Jag vill att Kungsbackas gymnasieskolor inför anonyma bedömningar.

Vill du också bli rättvist bedömd?

I Sverige ska vi följa Skolverkets riktlinjer för bedömning när det kommer till skolarbeten. Dessa är formulerade på så sätt att alla, oavsett identitet eller tidigare prestationer, ska mätas utifrån samma värden och stå opartiska inför bedömning och betygssättning. Trots det har det visat sig att många prov och inlämningar blir felbedömda. Vi vet också att elever bedöms olika beroende på exempelvis kön.

Dilemmat i att lärare bedömer arbeten och prov fel är med största säkerhet i de allra flesta fall inte medvetet, men även lärare är människor och kan därför omöjligt vara helt objektiva. I en studie utförd av Skolinspektionen 2016 visade det sig att de nationella proven i svenska och engelska för gymnasieelever blivit felbedömda i 58, respektive 59 % av fallen!! Alltså bedöms elever oftare fel än rätt! För att säkerställa rättssäkerheten krävs att vi tar till andra metoder.

Att exempelvis använda koder istället för namn på prov och inlämningar är lika simpelt som det låter och ger elever möjligheter att uppvisa kunskap anonymt. Varför inte se till att en sådan enkel justering förhindrar orättvis bedömning utifrån bland annat etnicitet, kön, bakgrund, sexualitet, personlighet, beteende och tidigare uppvisade resultat?

Vill du som oss i Elof Lindälvs feministiska bokklubb ENDAST bli bedömd utifrån dina förmågor och slippa oro inför partiska betyg?

Det är dags för förändring.

Skriv under vår manifestation idag!

Elof Lindälvs feministiska bokklubb    Kontakta namninsamlingens skapare