Rädda Sveriges drabbade företag & alla löntagare!

90150529_10156752392891583_7695468108844105728_o1.jpg

Vi är inne är den största krisen i modern tid!

Vi bedriver just nu en kamp mot Corona och en kamp mot överhängade konkurser. Undertecknad misste själv sin farmor i sviterna av Corona nyligen så vet vikten av att skydda de som är i riskzonen, men bakom varje företag så finns också kött & blod som just nu lämnas utanför.

Tillsammans med många stora aktörer, kedjor & Stå upp för Småföretagarna (forum) gör vi nu denna insats och det ser som följer.

"Det finns pengar i våra lador för att klara dessa ekonomiska kriser" Finansminister Magdalena Andersson

”Vi tar höjd för att företagen inte ska behöva gå i konkurs, löntagaren ska inte behöva gå ut i arbetslöshet på grund av det här. Det är därför vi kommer att leverera fler åtgärder för att visa att vi tänker inte lämna företagare och löntagare i sticket” Statsminister Stefan Löven

Verkligeheten är tyvärr något helt annat. Om vi inte får riktad hjälp nu så kommer det bli masskonkurser för företag och familjer, barn och löntagare kommer att slås i spillror. Stödpaketen är inte anpassade till företagen där nedgången är som brantast. Anders Borg prognos är att 2 miljoner är arbetslösa till sommaren om inte mer stöd kommer nu. En kostnad på 40 miljarder i månaden som han tycker borde riktas nu istället.

Här är en snabb samanfattning från ekonomer & revisorer om Krispaketet:

Karensavdrag: Arbetsgivaren får göra avdrag och den enskilde anställde får söka ersättning själv hos Försäkringskassan.

Sjuklön: Som förslaget ligger, så får arbetsgivaren ligga ute med sjuklönekostnaden och sedan söka ersättning. Ingen hjälp alls.

Hyresreduktion: Staten bekostar 50% av hyresnedrabbatten upp till max 50%, under förutsättning att hyresvärden ger rabatt. Här får många inte ens rabbatt. Regeringen måste ta mer ansvar för kostnaden.

Korttidspermittering: Bra förslag men måste uttökas för dom som tappat 70-100%. Företaget får även ligga ute med hela lönen fram tills företaget har blivit godkänt och får eventuellt tillbaka pengar till sommaren.

Statlig lånegaranti: Har inte hjälpt många bolag. Samma prövning som vanligt för ett lån. 6% av alla drabbade företag har ansökt om detta, vilket visar lite att folk inte vågar låna.

Anstånd med betalning: LÅN

Periodiseringsfond Taxeringen 2020: LÅN

Anstånd med helårsmoms: LÅN

I det hela stora krävs det en kassa i varje bolag för att kunna genomföra uppsägningar, fakturor och korttidspermitteringar. Den omsättning som man har tappat går inte att ta igen, om livet återgår till ”det normala” betyder inte det att alla dubblar sina omsättningar. Det kommer att bli svårt för företag att klara betala sina tillfälliga lån på 12 månder till Skatteverket. Majoriteten av alla företag kommer inte att klara det och får inte ens en rimlig möjlgihet att klara sig.

Det borde vara en självklarhet att inte på några få veckor radera det som tagit generationer att bygga upp. Bollen ligger hos regeringen, det är bara dom som kan rädda detta nu!

Marcus Svensson - Företagare & Stå upp för Småföretagarna    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Marcus Svensson - Företagare & Stå upp för Småföretagarna lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.