Sänk maxbelopp på elevdatorer - Volvo IT

2013 bestämde Stockholms Stad att lägga 85 miljoner på att förse alla gymnasieelever med skoldatorer. Avtalet slöts med Volvo IT. I slutet av läsåret skall datorn lämnas tillbaka i samma skick som innan. Samma skick efter tre års daglig användning i skolan, där skolan kräver att man har med sig skoldatorn varje dag, är återlämning i samma skick en omöjlighet. Eleverna som faktiskt klarade inspektionen utan att behöva betala skadestånd har i många fall haft datorn hemma, orörd under hela läsåret. Dessa elever har i många fall en egen dator som de använder i skolan. Detta blir åter igen en pengafråga, när en elev krävs att ha en dator i skolan och inte hade någon annan än den som den fick av skolan så är det en självklarhet att skolan slits ut.

Exempel på skador där fullt belopp ska betalas ut till Volvo-IT är t.ex små bucklor på chassit eller små bitar som ramlat av. Helt normalslitage, ingen misskötning av datorn.

När eleverna fick datorn stod det i kontraktet att skador utöver normalslitage skall ersättas. Småbucklor hör till normalslitage. Ersättningen ligger 1500 kr för att ersätta chassit.

Volvo-IT sa själva vid återlämningen av datorerna.

"Datorn ska se oanvänd ut"

Ett omöjligt krav.

För det första är datorerna av plast, alltså är dessa inte så slitstarka och över hälften av datorerna har bucklor. Bucklorna försämrar ej datorns funktioner dock, utan är endast estetiskt fula. Sedan sägs det att Volvo IT ej ska använda datorerna. Dessa datorer är tre år gamla och ej relevanta med den snabba utvecklingen. Datorernas värde (utan buckla) uppskattas till max 500 kronor styck. Vid återlämningen av datorerna inspekterade en anställd från Volvo IT dessa datorer. Hans sa att "datorerna ska se oanvända ut". Alltså innefattar inte detta normalslitage som står i kontraktet. De elever som inte debiterades på 1500 kronor var de som lämnat datorn hemma och ej använt den under läsåret. Skolan ställer även krav på att man ska ha med sig en dator till skolan. Eleverna på Stockholm stads gymnasieskolor "får" alltså en dator under 3 år och debiteras sedan på 1500 kronor. Jag håller just nu på att kontakta elevkårer på gymnasieskolor runt om i Stockholm. Jag undrar om ni vill hjälpa mig med det här/om ni tycker det låter intressant.  För de nya datormodellerna kan elever debiteras på upptill 4000 kronor.

Hera Dalianis Celina Zander    Kontakta namninsamlingens skapare