Sätt press på adoptionsförmedlingarna i Sverige att samarbeta med fler länder som tillåter samkönade adoptioner!

Sedan 2003 har samkönade par i Sverige laglig rätt att adoptera. Men trots detta så har det endast genomförts TVÅ adoptioner sedan lagändringen för nu 16 år sedan.

Vad beror detta då på?

Sverige samarbetar endast med 2 länder (Colombia & Sydafrika) som tillåter samkönade adoptioner trots att det är lagligt i ytterligare 19 länder! (Andorra, Nederländerna, Spanien, Storbritannien, Belgien, Island, Norge, Uruguay, Argentina, Brasilien, Danmark, Malta, Luxemburg, Guam, Österrike, USA, Australien samt i vissa delar av Mexiko & Kanada.)

Det finns tre adoptionsförmedlingar i Sverige:

- Adoptionscentrum

- Barnen framför allt (BFA)

- Barnens vänner internationell adoptionsförening (BV)

Dom två adoptioner som genomförts har gått via Adoptionscentrum och då i samarbete med landet Colombia. Det är Adoptionscentrum som samarbetar med Colombia samt Sydafrika som alltså båda är öppna för samkönade adoptioner. Dom andra två adoptionsförmedlingarna (BFA & BV) samarbetar INTE med något land som tillåter samkönade föräldrar.

Lagen finns alltså där men är alldeles för innefektiv! Vi måste ställa kravet på dom olika adoptionsförmedlarna att dom ska samarbeta med fler av dom länder som tillåter samkönade adoptioner/föräldrar! Utbudet är alldeles för begränsat och det är dags att lagändringen som nu är 16 år gammal borde få göra skillnad!

Sexuell läggning är inte avgörande för hur bra förälder du är! Inte heller påverkar föräldrarnas kön barns utveckling! Skriv under om du också vill att denna fråga/debatt ska bli hörd och synlig! Tyvär pratas det alldeles för lite om detta idag vilket gör att det inte ställs några krav på adoptionsförmedlingarna!