Rädda Trädgårdsstaden - Stoppa förtätningarna i Bromma!

På en öppen vädjan svarade bara Miljöpartiet ja till att ompröva planerna på nya höghus i kanten på vår trädgårdsby Riksbyhöjden på Sedumbacken. Vädjan skickades till gruppledarna för respektive parti i stadsbyggnadsnämnden under augusti 2018. Vi återkommer därför med vår vädjan i denna namninsamling för hela Brommas bästa. Skriv under så distribuerar vi namnlistan till de ledamöterna i den nybildade stadsbyggnadsnämnden i januari 2019.

Rädda Trädgårdsstaden -
Stoppa förtätningarna i Bromma!

Tre uppmaningar till politikerna:

• Bygg nya bostäder snabbt och billigt men inte var som helst och inte hur som helst! Tänk istället efter före och se dessutom till att bostäderna blir många och billiga.
  • Lös de övergripande frågorna som trafikstockningarna runt Brommaplan, Brommaplans centrumbebyggelse och Brommaflygets framtid före detaljerna.
  • Förtäta inte inne i trädgårdsstäderna. Förtätningar där är mindre lämpligt av flera anledningar:
    • De är inte miljöanpassade till den befintliga småskaliga bebyggelsen med trädgårdar, parker och omgivande natur utan förstör istället fina välfungerande miljöer.
    • De leder till högre kostnader än byggen på öppna fält och vid t ex Brommaplan.
    • De leder till ett litet antal nya bostäder jämfört med byggen på öppna fält och vid t ex Brommaplan.
    • De binder mycket resurser som behövs bättre i de stora byggprojekten i Storstockholm.
Lägg inte ner arbete på sådant som blir riktigt dåligt eller riskerar att bli "förgävesplanering".  Avbryt därför omedelbart alla planer på förtätningar inne i trädgårdsstäderna!

Intressegruppen Riksbyhöjden    Kontakta namninsamlingens skapare