Rädda Kyrkbyskolan i Luleå

Kyrkbyskolan i Gammelstad, Världsarvet, Luleå hotas av nedläggning redan till hösten 2019.

Vi är emot att 77 elever slussas ut på tre olika skolor inom fyra månader. Att sammanslagningen 2021 kommer att ske har vi fått acceptera, men ingenting har sagts om att vår skola skulle hotas med nedläggning redan till hösten.

I en kalkyl framgår det att det kommer att sparas 1.070000 kr/år genom att stänga Kyrkbyskolan. Detta är fiktiva siffror som inte stämmer överens med verkligheten då lokalkostnaderna inte kommer bli en besparing för kommunen då den hamnar i kommuns lokalbank. Dom verkliga siffrorna är dryga 300 000 per år, om man läser kommunens egna kalkyler utan att medvetet misstolka dem rätt. Så alltså, ca 600 000 kr är vad kommunen vill spara på att stänga skolan två år för tidigt.

De som får betala för kalaset är barnen själva och deras familjer. Det är barnen som kommer att får byta skola minst två gånger under en period på 1-2 år beroende på ålder. Detta kommer inte bara drabba barn som har otroligt svårt för förändringar, utan alla inblandade individer. Syskon som hamnar på olika skolor och vissa familjer kommer ha tre olika ställen att hämta och lämna barn på; Kyrkbyns förskola, Mariebergsskolan och Öhemsskolan. Detta är slöseri med både mänskliga och ekonomiska resurser!

Kyrkbyskolan som dessutom är K-märkt är en del av världsarvet som håller vår by levande. Att byggnaden är K-märkt kommer göra att den är svårsåld om nu det skulle bli aktuellt samt att lokalen är svårbrukad för någon annan kommunal verksamhet med tanke på att den inte får genomgå några större renoveringar

En till tanke är att skolan växer i antalet elever från att för några år sedan vara dryga 50 elever till idag 77 elever, och tar man sig ett titt på antalet barn i förskolan så vet vi ju att det kommer fortsätta barn in i skolan.

Priset kommunen vinner i faktiska pengar på att lägga ned skolan två år innan planerat är oerhört litet, en liten bråkdel av de besparingar som dom behöver göra, däremot så får vi och våra barn betala ett oerhört högt pris!

Det är en skam att Luleå kommun vill spara totalt ca 600 000 kr på två år på 77 barn som får hela sin tillvaro uppochnedvänd så här två månader innan skolavslutning. Våra barn är värda att bli behandlade med respekt!