Rädda kurserna på grund- och gymnasienivå på Komvux Kopparberg för integrationens skull!

integration-1777537_1920.jpg

Elever som studerar svenska som andraspråk i Kopparberg / Ljusnarsberg kommun märker redan nu av att lektionstider minskats eller att de varit tvungna att byta till distansstudier. Enligt information ska alla kurser på grundläggande nivå och gymnasienivå i ämnena svenska som andraspråk, samhällskunskap och engelska upphöra på komvux. Förändringen kommer enligt informationen genomföras från och med januari 2018. Det kommer bland annat innebära att elever som just nu läser dessa ämnen på grund- och gymnasienivå måste slutföra sina studier på distans! Från och med januari är alla elever tvungna att läsa dessa ämnen på distans.

Ljusnarsbergs kommun är ett område med en stor andel invandrare, det är uppenbart att behovet av en bra utbildning finns. Svenska språket är självklart ett fundament för att integrationen i samhället ska lyckas. Även ämnet samhällskunskap är viktigt för integrationen!

Distansstudier kan inte ersätta en utbildning på plats, där man kan kommunicera med varandra direkt, skapa kontakter och få särskilt stöd som elev när det behövs.

Med din underskrift stödjer du oss elever, som vill att på plats-utbildningen (svenska som andraspråk, samhällskunskap och engelska) i Ljusnarsbergs kommun finns kvar, även att våra lärare, som hittills har gjort ett jättebra jobb att undervisa på plats!

المحافظة على مدرسة الكومفكس في كوبربيري

الطلاب الذين يدرسون اللغة السويدية في كوبربيري/بلدية ليسنشباري لاحظوا في الأونة الاخيرة نقصان الحصص او انهم أجبروا على الانتقال الى الدراسة عن بعد عن طريق الأنترنت.و على حسب المعلومات يجب على طلاب دورات اللغة السويدية و الانكليزية و الدراسات الاجتماعية ان ينهوا درساتهم في مدرسة الكومفكس أبتدا من شهر كانون الثاني من سنة 2018,و على جميع الطلاب ان ينهوا دراسة المواد المذكورة اعلاه عن طريق الدراسة عن بعد عن طريق الانترنت.بلدية ليسنشباري هي منطقة تحتوي على عدد كبير من الوافدين الجدد ,ومن الواجب وجود تعليم جيد لهم. اللغة السويدية هي بالطبع اساس الاندماج بالمجتمع لتحقيق النجاح.و بلأضافة مادة الدراسات الاجتماعية ضرورية من اجل الاندماج في المجتمع.الدراسة عن بعد عن طريق الانترنت لا تعوض الدراسة في المدرسة,في المدرسة يستطيع الطالب التواصل مع الطلاب والمدرسين بشكل مباشر بتوقيعك تساعد الطلاب على الحفاظ على مقاعدهم الدراسية في مدرسة الكومفوكس في بلدية ليسنشباري.

Merken

Christian Greune, elev på Komvux    Kontakta namninsamlingens skapare