E under 2013

Vid ett möte med klubbchef Tommy Andersson den 18 mars meddelades att IK Brage tagit beslutet att förvisa Serik Fans till södra E och halva södra D (sektionerna närmast spelartunneln) på våren för att sedan flyttas vidare till östra läktaren till hösten. Motivet till flytten var att ge plats till sponsorer, sittplatspublik och säsongskortsinnehavare eftersom den södra läktaren kommer att börja rivas i juli.

Serik Fans har under de senaste säsongerna minskat i styrka och inte varit organiserade på samma sätt som förut. Under förra året gjordes i det tysta en början till nystart när en interimsstyrelse bildades med sikte på säsongen 2013 då det skulle tas nya krafttag för att få en bättre stämning på Vallen och på bortaplan. Bland annat ordnades två resor med storbuss och IK Brage stöttade oss på ett utmärkt sätt. Vi kände under hela fjolårssäsongen att supportrar var viktiga för Brage och vi hade en bra och öppen dialog.

Inför den här säsongen kändes det därför naturligt att Tommy Andersson och IK Brage ville träffa oss för att fortsätta ha en bra dialog. Tommy pratade om en vision om 100 sjungande supportrar på Vallen. Serik Fans skulle få stanna på Norra E. Styrelsen som bildades drog upp riktlinjer. Engelska puben blev återigen Serik Fans samlingsställe, medlemskap återinfördes med bra rabatter och ett medlemsregister har upprättats. När det gäller Serik Fans är det få saker som är så förknippat med oss som sektionen Norra E. Det är där alla som velat sjunga har stått sedan bildandet 1995. En väldigt viktig del av Serik Fans historia.

Med tanke på de inledande lovorden finner vi beslutet väldigt förvånande. IK Brage borde dessutom känna till vad aktiva supportrar betyder för upplevelsen för publiken.

Eftersom södra läktaren kommer finnas kvar hela våren ser vi dessutom ingen anledning att behöva flytta redan då.

Serik Fans krav
Vi kräver att Tommy Andersson och IK Brage ändrar sitt beslut och låter Serik Fans stå kvar på Norra E åtminstone under vårsäsongen, för att minimera skadan. Att IK Brage inte väntar med att flytta sponsorer till norra läktaren först i sommar kan inte tolkas som annat än bekvämlighet från Brages sida och stor brist på respekt mot Serik Fans nysatsning.

De sista sju seriematcherna flyttar vi tillfälligt och mycket motvilligt till östra läktaren, som Brage redan beslutat.

Serik fans styrelse    Kontakta namninsamlingens skapare