Rädda studentbokhandeln

Rädda studentbokhandel!

Kära medstudenter!

Jag vill med detta inlägg sprida informationen om att studentbokhandeln i Uppsala kan komma att avvecklas och stängas för gott. Detta pågrund av under en längre tid har det tyvärr gått dåligt ekonomiskt för studentbokhandeln. Förslag om att avveckla studentbokhandeln kommer från Uppsals studentkårs styrelse, då Uppsala studentkår är största ägare av studentbokhandeln.

Jag tycker personligen att det är en stor förlust för oss Uppsala studenter att mista studentbokhandeln och vill med denna text informera och skapa engagemang om att försöka rädda studentbokhandeln i största möjliga mån. Förslaget som har lagts fram av kårstyrelsen är att avveckla studentbokhandeln helt och hållet. Jag förstår att något måste göras pga den ekonomiska situationen men är verkligen enda alternativet att avveckla? Andra alternativ finns och dem behöver diskuteras och undersökas innan ett så allvarligt beslut som att avveckla studentbokhandeln till fullo tas.

Studentbokhandeln startade 1963 genom initiativ från oss studenter genom studentkåren.  1965 skapades Studentbokhandeln AB där Uppsala studentkår och Uppsala universitet är största ägare. Studentbokhandeln förser oss studenter med kurslitteratur till ett långt pris och är en av dem största aktörerna för att driva ner priserna på kurslitteratur nationellt.

Vi studenter behöver hjälpas åt att för att kunna rädda studentbokhandeln!

Beslutet om studentbokhandelns framtid kommer tas på nästa veckas kårfullmäktige (FUM) möte på tisdagen den 13/11 kl 17 på Blåsenhus. Alla medlemmar i Uppsala studentkår har yttrandefrihet på dessa möte så jag vill uppmuntra alla medlemmar att utnyttja sin rätt att göra sin röst hörd i denna viktiga fråga.

Om du vill läsa mer om debatten kring studentbokhandel kan du hitta dessa på ergo.se.