Nej till Esbogårds stenbrott

Esbogård planerar ett 73 hektar stort bergs schaktnings och markdumpnings område strax norr om Haluträsket och söder om Kärringmossens gamla avstjälpnings plats. Se bedömnings programmet här:Arviointiohjelma Dethär projektet skulle totalt förstöra den omkringliggande naturen och förorena vattendragen. Vårt levebröd skulle också ta slut  då hästnäringen vi idkar skulle upphöra. Vi ligger rågranne till det planerade stenbrottet, och våra betesmarker ligger bara tvåhundra meter från stenbrottets kant.Fageräng www.tallifagerang.fi är en av Finlands äldsta Islandshäst stall, och vi har fött upp hästar på gården sedan 1988. För tillfället har vi 45 hästar på gården. Vi arrangerar också dagligen terrängturer med islandshästar. Till oss kommer man för att njuta av naturen och huvudstads regionens bästa rid terräng. Bär och svampskogarna är underbara. Hjälp oss att bevara denhär omgivningen för kommande generationer.

Svenska yle gjorde en intervju med oss om planerna : http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/27/esbogards-planer-far-hastarna-att-stegra-sig