Selma har rätt att bo hemma!

IMG_20180728_194516_1.jpg

Svårt sjuka Selma har rätt att bo hemma!

I november 2017 föddes en liten flicka, Selma, som kom att visa sig vara svårt sjuk. Hennes största funktionsnedsättning är att hon saknar sväljreflex. Allt slem och saliv utgör kvävningsrik och hon behöver sekunderövervakas med snabbt agerande och aktiva insater för att rädda hennes liv när hon kvävs. När det händer kan man inte förutspå och därför behöver hon rensugas och torkas för att undvika akuta kvävningssituationer.

Selma har ingen diagnos trots en mycket omfattande utredning och kan därför inte bli berättigad LSS då varaktigheten inte kan styrkas i den hårda bedömning som pågår i Sverige idag.

Sjukhuset kommunicerade redan i december med kommunen då de förstod att familjen kommer behöva hjälp i hemmet.

Efter en mycket lång och utdragen handläggningstid presenterar Älmhults kommun ett verkställighetsbeslut på hjälp mellan 22-07. Resten var föräldraansvar. Familjen ifrågasätter deras beslut starkt och även läkarna. Att pappan skulle börja jobba kom som en överraskining och föräldrarna får göra en ny ansökan eftersom förhållanderna förändrats. Det nya insatsen de erbjöd var 22-07 + besök av hemtjänsten. Älmhults kommun blev tillfrågade om de hade all information för att fatta ett nytt beslut vilket de ansåg att de hade, 22-07 + besök av hemtjänsten är ett nytt generöst beslut. Storasyter skulle placeras på dagis under tiden pappa jobbade, vad sänder det för signaler att när lillasyster kommer hem får storasyster inte längre vara hemma? Är inte de kränkande särbehandling att storasyster skulle tvingas vara på dagis långa långa dagar för att lillasyster fötts med en svår funktionsnedsättning. Beslutet är överklagat till förvaltningsrätten men då Älmhults kommun inte inkommit med alla handlingar trots att tidsfristen gått ut får familjen nu vänta ännu längre på ett beslut.

Selma är snart 9 månader och har fortfarande pga sin funktionsnedsättning inte fått flytta hem då stödet familjen erbjuds är minimal och säkerställer inte någon av barnens hälsa.

Snart dra infektionssäsongen med bakterier och virus igång som är ett direkt hot mot Selmas liv pga av hennes svaga lungor och familjen har redan fått ta emot samtal från läkare under natten om att Selmas tillstånd försämrats. Att Selma då ska vistas i denna miljön är direkt olämpligt!

Anser du att Älmhults kommun skall ta sitt ansvar så att familjen kan få bo hemma, SKRIV UNDER!

(Alla har inte tillgång till sociala medier men har full rätt att få visa sin åsikt, har du en arbetsplats, träffpunkt eller liknande kan du skriva ut ovanstående text och skriva namn och ort på baksidan av utskriften. Tänk på att bara skriva under på en plats.)