Sälj INTE våra fjärrvärmeverk i Trelleborg!

Det går inte att skriva bort samhällsansvar med avtal och indexeringar av priserna. Coronapandemin har verkligen satt frågan om samhällsansvar och krisberedskap på sin spets. Vi har sett hur olje-, mat- och el-lagerna mm. monterats ner av regering efter regering oavsett partifärg. Detta är rent ut sagt för djävligt och nu vill ingen ta ansvar.

Idag vill politikerna får det tillatt bara handla om att bygga upp ett lager av ansiktsmasker, så är det löst. Men om en kris slår mot mat eller el-försöjning, vad skall vi då med maskarna till? Vi måste ha en beredskap på alla områden som är centrala för att vi skall klara oss.

När det gäller värme, ni vet det kommer vinter varje år, så meddelar Trelleborgs kommun att man vill sälja våra fyra fjärvärmeverk som bland annats värmer våra skolor och sjukhus. Med argumentet att ”vi slipper att göra stora investeringar”.

Magnus Sahlin som är vd säger att detta är bäst för Trelleborgarna fast då ljuger han. För vilket företag tror han skall göra de stora investeringar som behövs utan att gå med en rejäl vinst? Den vinsten eller kostnaden skall betalas av någon. Och om inte kommunledningen tar det från egna plånböcker blir det vi kommuninvånare som får betala.

När det gäller kompetens så behöver inte pelletsbrännarna och reserv-oljebrännaren i Maglarp ytterligare kompetens. Gör det inte svårare än det är.

En annan fråga är hur dyr askan, ”restprodukten”, kommer bli för bönderna som idag sprids ut på åkrarna?

Sedan var det just det med samhällsansvar och beredskap. Om tex. ett franskt storföretag köper anläggningarna och det blir värmebrist i Europa. Hur skall då Magnus Sahlin stoppa de nya ägarna från att flytta ”sina” maskiner och pannor till Frankrike?

Det verkar inte heller som kommunen var intresserad av en debatt om detta dåliga beslut, för anbudstiden sattes till 3 veckor med start mitt i semestern.

Därför kräver vi att beslut om försäljning hävs och att fjärrvärmen fortsätter att drivas och utvecklas kommunalregi. För detta är en smart lösning som omvandlar lokala restprodukter till värme och säkerställer den beredskap som vi behöver om någonting händer.

maglarp.jpg

Dennis Andersson, Trelleborg för Rättvisa    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Dennis Andersson, Trelleborg för Rättvisa lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.