Rädda Sveriges deltidsbrandkår.

Enligt Sveriges rikes lag ska staten se till att lag (2003:778) om skydd mot olyckor ska efterlevas. Räddningstjänsten är kommunens ansvar enligt lagen.

1 maj 2017 kommer del av Sveriges deltidsbrandmän att ha sagt upp sig på grund av dåliga arbetsvillkor och löner.

Då är frågan, kommer det någon när olyckan är framme?

Så vi vill nu stödja våra brandmän och kräva av regeringen att sätta invånares grundtrygghet först.

Finns det inga deltidsbrandmän som rycker ut vid olycka innebär att 3:e man kommer drabbas hårt. Regeringen gick in och krävde förbättringar i skolan trots att de var kommunernas ansvar. Vi kräver nu att regeringen gör det samma i frågan om Sveriges deltidsräddningstjänst.

Inrikesminister Anders Ygeman vände förra veckan Sveriges deltidare ryggen och hänvisade till arbetsmarknadens parter och kommunala avtal. Kommunal och Vision var huvudaktörer i avtalet RIB17. BRF Brandmänens riksförbund med ca 8000 medlemmar av totalt ca 10 000 i Sverige fick inte vara med i frågan. Och kommunal och Vision teckna kollektivavtal med SKL och Pacta för räddningstjänst i beredskap RIB17. Som BRFs medlemmar inte va nöjda med.

Detta har nu lett till att massuppsägningar sker i deltidsräddningstjänsten i Sverige. Och ytterst är det då samhället som blir drabbat. Och då hamnar vi i en nationellkris.

Så vi vill med denna insamling väcka MSB myndighet för samhällsskydd och beredskap som är statlig myndighet och ansvarar för vår säkerhet och räddningstjänst.

Deltiden är en eftersatt beredskapsgrupp som har haft dåliga avtal och ständigt varit kommunernas budgetregulator där man kan spara och dra ner. Måttet är rågat och vi vill ha tryggheten med en deltidsbrandkårer i hela Sverige.

Värdiga löner och avtal är grund för rekrytering och framtid. SKL gör om gör rätt. Rädda deltidsbrandförsvaret nu. Skriv på och stöd deltidsbrandmännen för bättre villkor och löner.

Vi sammlar in fram till 31 mars och lämnar sedan över till MSB.

bakom uppropet Monica Björsell LPo Svenljunga Erica Åhström LPo Uppsala Erika Sörengård LPo 11951286_10153532610272427_5476557902267492827_n1.jpgoch landsbygdsupproret