RÄTTVISA FÖR YASAMAN

Yasaman, 19 år, skickas mot sin vilja tillbaka till Iran efter drygt fyra år i Sverige. Yasaman har enligt svensk lag inte rätten till att stanna i Sverige och migrationsverket har därmed beslutat att hon ska utvisas, nu. Vi är förtvivlade. Alla hennes drömmar och längtan efter en säker och trygg framtid i Sverige är krossade.

Yasaman kom till Sverige 2015 och hon är en av de som kämpade mest för att kunna anpassa sig till det svenska samhället för att etablera sig. Sedan dess har hon lagt ner all sin tid på att kämpa och kämpat med alla sin krafter för att komma in i det svenska samhället. Inom ett år läste hon ikapp och fick grundskolebetyg och började därefter på samhällsvetenskapliga programmet i en gymnasieskola i Göteborg. Medan hon studerade jobbade hon samtidigt och betalade skatt.

Vi alla anser att Yasaman är en ambitiös person som förtjänar att stanna kvar i Sverige så att hon kan förverkliga sina drömmar hon har i framtiden.Vi håller med om att det är svårt för Sverige att ta emot så många invandrare, däremot ska landet inte ge falska förhoppningar om att en individ ska kunna ha ett lyckligt och framgångsrik framtid. Alltså att individen får en tanke om att han eller hon har samma möjligheter och rättigheter som en vanlig svensk medborgare.

Men man måste ändå inse och förstå att Yasaman är en människa av kött och blod, en individ med känslor, drömmar och hopp om ett lycklig liv. Men istället för att uppleva hoppet och drömmen så kommer hon bli djupt förkrossad och det påverkar henne både fysiskt och psykiskt.

Hon kastas tillbaka till en verklighet som hon inte längre känner som sin egen. Hon har inte rätten till att tro på vilken religion som helst. Hon har en annan religiös tro som gör att hon blir diskriminerad i hennes hemland. Vi anser att hon har lidit nog och kämpat klart. Nu behöver hon ett liv i trygghet.

Vi kräver Amnesti för Yasaman!

Klasskamraterna i SA2
Angeredsgymnasiet