Regler för husbilister under pandemin!

Det är drygt 200 000 personer som åker husbil i Sverige idag (Drygt 100 000 husbilar)

En husbil är en sluten enhet som inte lämnar något efter sig. På campingar och ställplatser har så gott som alla företag följt MSBs rekommendation på fyra meter mellan fordonen. En husbil har egen toalett, dusch och kök. Dagens moderna husbilar gör att man oftast kan stå still mellan fem och sju dagar utan kontakt med omvärlden.

Regeringens senaste rekommendation om två timmars bilresa från hemmet skapar fler frågetecken än dom rätar ut. Rekommendationen skapar osämja och ett dåligt klimat i samtliga sociala medier då det det är svårt att tolka rekommendationen.

Bor du mitt i Västergötland finns massor att se och uppleva inom två timmars bilfärd, dessutom hinner du passera två regioner med rätt vägval. Bor du i Norrlands inland hinner du knappt till korvkiosken.

Vi Sveriges husbilister kräver tydligare rekommendationer för en målgrupp som har allt med sig och som dessutom är så vuxna att vi har vett att hålla avstånd. Vi kräver att myndigheter och regeringen tittar specifikt på den här målgruppen och ger oss tydliga rekommendationer för vad ni anser skall gälla för landets husbilister.

Gomer Swahn/Husbilskompisar i Sverige AB    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Gomer Swahn/Husbilskompisar i Sverige AB överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.