Riv upp beslutet att hålla prästgården stängd samt att inte genomföra konfirmationerna! Namninsamlingen avslutas 24:00 25/10

Angående ungdomsverksamheten i Sofia församling, Jönköping

Gällande Vildmarkskonfirmationen, HV-konfirmationen och verksamheten i Prästgården

Kan Svenska kyrkan stå bakom ledningsgruppens agerande och tillvägagångssätt i en krissituation som denna?

Sofia församling i Jönköping har under 28 år bedrivit en fantastisk konfirmationsverksamhet. Samtidigt som ungdomarna läst har de också fått med sig en livskunskap på ett unikt sätt genom Vildmarkskonfirmationen och HV-konfirmationen. Det har under flera år rört sig om drygt 100 konfirmander per år i de båda konfirmationsgrupperna och nästan lika många assistenter. I Vildmarkskonfirmationen har de under nio dagar på sommarlovet tillbringat tid tillsammans då de paddlat ca 10 mil, byggt vindskydd som de sovit i, byggt eldstäder där de lagat mat till alla, grävt toaletter och ja, lärt sig mycket om sig själva. De har pratat mycket om etik och moral men även om existentiella frågor och Gud. Allt detta i en härlig blandning utan distraktion från någon elektronik, inte ens klockor. De har helt enkelt genom naturen och social gemenskap fått uppleva något de aldrig har kunnat uppleva på annat sätt. En erfarenhet de bär med sig resten av livet och är av stor betydelse i många år efter konfirmationen. Många återkommer år efter år som assistenter efter att de genomgått en assistentutbildning. Denna unika verksamhet är öppen för alla. Precis så som det står i Församlingsinstruktion Jönköpings pastorat 2015-2018,

”… ska vi anpassa organisation, struktur och förhållningssätt i syfte att ge barn och unga möjlighet att utvecklas och växa i kyrkans gemenskap oavsett etnicitet, sociala förutsättningar, ekonomiska förutsättningar eller andra diskriminerande faktorer.”

Alltså även för dem som har svårt med socialt samspel och har svårt för att tolka det sociala samspelet människor emellan. De kan därmed uppfatta situationer på ett helt annat sätt än övriga inblandade. De förstår helt enkelt inte vad som försiggår i en lek eller ett bus. Verksamheten är också öppen för dem som har svårt med impulskontroll och gränser. Kring dessa människor händer det alltid saker som man blir förvånad över och som många gånger blir fel. Det gör det alltid, även när de är med på aktiviteter med konfirmationsgruppen. Det som är så fantastiskt med Vildmarkskonfirmationen är att här finns den bästa miljön att just träna på att umgås socialt och att utveckla sin sociala färdighet, liksom att öva sin impulskontroll och gränsdragning. Naturligtvis uppstår det oönskat beteende, för det gör det bland dessa människor, men då det gått över gränsen har detta tagits tag i och ett fåtal ungdomar har inte varit välkomna mer. I förra veckan händer det ofattbara. Utan förvarning stängs all konfirmationsläsning ner som hör till Sofia prästgård, dvs Vildmarkskonfirmationen och HV-konfirmationen. Även en resa till Oslo som skulle gå av stapeln samma dag som beslutet fattades blev inställd. Den var ett tack till assistenterna som möjliggjort att lägren har kunnat komma till stånd. Utan assistenternas medverkan är de ogenomförbara. Anledningen till avstängningen beror på att det förekommit kränkningar under ungdomsverksamheten i prästgården som är kopplad till de båda konfirmationsgrupperna, enligt ledningsgruppen. Det är en polisanmälan inlämnad och då har den fått rubriceringen sexuellt ofredande enligt Jönköpingsposten 2019-10-08.

Sexuella ofredanden är naturligtvis helt oförsvarbart liksom alla typer av kränkande behandling, men sådant kan hända, i synnerhet när verksamheten är öppen för alla. I Församlingsinstruktion Jönköpings pastorat 2015-2018 står det under undervisning att

”En ökad personell flexibilitet är också på gång, då gruppernas storlek ser väldigt olika ut.”

Frågan är hur många vuxna Sofia församling har haft närvarande vid dessa sammankomster i prästgården. Sättet som beslutet har tagits på är vi föräldrar till assistenterna och assistenterna mycket ifrågasättande till. Det är enligt Sofia församlings ledningsgrupp en visselblåsare som har kommit med upplysningarna. Tillsammans med kostnader för skadegörelse från konfirmationslägren har beslutet tagits av ledningsgruppen. Visselblåsare är naturligtvis bra, men beslut taget endast på visselblåsarens information utan att utreda och ta in information från andra berörda är som vi ser det helt oacceptabelt. Den ansvarige prästen Torgny Wirén är tex inte tillfrågad utan vad vi förstår, fick informationen efter att beslutet fattats. Inte heller någon annan av de anställda som varit med på lägren har blivit tillfrågade. Inte assistenterna eller andra involverade heller. Informationen kom via Jönköpings-Posten. Väldigt många assistenter och även nykonfirmerade, som önskat att fortsätta som assistenter i vildmark och HV, är nu i djup sorg över att det de ägnat sin fritid åt varje vecka i flera år, nu helt plötsligt inte finns mer. Dessa ungdomar behöver stöd i sin krishantering. Svenska kyrkan kopplas ofta ihop med just detta, men här är det svenska kyrkan som istället utlöser sorgen och dessutom inte har någon som helst beredskap för hur de ska hantera alla dessa bedrövade ungdomar. Alla som varit med under årens lopp och genomdriva lägren är lika bestörta. Det är inte mänskligt att behandla människor på detta sätt och så olikt och opassande att det händer i Svenska kyrkan. I Församlingsinstruktion… står det att

”Hela församlingens liv bygger på en människosyn där kärlek, öppenhet, omsorg och barmhärtighet är ledord”.

För oss betyder denna skrivning något helt annat än det vi fått erfara i och med denna hantering av ärendet och bemötandet av samtliga inblandade. Argumentet att vi måste värna om våra ungdomars säkerhet håller alla med om, men hur tänkte ni kring konsekvenserna av ert beslut? En generell bestraffning av alla dessa fina ungdomar och personal som varit involverade och som i många fall känner sig anklagade är omänskligt och förskräckligt. Vid möte under måndagen, den 7 oktober, med assistenterna hade ledningsgruppen inga svar på några frågor. Stor frustration över detta rådde, liksom ilska och stor sorg. På tisdagen den 8 oktober var det ett möte för konfirmander och deras vårdnadshavare. Kyrkoherde Anna Aldén hade något viktigt för sig för hon var inte på plats. Det var inte ansvarig präst för de båda konfirmandgrupperna Torgny Wirén heller, beroende på att han inte var inbjuden, vilket alla på mötet tyckte var högst märkligt. Enligt Församlingsinstruktion… kan man läsa

”Svenska kyrkan Jönköping ska upplevas som ett sammanhållet, tydligt och mångfacetterat pastorat, både internt och externt. Det ska vara tydligt vad Svenska kyrkan Jönköping står för oavsett vem man möter."

Vidare står det:

”Vår kommunikation ska: - lyfta fram kyrkan som en närvarande, öppen och hoppingivande plats för att söka andlighet och gemenskap”

Denna skrivning rimmar illa med det vi upplevde på mötet och agerandet i stort. Planen från ledningsgruppen inför mötet var att presentera andra befintliga alternativ till konfirmation. Det var några få intresserade av. Den stora frågan blev istället hur och när Vildmarkskonfirmationen och HV-konfirmationen kan komma till stånd och i vilken skepnad. Svenska kyrkan gör ett mycket stort misstag om man låter Sofia församlings beslut att lägga ner dem kvarstå. Det handlar inte om några stycken individer som är involverade. Det handlar om en bygd som har dessa två stora grupper och evenemang som samtalsämne genom generationerna. Besvikelsen över hanteringen av ärendet och hur Torgny Wiréns stora livsverk sopats undan i ett penseldrag är fundamental. Om ni vill fortsätta att ha många ungdomar knutna till er, så gäller det att tänka om och ändra beslutet lika snabbt som det kom till. En massflykt från Sofia församling och Svenska kyrkan är en mycket stor risk. Förtroendet är redan rejält sargat. Vi instämmer i det som beskrivs som utmaningar i Församlingsinstruktion Jönköpings pastorat:

”Vi befinner oss i en tid när kyrkan har tappat plattformar – ex. skola – och tillfällen för undervisning. Därför behöver vi som kyrka ta större ansvar och fler initiativ till undervisning.”

När beslutet fattades att stänga ner de båda grupperna glömde förmodligen ledningsgruppen att det var just detta som stod i deras styrdokument. Vår förhoppning är att verksamheten kan komma till stånd igen omedelbart och oavkortat men med mer vuxenstöd för att förhindra kränkningar och att någon ska fara illa. En upprättelse till alla besvikna är också nödvändig av de som fattat beslutet. Dessa personer bör också ta sig en riktig funderare på vad deras uppdrag egentligen innebär och om de själva tycker att de fullföljt det på ett adekvat sätt.

Med vänliga hälsningar

Nykonfirmerade, fd konfirmander, assistenter, fd assistenter och deras vårdnadshavare genom

Carina Arthursson

Monika Ljungstrand

vårdnadshavare till fd konfirmander, assistenter och nuvarande assistenter

Carina Arthursson, Monika Ljungstrand    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Carina Arthursson, Monika Ljungstrand lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.