Vi kräver att SVT ska sända veterandagen!

Jag citerar ordförande i Sveriges veteranförbund, tillika f.d. överbefälhavare, Sverker Göransons debattartikel som finns länkad längst ner

"Sverige har sedan 1948 skickat ut över 100 000 svenska kvinnor och män på internationell tjänstgöring i konfliktområden och krigshärdar för att agera som spjutspets i svensk utrikespolitik. En följd av detta är att några blir skadade för livet, och andra mister livet.

/…/

Veterandagen den 29 maj är unik då det är den enda dagen med statsceremoniell status där man minns enskildas medborgares uppoffringar i svensk tjänst utomlands.

Det är den enda dagen där statsledningen är samlad för att visa uppskattning genom en gemensam ceremoni vid Veteranmonumentet i Stockholm. Det anmärkningsvärt att den organisation vi har för demokratisk kunskapsspridning, Sveriges Television, kategoriskt vägrar att rapportera från denna dag och ceremoni.

När man inser att gruppen veteraner och deras anhöriga motsvarar antalet personer som bor i Göteborg blir man förvånad över att SVT inte bevakar firandet vid Veteranmonumentet på Djurgården. /…/"

På förekommen anledning kontaktade jag därför SVT för att fråga varför de inte sänder veterandagen, deras svar var att de inte har tid med det. SVT har alltså inte tid att hedra 100.000 veteraner på självaste veterandagen.

Vi kräver därför att SVT ska sända veterandagen med start den 29 Maj 2021.

Länk till debattartikeln: https://www.sverigesveteranforbund.se/3407/arbetar-verkligen-svt-med-public-service

Lucas Seiersen Steneram    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Lucas Seiersen Steneram överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.